Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1449/2BV/443/2006/203/KA
z 22 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1449/2BV/443/2006/203/KA
Data
2006.05.22



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Czynni podatnicy podatku od towarów i usług


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
miejsce świadczenia usług
miejsce wykonywania czynności
podatnik VAT UE
rejestracja podatnika VAT UE
terytorium Unii Europejskiej (Wspólnoty Europejskiej)


Pytanie podatnika
Czy Spółka ma obowiązek rejestracji jako podatnik VAT UE w związku z wykonywaniem usług konferencyjnych na terytorium Republiki Węgierskiej?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 1 - 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w odpowiedzi na wniosek Spółki z dnia 22.02.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim wniosek dotyczył obowiązku rejestracji w Polsce jako podatnik VAT UE w związku z wykonywaniem usług konferencyjnych na terytorium Republiki Węgierskiej, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście

p o s t a n a w i a

uznać przedstawione we wniosku stanowisko Spółki za prawidłowe.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku (uzupełnionym pismem z dnia 13.04.2006r.) Spółka podała, że jest zarejestrowana jako podatnik VAT w Polsce; nie jest natomiast zidentyfikowana dla celów podatku od wartości dodanej na terytorium Węgier, ani nie jest (dotychczas) zarejestrowana jako podatnik VAT UE. W czerwcu br. Spółka ma zamiar zorganizować na Węgrzech trzydniową międzynarodową konferencję naukową poświęconą problematyce ekonomicznej, a dokładniej problematyce świadczenia usług finansowych mikroprzedsiębiorcom na terenie Europy i Azji Środkowej. Konferencja jest organizowana w celu poszerzenia wiedzy w tej dziedzinie podczas wykładów i odczytów oraz wymiany doświadczeń między uczestnikami. Uczestnictwo w konferencji jest odpłatne i za udział w niej uczestnicy będą wnosili do Spółki określone opłaty w dolarach USA i w euro. W ramach zapłaty uczestnicy nabędą od Spółki pakiet usług konferencyjnych składający się przede wszystkim z udziału w sesjach, wykładach i warsztatach konferencyjnych przygotowanych przez Spółkę, a także z typowych dla takich wydarzeń usług i materiałów towarzyszących, jak częściowe wyżywienie w trakcie trwania konferencji (obiady i jedna kolacja), serwis kawowy w czasie przerw w sesjach oraz materiały piśmienne dotyczące tematu konferencji i samej konferencji. Spółka spodziewa się, że w konferencji będzie uczestniczyło kilkaset osób z kilkudziesięciu krajów zarówno państw członkowskich, w tym Polski jak i z państw trzecich. Część opłat za uczestnictwo w konferencji będzie wnoszona przez firmy i instytucje wysyłające swoich pracowników do uczestnictwa w konferencji, a część przez uczestników będących osobami fizycznymi, którzy zapłacą sami za siebie. Wśród odbiorców usługi (pod postacią w/w opisanego pakietu konferencyjnego), jaką Spółka (usługodawca) wykona i sprzeda im, będzie można dokonać następującego podziału:
1) osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej z Polski będące podatnikami VAT,
2) osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej z państw członkowskich UE będące podatnikami VAT,
3) osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej z państw członkowskich UE nie będące podatnikami VAT,
4) osoby fizyczne z państw członkowskich UE,
5) osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej z państw trzecich,
6) osoby fizyczne z państw trzecich.

W związku z powyższym Spółka sformułowała następujące pytania:
1) Czy opisane we wniosku usługi konferencyjne wykonywane na terytorium Republiki Węgierskiej podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2) Czy Spółka ma obowiązek wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż w/w usług wszystkim uczestnikom konferencji?
3) Czy wykonując usługi na terytorium państwa członkowskiego (w tym wypadku Węgier) Spółka ma obowiązek rejestracji w Polsce jako podatnik VAT UE?

