Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1449/2BV/443/2006/202/KA
z 22 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1449/2BV/443/2006/202/KA
Data
2006.05.22



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dokumentowanie
faktura VAT
miejsce świadczenia usług
osoby fizyczne
świadczenie usług na rzecz
wystawienie faktury


Pytanie podatnika
Czy Spółka ma obowiązek wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż usług konferencyjnych wykonywanych na terytorium Republiki Węgierskiej wszystkim uczestnikom konferencji?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 1 - 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w odpowiedzi na wniosek Spółki z dnia 22.02.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim wniosek dotyczył obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż usług konferencyjnych wykonywanych na terytorium Republiki Węgierskiej, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście

p o s t a n a w i a

uznać przedstawione we wniosku stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku (uzupełnionym pismem z dnia 13.04.2006r.) Spółka podała, że jest zarejestrowana jako podatnik VAT w Polsce; nie jest natomiast zidentyfikowana dla celów podatku od wartości dodanej na terytorium Węgier, ani nie jest (dotychczas) zarejestrowana jako podatnik VAT UE. W czerwcu br. Spółka ma zamiar zorganizować na Węgrzech trzydniową międzynarodową konferencję naukową poświęconą problematyce ekonomicznej, a dokładniej problematyce świadczenia usług finansowych mikroprzedsiębiorcom na terenie Europy i Azji Środkowej. Konferencja jest organizowana w celu poszerzenia wiedzy w tej dziedzinie podczas wykładów i odczytów oraz wymiany doświadczeń między uczestnikami. Uczestnictwo w konferencji jest odpłatne i za udział w niej uczestnicy będą wnosili do Spółki określone opłaty w dolarach USA i w euro. W ramach zapłaty uczestnicy nabędą od Spółki pakiet usług konferencyjnych składający się przede wszystkim z udziału w sesjach, wykładach i warsztatach konferencyjnych przygotowanych przez Spółkę, a także z typowych dla takich wydarzeń usług i materiałów towarzyszących, jak częściowe wyżywienie w trakcie trwania konferencji (obiady i jedna kolacja), serwis kawowy w czasie przerw w sesjach oraz materiały piśmienne dotyczące tematu konferencji i samej konferencji. Spółka spodziewa się, że w konferencji będzie uczestniczyło kilkaset osób z kilkudziesięciu krajów - zarówno państw członkowskich, w tym Polski, jak i z państw trzecich. Część opłat za uczestnictwo w konferencji będzie wnoszona przez firmy i instytucje wysyłające swoich pracowników do uczestnictwa w konferencji, a część przez uczestników będących osobami fizycznymi, którzy zapłacą sami za siebie. Wśród odbiorców usługi (pod postacią w/w opisanego pakietu konferencyjnego), jaką Spółka (usługodawca) wykona i sprzeda im, będzie można dokonać następującego podziału:
1) osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej z Polski będące podatnikami VAT,
2) osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej z państw członkowskich UE będące podatnikami VAT,
3) osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej z państw członkowskich UE nie będące podatnikami VAT,
4) osoby fizyczne z państw członkowskich UE,
5) osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej z państw trzecich,
6) osoby fizyczne z państw trzecich.

W związku z powyższym Spółka sformułowała następujące pytania:
1) Czy opisane we wniosku usługi konferencyjne wykonywane na terytorium Republiki Węgierskiej podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2) Czy Spółka ma obowiązek wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż w/w usług wszystkim uczestnikom konferencji?
3) Czy wykonując usługi na terytorium państwa członkowskiego (w tym wypadku Węgier) Spółka ma obowiązek rejestracji w Polsce jako podatnik VAT UE?

Zdaniem Spółki odpowiedź na pierwsze pytanie powinna być przecząca. W związku z tym Wnioskodawca uważa, iż nie ma obowiązku dokumentowania fakturami VAT sprzedaży związanej z ww. usługami konferencyjnymi, za wyjątkiem sprzedaży dokonanej na rzecz zarejestrowanych w Polsce podatników VAT.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie drugiej spośród wymienionych wyżej kwestii (pozostałe pytania rozpatrzono odrębnie), Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:

Według art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zgodnie z ustępem 2 cytowany przepis stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (art. 106 ust. 3 ustawy). Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury (art. 106 ust. 4 ustawy).

