Interpretacja Izby Skarbowej w Kielcach
PD2-4151-128/06
z 10 października 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD2-4151-128/06
Data
2006.10.10
Autor
Izba Skarbowa w Kielcach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
pomoc finansowa
środki finansowe
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego część wynagrodzenia otrzymywanego przez podatnika z tytułu umowy o pracę w związku z realizacją obowiązków służbowych związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 ?
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 01.08.2006 r. podatniczki na postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z dnia 20.07.2006 r. znak: OG-005/90/2006/PDII/415-36/06 dotyczące udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych części wynagrodzenia otrzymywanego z tytułu umowy o pracę w związku z realizacją obowiązków służbowych związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 - Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach odmawia zmiany postanowienia organu pierwszej instancji. Pismem z dnia 26.04.2006 r., podatniczka zwróciła się do Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z wnioskiem o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatniczka jest zatrudniona na umowę o pracę jako inspektor w Oddziale Realizacji i Kontroli Projektów Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego. Do zadań Podatniczki wykonywanych w ramach obowiązków służbowych należy wykonywanie działań związanych z pełnieniem przez Świętokrzyski Urząd Wojewódzki funkcji Jednostki ds. zarządzania funduszami strukturalnymi - Instytucji Pośredniczącej przy wdrażaniu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. Wynagrodzenie podatniczki jest w 75% współfinansowane przez Unię Europejska z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pozostałe 25% wynagrodzenia pokrywane jest ze środków budżetu państwa. W ocenie Podatniczki, uzyskane przez nią dochody zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części finansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej, powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Postanowieniem z dnia 20.07.2006 r. znak: OG-005/9012006/PD11/415-36/06 Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdził, że stanowisko podatniczki przedstawione we wniosku z dnia 26.04.2006 r. jest nieprawidłowe. Pismem z dnia 01.08.2006 r. podatniczka wniosła zażalenie na w/w postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach. W złożonym zażaleniu podtrzymuje swoje stanowisko, iż w odniesieniu do części dochodu finansowanego ze środków EFRR zastosowanie ma zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem spełnione są obie przesłanki wymienione w powołanym przepisie. W złożonym zażaleniu podatniczka podnosi, że nie poddanie ocenie załączników do złożonego wniosku o udzielenie interpretacji uniemożliwiło pełne rozpoznanie sprawy i spowodowało wydanie niekorzystnego dla niej postanowienia. Podatniczka informuje też organ podatkowy, iż w dniu 12.09.2005 r. została podpisana przez Wojewodę Świętokrzyskiego decyzja nr 28/01/321/2005 0 przyznaniu dofinansowania dla projektu nr 01/321 pn. "Refundacja wynagrodzenia pracowników zaangażowanych we wdrażanie ZPORR w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim" realizowanego w ramach Priorytetu 4 Pomoc Techniczna ZPORR. W wyniku rozpatrzenia zarzutów zażalenia i po zapoznaniu się z całością, materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie Dyrektor Izby Skarbowej nie znalazł podstaw do zmiany zaskarżonego postanowienia.
W przedmiotowej sprawie nie zostały zachowane obie w/w przesłanki. Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych. Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, m.in. na wynagrodzenia wypłacane w ramach wsparcia kadrowego dla Instytucji Pośredniczących ZPORR, oraz Beneficjentów Końcowych (Instytucji Wdrążającej) w zakresie zarządzania, monitoringu i kontroli finansowej, stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych. A zatem w chwili dokonywania przez Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach wypłaty wynagrodzeń podatniczki nie były one finansowane ze środków pomocowych. Nadto podatniczka w ramach wykonywanych obowiązków nie realizuje bezpośrednio celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, a więc nie został zachowany warunek określony pod lit. b cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Osoby zatrudnione przy realizacji Programu, tj. w zakresie przygotowywania, wyboru, oceny, monitorowania projektów i programu, weryfikacji płatności i kontroli finansowej w ramach ZPORR (Priorytet 4 ZPORR Pomoc Techniczna), a więc we wdrażaniu Programów finansowanych z funduszy strukturalnych, nie mogą korzystać z przedmiotowego zwolnienia z uwagi na niespełnienie przesłanki polegającej na bezpośrednim realizowaniu celu programu finansowanego z funduszy strukturalnych. Wobec powyższego brak jest podstaw do dokonania zmiany postanowienia organu pierwszej instancji. W świetle powyższego nie ma wpływu na rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie zakres obowiązków służbowych podatniczki przedstawiony w załącznikach do złożonego wniosku z dnia 26.04.2006 r. Również decyzja Wojewody Świętokrzyskiego nr 28/01/321/2005 z dnia 12.09.2005 r. o przyznaniu dofinansowania dla projektu nr 01/321 pod nazwa "Refundacja wynagrodzenia pracowników zaangażowanych we wdrażanie ZPORR w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim" realizowanego w ramach Priorytetu 4 Pomoc Techniczna ZPORR, na która powołuje się podatniczka w złożonym zażaleniu nie daje podstaw do zmiany stanowiska organów podatkowych. Podobny pogląd przedstawił Minister Finansów w piśmie z dnia 30.08.2006 r. znak: DD6-8213-8/06/DZ/412, w którym stwierdza, iż do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych oraz z umów cywilnoprawnych uzyskanych przez osoby uczestniczące we wdrażaniu Programów finansowanych z funduszy strukturalnych, nie ma zastosowania żadne ze zwolnień przedmiotowych, określonych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przychody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, na ogólnych zasadach. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy stosownie do art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odnośnie postanowienia Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z dnia 15.06.2005 r. znak: OG-005/73/2005/PDII/415-22/05 jak również decyzji Izby Skarbowej w Krakowie znak: PD3/41170-9/06, na które powołuje się podatniczka w złożonym zażaleniu, organ podatkowy zauważa, że każda z w/w interpretacji dotyczy odmiennego stanu faktycznego i nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie. Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.