Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zamościu
POIV-443/32/06
z 18 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
POIV-443/32/06
Data
2006.09.18



Autor
Urząd Skarbowy w Zamościu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
nadzór
podatek od towarów i usług
umowa zlecenia
zarząd komisaryczny


Pytanie podatnika
Zarządzeniem wojewody Strona została wyznaczona na zarządcę komisarycznego przedsiębiorstwa państwowego. Zarząd sprawowany jest na podstwie umowy zlecenia wykonywania zarządu komisarycznego, zgodnie z którą Strona jako zarządca przejmuje kompetencje organów przedsiębiorstwa, składa w imieniu przedsiębiorstwa oświadczenia woli oraz reprezentuje przedsiębiorstwo na zewnątrz. Umowa nie zawiera zapisów co do odpowiedzialności zlecającego ani zleceniobiorcy wobec osób trzecich. Zdaniem Strony chociaż w umowie brak jest ustaleń co do odpowiedzialności zlecającego wobec osób trzecich, to zleceniobiorca jako osoba reprezentująca przedsiębiorstwo na zewnątrz i działająca w jego imieniu nie ponosi odpowiedzialności za swoje działania wobec osób trzecich. Brak odpowiedzialności zleceniobiorcy za działania wynikające z umowy powoduje, że nie będą one opodatkowane podatkiem VAT.



POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku bez znaku z dnia 08.08.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług postanawiam:

ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe.

UZASADNIENIE

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Zarządzeniem wojewody Strona została wyznaczona na zarządcę komisarycznego przedsiębiorstwa państwowego. Zarząd sprawowany jest na podstwie umowy zlecenia wykonywania zarządu komisarycznego, zgodnie z którą Strona jako zarządca przejmuje kompetencje organów przedsiębiorstwa, składa w imieniu przedsiębiorstwa oświadczenia woli oraz reprezentuje przedsiębiorstwo na zewnątrz. Umowa nie zawiera zapisów co do odpowiedzialności zlecającego ani zleceniobiorcy wobec osób trzecich. Strona nie prowadzi działalności gospodarczej, a umowa zlecenia wykonywania zarządu komisarycznego jest jedynym źródłem przychodów. Wątpliwości strony budzi zapis umowy dotyczący ewentualnego podatku VAT od przyznanego wynagrodzenia.
Zdaniem Strony chociaż w umowie brak jest ustaleń co do odpowiedzialności zlecającego wobec osób trzecich, to zleceniobiorca jako osoba reprezentująca przedsiębiorstwo na zewnątrz i działająca w jego imieniu nie ponosi odpowiedzialności za swoje działania wobec osób trzecich. Odpowiedzialność tą ponosi przedsiębiorstwo, którego organem założycielskim jest zlecający. Odpowiedzialność przedsiębiorstwa, w którego imieniu występuje zleceniobiorca wynika z zapisów ustawy o przedsiębiorstwach państwowych oraz kodeksu cywilnego. Brak odpowiedzialności zleceniobiorcy za działania wynikające z umowy powoduje, że nie będą one opodatkowane podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z ust. 2 tego artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jednocześnie w myśl art. 15 ust.3 pkt 3 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. nr 14 z 2000 r. poz. 176 z późn. zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
W świetle powyższego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, te czynności określone w art. 13 pkt. 2-9 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które wykonywane są w oparciu o stosunek prawny, w ramach którego zostały określone warunki osobistego wykonywania tych czynności a także warunki przejęcia odpowiedzialności przez zlecającego za czynności zleceniobiorcy.
Zgodnie z art. 65 ust.1 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych ( tekst jednolity Dz.U. z 2002 r. Nr 112, poz 981 z późn. zm.) w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo prowadzi działalność ze stratą organ założycielski w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych może wszcząć postępowanie naprawcze, ustanawiając nad przedsiębiorstwem zarząd komisaryczny.Zarząd komisaryczny jest formą szczególnego nadzoru nad przedsiębiorstwem prowadzącym działalność ze stratą. Jest on bowiem ustanowiony z zewnątrz przez organ założycielski oraz wykonywany z zewnątrz przez osobę sprawującą zarząd komisaryczny. Osoba sprawująca zarząd komisaryczny przejmuje kompetencje organów przedsiębiorstwa z wyjątkiem przyjmowania i zatwierdzania sprawozdania finansowego, dokonywania podziału wygospodarowanego zysku przez przedsiębiorstwo na fundusze oraz zasad wykorzystywania tych funduszy. Ponadto osoba ta składa w imieniu przedsiębiorstwa oświadczenie woli oraz reprezentuje je na zewnątrz. Zatem należy uznać, iż ustawa przyznaje zarządcy komisarycznemu prawo do jednoosobowego reprezentowania i zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa państwowego na zasadach określonych w umowie oraz w ramach zatwierdzonego przez organ założycielski programu naprawczego (art.67 i 68 ustawy o przedsiębiorstwach państwowych).
Warunki jakie musi spełniać dany stosunek prawny aby świadcząca w oparciu o niego osoba fizyczna została wyłączona z kręgu podatników VAT, z uwagi na brak samodzielności przy realizacji czynności określonych w art.13 pkt. 2-9 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazują, że chodzi w tym przypadku jedynie o takie czynności o charakterze usługowym, które wykonywane są w warunkach zbliżonych swoim charakterem do umów o pracę: podporządkowania usługodawcy co do warunków realizacji umówionych czynności oraz obciążenie zatrudniającego ryzykiem za wykonanie tych czynności. Tak rozumiana odpowiedzialność zleceniodawcy nie musi wynikać z treści umowy, lecz wystarczającym jest, że istota stosunku miedzy stronami wskazuje na taka formę odpowiedzialności.
W związku z powyższym jako zarządca komisaryczny przedsiębiorstwa działając w oparciu o umowę zlecenia z tytułu realizacji tej umowy nie jest Pan podatnikiem podatku VAT.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj