Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/2150/4111/415/56/06/MK
z 8 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/2150/4111/415/56/06/MK
Data
2006.08.08
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
nieruchomości
remont środka trwałego
środek trwały
Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy zakwalifikowania poszczególnyvh składników remontu nieruchomości, będącej środkiem trwałym, do kosztów uzyskania przychodów.
P o s t a n o w i e n i e Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pana ... z dnia 15 maja 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zakwalifikowania poszczególnych składników remontu nieruchomości do kosztów uzyskania przychodu Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. U z a s a d n i e n i e W dniu 15 maja 2006r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Pana ... o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej zakwalifikowania poszczególnych składników remontu nieruchomości położonej w ... w całości do kosztów uzyskania przychodu. Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosowanie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wobec Podatnika nie jest prowadzone postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 3 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1 następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą na własny rachunek, opodatkowaną na zasadach ogólnych. W 2005r. nabył Pan nieruchomość, rok budowy 1960, która jest wykorzystywana w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Nieruchomość jest wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Nieruchomość ta wymaga następujących niezbędnych remontów: 1.dach stan obecny : papa- pęcherze, częściowe ubytki, pęknięciaobróbka blacharska - skorodowana z ubytkami, miejscowe uszkodzenia, mech rynny - skorodowane, ubytki rury - skorodowane, częściowo brak zalecane prace: wymiana papy, nowa obróbka blacharska, wymiana rynien spustowych, przybliżony koszt ok. 25.000,00zł 2.okna stan obecny: futryny /duże gabaryty/ -metalowe, skorodowane, wypaczone zalecane prace:wymiana na nowe w aluminiowej stolarce ze względu na duże gabaryty, przybliżony koszt ok. 80.000,00zł 3.posadzka stan obecny: betonowa, ubytki, zaolejona, nierówności zalecane prace : nowe podłoże betonowe, przybliżony koszt ok. 15.000,00zł 4.instalacja elektryczna stan obecny: instalacja aluminiowa, wyeksploatowana i przestarzała, rozdzielnie starego typu zalecane prace : nowa instalacja w miedzi, przybliżony koszt ok. 10.000,00zł Zdaniem Podatnika są to prace polegające na odtworzeniu starych, zużytych już części budynku i przywróceniu im dotychczasowych funkcji przy użyciu obecnie produkowanych materiałów budowlanych i można je zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodu. W myśl art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 z późn. zm.) ustawodawca określił generalną zasadę, że kosztami uzyskania przychodów wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23 w/w ustawy. W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. "c", nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych , które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych - wydatki te zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. "d" oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej , a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą , o których mowa w art.. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia. Zgodnie z art. 22 ust. 8 kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a - 22o, z uwzględnieniem art. 23. Art. 22g ust. 17 w/w ustawy stanowi:" jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków ustaloną zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500,00zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500,00złi wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Dany środek trwały zgodnie z art. 22g ust. 17 uważa się za ulepszony gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500,00zł. Na podstawie art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy jednocześnie spełnione są następujące przesłanki: 1.ulepszenie polegało na przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji 2.poniesienie wydatków spowodowało wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. W prawie podatkowym nie zostały zdefiniowane pojęcia: przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja. W związku z tym należy posiłkować się pismem Ministerstwa Finansów z dnia 13 marca 1995r., w którym wyjaśniono znaczenie tych pojęć. Za wydatki na ulepszenie środków trwałych należy uznać wydatki poniesione na: - przebudowę, czyli zmianę (poprawienie) istniejącego stanu środków trwałych na inny - rozbudowę, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności zaś budynków i budowli , linii technologicznych, itp. - rekonstrukcję, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych - adaptację, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż wskazywało jego pierwotne przeznaczenie, albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych - modernizację, tj. unowocześnienie środków trwałych. Ustalenie, że dany środek trwały został poddany przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji oznacza, że został spełniony tylko jeden z warunków pozwalających uznać, że środek trwały został ulepszony w rozumieniu przepisów podatkowych. Zakwalifikowanie wymienionych w zapytaniu wydatków ma różne skutki w podatku dochodowym. Nakłady poniesione na ulepszenie zwiększają bowiem wartość początkową środka trwałego i znajdują odniesienie w kosztach uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne natomiast wydatki poniesione na remont zalicza się bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Definicja remontu zawarta została w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r., Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.). W świetle tego przepisu remont oznacza wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Dla wyjaśnienia pojęć remontu i ulepszenia nieodzowne jest zacytowanie wyroku z dnia 1 marca 2000r. sygn. Akt. I SA/Wr2915/98, w którym NSA orzekł, że:"... istotą remontu jest przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego, wraz z wymianą zużytych składników technicznych, nie zmieniające jego charaktery i funkcji, a następujące w trakcie eksploatacji środka trwałego i wynikające z tej eksploatacji, a więc będą to wszystkie zmiany trwale przywracające pierwotny poziom techniczny danego środka trwałego, pierwotną zdolność użytkową utraconą na skutek upływu czasu i eksploatacji, przy czym pojęcie to nie obejmuje zwykłych zabiegów konserwacyjnych(...). Natomiast ulepszenie, czy też modernizacja to trwałe unowocześnienie środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątku do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych, wyrażające się w poprawie standardu użytkowego lub technicznego lub obniżce kosztów eksploatacji. Przy interpretacji pojęcia "remont" należy brać pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny, mające duży wpływ na sposób i środki realizowania robót tym pojęciem objętych". Zgodnie z wyrokiem NSA z dnia 27 listopada 2000r. sygn. Akt I SA/Ka 1933/99, różnica pomiędzy nakładami na remont, a nakładami na ulepszenie środków trwałych polega na tym, że pierwsze z nich zmierzają do podtrzymania, odtworzenia wartości użytkowej środków trwałych (konserwacja, naprawy), a drugie do podjęcia, czy rozszerzenia działalności w drodze przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, powodujących istotną zmianę cech użytkowych. Remont środka trwałego powinien zmierzać do zachowania dotychczasowej jego substancji . Konsekwencją remontu ma być utrzymanie środka trwałego we właściwym stanie technicznym i uzytkowym. Remontem są zatem działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, w tym również polegające na wymianie zużytych składników technicznych. Podkreślenia wymaga fakt, że przy remoncie mogą być stosowane materiały odpowiadające aktualnym standardom technologicznym. W przedstawionym w zapytaniu stanie faktycznym, mamy doczynienia z sytuacją, gdzie wskutek przeprowadzenia remontu polegającego na wymianie zużytych części składowych środka trwałego na nowe następuje jednocześnie zmiana rodzaju materiału. Tak więc przedstawione we wniosku prace remontowe w budynku wykorzystywanym dla potrzeb działalności gospodarczej i wprowadzonym do ewidencji środków trwałych polegające na: - dach: wymiana papy, nowa obróbka blacharska, wymiana rynien spustowych, - okna : wymiana na nowe w aluminiowej stolarce ze względu na duże gabaryty, - posadzka: nowe podłoże betonowe, - instalacja elektryczna: wymiana na nową instalację elektryczną w miedzi, jeżeli nie stanowią ulepszenia środków trwałych w rozumieniu art. 22g ust. 17 mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, jako wydatki o charakterze remontowym. Mając na uwadze powyższe Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko zajęte przez Wnioskodawcę we wniosku jest prawidłowe. Pouczenie: 1.Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu skarbowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222, w związku z art. 239 cyt. ustawy powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.4.Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.