Zdaniem Spółki odpowiedź na trzecie pytanie powinna być przecząca.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie trzeciej spośród wymienionych wyżej kwestii (pozostałe pytania rozpatrzono odrębnie), Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności. Według ustępu 2 wymienionego artykułu przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6. Zgodnie z kolejnym ustępem tego artykułu przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, podlegających obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy nabywając usługi, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, podają numer, pod którym są zidentyfikowani na potrzeby podatku na terytorium kraju, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług.

W wymienionych w cytowanym przepisie ustępach 3, 4, 6 i 7 artykułu 28 mowa jest o następujących usługach:
- wewnątrzwspólnotowych usługach transportu towarów;
- usługach pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności, bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów;
- usługach pośrednictwa i spedycji związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów;
- usługach wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami pomocniczymi do usług transportowych, usługami innymi niż wymienione w art. 27 ust. 3 (dot. usług niematerialnych) oraz dostawą towarów;
- usługach wyceny majątku rzeczowego ruchomego oraz usługach na ruchomym majątku rzeczowym.

Z treści wniosku nie wynika bezpośrednio, czy Spółka nabywa jakiekolwiek z wymienionych wyżej usług. Rejestracja jako podatnik VAT UE nie jest jednak obowiązkowa w przypadku nabywania wymienionych usług. W sytuacji, gdy nabywca wymienionych usług podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z odrębnymi przepisami ma miejsce świadczenia usługa, przyjmuje się, że miejscem świadczenia (opodatkowania) usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Jeżeli nabywca wymienionych usług nie podał tego numeru, zastosowanie znajdują odpowiednie zasady dot. miejsca świadczenia przedmiotowych usług np. w miejscu faktycznego świadczenia usług (np. w przypadku usług na ruchomym majątku rzeczowym) lub w miejscu rozpoczęcia transportu towarów (w przypadku wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów). Obowiązek rejestracji jako podatnik VAT UE dotyczy zatem tych podatników, którzy chcą podać świadczącemu polski numer identyfikacji podatkowej (co w efekcie spowoduje, iż miejscem świadczenia tych usług będzie Polska).

Żaden z cytowanych przepisów nie nakłada obowiązku rejestracji jako podatnik VAT UE na podatników świadczących usługi w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki oraz innych usług niewymienionych w wyżej cytowanych przepisach.

Sam wzór formularza VAT-R/UE (Informacja dotycząca obowiązku podatkowego w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych), określony rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 września 2005r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1471), przewiduje wyłącznie następujące pozycje dot. rejestracji podatników VAT UE:
1. podatnik podlegający obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny będzie dokonywał/ dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
2. podatnik podlegający obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny będzie dokonywał/ dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów
3. podatnik niepodlegający obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny lub osoba prawna niebędąca podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy będzie dokonywał/ dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów
4. podatnik podlegający obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny będzie nabywał/ nabywa usługi, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy

Ponieważ, jak podano we wniosku, Spółka jest podatnikiem VAT czynnym, dotyczyć jej mogą jedynie punkty 1, 2 i 4.

Jeżeli zatem Spółka nie dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć ani dostaw towarów, nie ma obowiązku rejestracji jako podatnik VAT UE. Fakt świadczenia usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w innym kraju członkowskim Wspólnoty Europejskiej nie powoduje konieczności rejestracji jako podatnik VAT UE w Polsce.

Na marginesie należy zauważyć, iż świadczenie usług podlegających opodatkowaniu na terytorium Republiki Węgierskiej może rodzić obowiązek rejestracji dla potrzeb podatku od wartości dodanej w tym kraju i rozliczenia podatku VAT przy zastosowaniu regulacji i stawek podatku obowiązujących w tym państwie, chyba że usługi te są zwolnione od podatku lub tamtejsze przepisy przewidują, że podatnikiem może być w takich sytuacjach usługobiorca.

Przedstawione powyżej stanowisko tutejszego organu odnośnie braku obowiązku rejestracji jako podatnik VAT UE w związku ze świadczeniem usług opisanych we wniosku zgodne jest ze stanowiskiem Spółki wyrażonym w przedmiotowym wniosku. To ostatnie należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu wpływu przedmiotowego wniosku do tutejszego urzędu, tj. w dniu 22.02.2006r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj