Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZD/406-94/CIT/06
z 24 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/406-94/CIT/06
Data
2006.07.24



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
alkohol
koszty uzyskania przychodów
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Czy wydatki na zakup napojów alkoholowych na cele reprezentacji i reklamy, w ramach limitu określonego zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?


W dniu 28.04.2006r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego w podaniu stanu faktycznego wynika, iż Spółka dokonuje zakupu alkoholu, który będzie stanowił poczęstunek dla gości oraz który będzie przekazywany w formie okolicznościowych podarunków. Podatnik prowadzi rozmowy handlowe z kontrahentami, których celem jest pozyskiwanie klienta i uzyskanie zamówień na towary, co zaowocuje zwiększeniem przychodów ze sprzedaży towarów.

Odpowiednie przyjęcie i potraktowanie klientów jest czynnikiem wpływającym na dobry wizerunek firmy i podejmowanie decyzji o współpracy. Przekazywanie prezentów kontrahentom ma na celu zachęcanie do nabywania produktów Spółki, alkohol zwyczajowo wręcza się jako upominek.

W związku z powyższym Wnioskująca zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem, czy wydatki na zakup napojów alkoholowych na cele reprezentacji i reklamy, w ramach limitu określonego zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Zdaniem Wnioskującej poniesione wydatki na zakup alkoholu są związane z osiąganymi przychodami i stanowią koszty uzyskania przychodów w zakresie reprezentacji i reklamy objętej limitem. Ponadto, Podatnik wskazuje, że art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymienia alkoholu jako wydatku wyłączonego z kosztów uzyskania przychodów.

Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (...). Oznacza to, że podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Wydatki ponoszone przez podatnika muszą być celowe, to znaczy ponoszone być muszą dla uzyskania, zwiększenia przychodów podatkowych.

Zauważyć należy, iż zdefiniowanie celu osiągnięcia przychodu nie może być traktowane jedynie w kategoriach formalnych, ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w przywołanym przepisie art. 15 ust. 1 nie wymaga wykazania, że konkretny przychód jest skutkiem poniesienia określonego kosztu. Najwłaściwsza i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

    - przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz
    - potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

Obowiązkiem podatników, jako odnoszących ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego ust. 1 art. 15 ustawy podatkowej.

Zaznaczyć należy, iż organ podatkowy dokonuje analizy zakwalifikowanych przez podatników do kosztów uzyskania przychodów wydatków, w oparciu o zgromadzony przez tychże podatników materiał dowodowy. Dowody winny potwierdzać wystąpienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy kosztami a przychodami jednostki.

W przedmiotowej sprawie organ podatkowy ustosunkowuje się wyłącznie do argumentacji zawartej w wystąpieniu Wnioskującej. Regulacje art. 14a-d ustawy Ordynacja podatkowa nie przewidują bowiem prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W złożonym wniosku Podatnik informuje, że w celu stworzenia dobrego wizerunku Firmy, starając się odpowiednio przyjąć i potraktować Swoich klientów, częstuje ich alkoholem, a także przekazuje alkohol w formie podarunku. Podatnik stwierdza, iż takie postępowanie służy do pozyskania zamówień na towary, a tym samym ma zaowocować zwiększeniem przychodów osiąganych przez Wnioskującą.

W świetle powyższego można uznać, iż wydatki poniesione przez Spółkę na zakup alkoholu, który stanowi poczęstunek lub podarunek dla Jej klientów, są celowe. Bowiem, według art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej, podatnik jest rozumiany jako podmiot dysponujący "typowym" doświadczeniem oraz obiektywną wiedzą o związkach przyczynowo-skutkowych "zwykle" zachodzących w świecie zewnętrznym. Jest to więc podmiot (podatnik), który w chwili zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów, w sposób obiektywnie dający się uzasadnić, ustalił, iż ten wydatek spowoduje zwiększenie lub uzyskanie przychodów, a tym samym będzie miał wpływ na zachowanie źródła przychodu. Subiektywne przekonania podatnika, co do istnienia związku przyczynowego, pozostają bez wpływu na kwalifikację, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Stosownie do regulacji art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszt uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Po przekroczeniu ustawowego limitu wydatków poniesionych na reprezentację i reklamę prowadzoną niepublicznie, nie uważa się ich za koszty uzyskania przychodów, nawet gdy zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje terminu "reprezentacja", dlatego też posłużyć się należy wykładnią słownikową. Reprezentacja oznacza "okazałość, wytworność, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną" (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Przenosząc tę definicję na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyjąć należy, iż reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia. W określeniu reprezentacja mieści się więc takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy. Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji "obraz przedsiębiorcy" przełoży się na nabywanie jego towarów lub usług.

Skoro podejmowanie gości albo kontrahentów alkoholem oraz wręczanie im alkoholu w formie podarunku, ma wpływ na dobry wizerunek Wnioskującej i podejmowanie przez inne podmioty decyzji o współpracy z Nią, jak to Spółka stwierdza we wniosku, to wydatki poniesione na zakup tego alkoholu będą stanowiły w granicach limitu koszty uzyskania przychodu.

Wobec powyższego, organ podatkowy stwierdza, iż wydatków poczynionych na zakup alkoholu, stanowiącego poczęstunek i podarunki dla klientów Spółki, czyli wydatków na reprezentację Wnioskującej, w rozumieniu przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, w kwocie przekraczającej 0,25% przychodu Spółki (łącznie z wydatkami na reklamę prowadzoną w sposób niepubliczny oraz z ewentualnymi innymi wydatkami na reprezentację), nawet jeżeli celowość tych wydatków będzie uzasadniona i udowodniona odpowiednimi dowodami, nie można uznać za koszty uzyskania przychodu.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj