Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-447/05/IS
z 26 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-447/05/IS
Data
2005.08.26
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
faktura korygująca
faktura zbiorcza
podstawa opodatkowania
rabaty
Pytanie podatnika
Czy dla celów podatku od towarów i uslug Spółka powinna rozliczać udzielane rabaty potransakcyjne obniżając wartość sprzedaży podlegającej opodatkowaniu oraz wartość podatku należnego w deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym Spółka otrzymuje od swych kontrahentów potwierdzenie odbioru zbiorczych faktur korygujących oraz czy Spółka może dokumentować udzielane rabaty potransakcyjne w formie zbiorczych faktur korygujących obniżając wartość każdej faktury pierwotnej wystawionej na rzecz kontrahentów w całym okresie rozliczeniowym?
POSTANOWIENIE
Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego zważył, co następuje: Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) o podatku od towarów i usług (dalej ustawa) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z ust. 4 art. 29 obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W przypadku, gdy wypłacony rabat związany jest z konkretną dostawą powinien być traktowany jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W przedłożonym wniosku Spółka wskazuje, iż wartość otrzymanego rabatu potransakcyjnego wynika bezpośrednio, z obrotu osiągniętego w trakcie prowadzenia przez jej kontrahentów "normalnej działalności gospodarczej". Obrót ten ma swe źródło w wystawionych przez Wnioskodawcę fakturach VAT na rzecz podmiotów uprawnionych do otrzymania rabatu potransakcyjnego. Ponadto Strona jest w stanie przy porządkować wysokość określonego rabatu potransakcyjnego do określonej faktury sprzedaży, a następnie dokonać jej stosownej korekty. Co zaś dotyczy dokumentowania rabatów potransakcyjnych zbiorczymi fakturami korygującymi - również w tym zakresie - Naczelnik Urzędu Skarbowego podziela stanowisko Wnioskodawcy. Zbiorcza faktura korygująca powinna zawierać wszystkie elementy właściwe dla faktury korygującej - określone w § 16 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 798) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (do 31 maja § 19 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 971) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług). Podatnik przy zachowaniu wspomnianych wyżej warunków może wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą odnoszącą się do kilku faktur pierwotnych. W myśl § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. co do zasady sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę (...). Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie. Z uwagi na powyższe Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.