Dla rozstrzygnięcia, czy Spółka ma obowiązek wystawić fakturę VAT, niezbędne jest przeanalizowanie warunków wymienionych w cytowanych wyżej przepisach tj.:
1) Czy Wnioskodawca jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny lub zwolniony?
2) Czy miejscem opodatkowania usługi jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego?
3) Czy Spółka nie jest zidentyfikowana dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze?
4) Czy nabywcą usługi jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej?

1) Spółka niewątpliwie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy tj. osobą prawną, wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, przy czym, zgodnie z art. 15 ust. 2, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy; działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

2) Kwestię miejsca świadczenia opisanej we wniosku usługi rozstrzygnięto w odrębnym postanowieniu, w którym stwierdzono m.in.:

Miejsce świadczenia usług określają przepisy art. 27 i 28 ust. 1 - 8 ustawy o podatku od towarów i usług, a także przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 28 ust. 9 ustawy, tj. § 4b - 4c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), przy czym zastosowanie poszczególnych przepisów zależy od rodzaju usług, a także od charakteru usługobiorcy i świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit a ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28 (przy czym żaden z przepisów art. 28 nie odnosi się bezpośrednio do usług świadczonych przez Spółkę).

Zdaniem tut. organu podatkowego cytowany wyżej przepis art. 27 ust. 2 pkt 3 lit a ustawy znajduje zastosowanie w przedmiotowej sprawie, tj. w odniesieniu do usług konferencyjnych. Cyt. przepis nie zawiera bezpośredniego odwołania do klasyfikacji statystycznych. Należy jednak uznać, iż opisane we wniosku usługi mają charakter zbliżony do usług szkoleniowych/ edukacyjnych/ oraz usług w dziedzinie nauki. Zasadniczą częścią usługi nie jest usługa turystyczna bądź gastronomiczna. Przedmiotowa usługa nie polega również na organizacji targów, gdzie kluczowym elementem jest wynajem powierzchni wystawienniczej. Zgodnie z treścią wniosku konferencja ma charakter naukowy; w trakcie konferencji będą odbywały się sesje, wykłady i warsztaty, a celem konferencji jest poszerzenie wiedzy w dziedzinie ekonomii z zakresu problematyki świadczenia usług finansowych. Inne usługi świadczone podczas konferencji będą miały charakter towarzyszący w stosunku do usługi głównej - będą stanowiły element składowy usługi konferencyjnej jako całości.

W oparciu o powyższy przepis należy stwierdzić, iż miejsce świadczenia przedmiotowej usługi znajduje się poza terytorium Polski. Tym samym usługa, o której mowa we wniosku, nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedstawione powyżej rozumienie cytowanego przepisu zgodne jest z jedną z głównych zasad podatku VAT (a więc podatku opodatkowującego konsumpcję), iż podatek ten powinien - co do zasady - obciążać usługę w miejscu jej konsumpcji (w tym przypadku na terytorium Węgier).

3) W piśmie z dnia 13.04.2006r. podano, iż Spółka nie jest zidentyfikowana dla celów podatku od wartości dodanej na terytorium Węgier.

4) Zgodnie z treścią wniosku nabywcami usług są różne podmioty m.in. osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej a także osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Z analizy cytowanych wyżej przepisów art. 106 ustawy wynika, iż Spółka ma obowiązek wystawić faktury VAT dla udokumentowania opisanych we wniosku transakcji dla wszystkich podmiotów nabywających usługi z wyjątkiem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Spółka ma obowiązek wystawić faktury również tym osobom (tj. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej) na ich żądanie.

Regulacje dotyczące zasad wystawiania faktur oraz danych, które powinny zawierać zawarte są Rozdziale 4 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 90, poz. 798, sprostowanie Dz. U. z 2005r. Nr 102, poz. 860).

Przedstawione powyżej stanowisko tutejszego organu różni się zasadniczo od stanowiska Spółki wyrażonego w przedmiotowym wniosku. To ostatnie należy zatem uznać za nieprawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu wpływu przedmiotowego wniosku do tutejszego urzędu, tj. w dniu 22.02.2006r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj