Interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy
PB-3/005-SIP-355/06
z 25 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB-3/005-SIP-355/06
Data
2006.07.25


Referencje


Autor
Izba Skarbowa w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
akcja
koszty uzyskania przychodów
papier wartościowy
przychód z kapitału pieniężnego
sprzedaż akcji
zbycie praw


Pytanie podatnika
Czy otrzymaną kwotę dofinansowania na akcje w momencie ich sprzedaży można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia tych papierów wartościowych.


DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm),

- zmieniam z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu z dnia 19 maja 2006 roku nr PF/415-24/06, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 6 marca 2006 roku wystąpił Pan do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu z zapytaniem w sprawie kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia akcji pracowniczych nabytych w 2005 roku. Część ceny nabycia akcji, została dofinansowana przez zakład pracy, a następnie kwota dofinansowania doliczona do przychodu. W związku z powyższym zapytywał Pan, czy doliczona do przychodu kwota dofinansowania do ceny zakupu akcji stanowi w przypadku ich odpłatnego zbycia koszt uzyskania przychodu. Według Pana, kwota ta stanowi koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia przedmiotowych akcji.

Po przeanalizowaniu podania, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu postanowieniem z dnia 19 maja 2006 roku nr PF/415-24/06, stwierdził, że Pana stanowisko w przedmiocie kosztów uzyskania przychodu ze zbycia akcji jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu organ ten wskazał, że w świetle art. 30b oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku, nr 14, poz. 176 ze zm.), kwota dofinansowania do ceny zakupu akcji nie może zostać uznana za koszt uzyskania przychodu z ich odpłatnego zbycia.

Postanowienie powyższe nie zostało przez Pana zażalone, zatem stało się ostateczne.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku stwierdził, że postanowienie to narusza obowiązujące prawo.

W myśl art. 14b § 5 organ odwoławczy, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, w drodze decyzji zmienia lub uchyla postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego, z urzędu, jeżeli postanowienie to rażąco narusza obowiązujące prawo.

Dyrektor Izby Skarbowej rozpatrując sprawę, zważył co następuje:

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, stanowią przychód z kapitałów pieniężnych. Sposób opodatkowania przychodu z tego tytułu określa art. 30b ust. 1 powołanej wyżej ustawy, zgodnie z którym od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu. Zgodnie zaś z art. 30b ust. 7 oraz ust. 2 pkt 1 powołanego wcześniej przepisu, dochodem z tego tytułu, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14. Art. 22 ust. 1f oraz ust. 1g dotyczy kosztów ustalanych w przypadku nabycia papierów wartościowych w zamian za wkład niepieniężny oraz nabywanych w drodze podziału spółki. Biorąc powyższe pod uwagę w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy. Według zapisów tego artykułu, za koszt uzyskania przychodu nie uznaje się wydatków na objęcie lub nabycie akcji w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, stanowią one jednak koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych.

Odnosząc powyższe na grunt przedstawionego przez Pana w zapytaniu stanu faktycznego, zauważyć należy, iż część ceny nabycia akcji pracowniczych, dofinansowana została przez zakład pracy (Spółkę ... SA).

Kwota dofinansowania doliczona została Panu, w oparciu o art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodu podlegającego opodatkowaniu i wykazana została przez Spółkę w PIT-8C. W swoim zapytaniu informuje Pan, że kwotę tą doliczy Pan do przychodu podlegającego opodatkowaniu i wykaże w rocznym zeznaniu podatkowym.

Wskazać można, że fakt doliczenia kwoty dofinansowania do przychodu podlegającego opodatkowaniu powoduje, że kwota dofinansowania do ceny zakupu akcji staje się Pana przychodem, co powoduje, że w przypadku odpłatnego zbycia przedmiotowych akcji, również część dofinansowania doliczona do Pana przychodu i opodatkowana, może zostać uznana za wydatek poniesiony przez Pana, a tym samym, jako wydatek poniesiony na zakup, stanowić w świetle art. 23 ust. 1 pkt 38, koszt uzyskania przychodu z tego tytułu.

Z uwagi na powołane wyżej okoliczności, stanowisko Pana zawarte w zapytaniu z dnia 6 marca 2006 roku w ww. kwestii jest zatem zgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, zaś postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu z dnia 19 maja 2006 roku nr PF/415-24/06, jako nieprawidłowe, należało zmienić.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 5 cyt. Ordynacji podatkowej zmiana postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona.

Na decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszej decyzji.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj