Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie
PP/443-43/06
z 14 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-43/06
Data
2006.09.14



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania


Słowa kluczowe
import towarów
miejsce odprawy celnej
nabycie wewnątrzwspólnotowe


Pytanie podatnika
Czy sprowadzenie towaru z Chin do Polski poprzez odprawę celną w Hamburgu stanowi import zwolniony od podatku VAT i wewnątrzwspólnotowe nabycie podlegające opodatkowaniu w Polsce?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz.U. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 07.06.2006r. (data wpływu 19.06.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania towaru sprowadzonego z Chin do Polski z odprawą celną w Hamburgu, dokonaną przez przedstawiciela podatkowego podatnika, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.06.2006r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie wpłynął wniosek „E-C” Sp. Jawna o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Przedstawiając stan faktyczny Spółka poinformowała, że zamierza sprowadzić towar z C. poprzez odprawę celną w Hamburgu, dokonaną przez przedstawiciela podatkowego i wyjaśniła, że zajmuje się sprowadzaniem odzieży z Chin do celów handlowych.

Strona postawiła zapytanie, czy przedmiotowa transakcja stanowi import towaru zwolniony od podatku VAT zgodnie z art. 28 c (D) VI Dyrektywy Rady WE, a przemieszczenie towaru z Hamburga do Polski wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podlegające opodatkowaniu w Polsce.

Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca stwierdził, iż dokonał prawidłowej oceny w zakresie opodatkowania i rozliczenia powyższej dostawy.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie uznał stanowisko Strony za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Na podstawie art. 36 ust. 1 ww. ustawy w przypadku, gdy towary zostaną objęte, na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że nabycie w kraju trzecim (tj. poza terytorium WE) towaru, którego odprawa celna i dopuszczenie do obrotu następuje na terytorium innego, niż Polska państwa członkowskiego, nie stanowi importu w rozumieniu polskiej ustawy o podatku VAT. Polski podatnik winien zatem rozliczyć należności celno – podatkowe od importu towaru zgodnie z przepisami obowiązującymi w państwie, do którego towar zostaje sprowadzony i dopuszczony do obrotu (w przedmiotowej sprawie w Niemczech). W związku z tym staje się podatnikiem podatku od wartości dodanej w tym państwie.

Natomiast art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Ust. 2 stanowi, iż przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1) nabywcą towarów jest

  1. podatnik, o którym mowa w art. 15 lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
  2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a) – z zastrzeżeniem art. 10;

2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Warunki te nie dotyczą transakcji, jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu (ust. 3). Ponadto na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

W świetle przytoczonego wyżej art. 11 ust. 1 ustawy, przemieszczenie własnych towarów z Niemiec do Polski w ramach prowadzonej działalności gospodarczej traktowane jest jak wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w Niemczech i wewnątrzwpólnotowe nabycie w Polsce - podlegające opodatkowaniu według właściwych stawek podatku od towarów i usług.

Za trafnością powyższej oceny przemawia również jej zgodność z postanowieniami Rady Wspólnot Europejskich zawartymi w Szóstej Dyrektywie Rady z dnia 17 maja 1977 roku w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC). Art. 7 (2) stanowi, że miejscem importu towarów jest Państwo Członkowskie, na terytorium którego znajdują się towary w momencie ich wprowadzenia na terytorium Wspólnoty. W art. 28c (D) zapisano, że w przypadku importu towarów wysyłanych lub przewiezionych z terytorium państwa trzeciego do Państwa Członkowskiego innego, niż państwo przeznaczenia przesyłki lub przewozu, Państwa Członkowskie zastosują do takiego importu zwolnienie, jeśli dostawa takich towarów dokonywana przez importera określonego w art. 21 (4) objęta jest zwolnieniem zgodnie z częścią A, tj. przysługującym dostawom wewnątrzwspólnotowym. Art. 21 (4) określa, iż w przypadku importu do zapłaty podatku od wartości dodanej zobowiązana jest osoba lub osoby wyznaczone lub zobowiązane do zapłaty przez Państwo Członkowskie, do którego towary są importowane.

O ewentualnym zwolnieniu importowanej odzieży z Chin do Niemiec stanowią zatem przepisy prawa podatkowego, obowiązujące w Niemczech, jak również określają warunki tego zwolnienia. Tutejszy organ podatkowy nie może zatem udzielić Stronie w tym zakresie wiążącej interpretacji.

Ustanowienie przedstawiciela podatkowego w Niemczech możliwe jest również na warunkach i zgodnie z procedurą określoną w tym państwie.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj