Interpretacja Urzędu Celnego w Ciechanowie
447000-PA-9100I-8/06/7024/ZT
z 25 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
447000-PA-9100I-8/06/7024/ZT
Data
2006.09.25



Autor
Urząd Celny w Ciechanowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
akcyza
procedura zawieszenia poboru akcyzy
zawieszenie poboru


Pytanie podatnika
Czy dla przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między składem podatkowym na terytorium kraju a uprawnionym nabywcą, ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy określona w art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4, w związku z art. 14a § 1 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, w odpowiedzi na Państwa wniosek z dn. 24.08.2006 r. (data wpływu 25.08.2006r.), dotyczące stosowania przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym /Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm./

Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowiep o s t a n a w i a

uznać stanowisko Wnioskodawcy, że: dla przemieszczanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między składem podatkowym na terytorium kraju a uprawnionym nabywcą, w ramach realizowanej przez niego transakcji, ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy określona w art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym,za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 25.08.2006 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Ciechanowie wpłynął wniosek złożony przez xxxxxxxxxxxxxxxxxxx, zwaną dalej Podatnikiem, z zapytaniem czy transakcja dokonywana przez Podatnika, w wyniku której wyroby akcyzowe zharmonizowane są przemieszczane pomiędzy składem podatkowym a uprawnionym nabywcą umożliwia zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 14a ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podatnika zobowiązany jest do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, natomiast na podatniku ciąży obowiązek wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik w ramach prowadzonej działalności dokonuje transakcji, w której z punktu widzenia prawa cywilnego /umów sprzedaży/ uczestniczą trzy podmioty gospodarcze. Podatnik nabywa od podmiotu prowadzącego skład podatkowy wyrób akcyzowy zharmonizowany /ciężki olej opałowy oznaczony symbolem PKWiU 23.20.17-00.42 oraz kodem CN 27101965, który mniej niż 30% objętościowo destyluje przy temperaturze 350 oC, i którego gęstość w temperaturze 15 oC jest wyższa niż 890 kg/m3/, a następnie sprzedaje go uprawnionemu nabywcy posiadającemu status elektrociepłowni.

Faktyczna droga towaru nie odzwierciedla cywilistycznego ujęcia w/w transakcji, ponieważ Podatnik nie odbiera wyrobu akcyzowego zharmonizowanego od swojego "sprzedawcy", lecz wyrób ten jest bezpośrednio transportowany do uprawnionego nabywcy /elektrociepłowni, która wykorzystuje go na własne cele/.

W opisanym stanie faktycznym zostaną zachowane niżej wymienione warunki:

- Podatnik dołącza do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane na zużycie własne w elektrociepłowni,

- Podatnik posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór ciężkiego oleju opałowego do zużycia w elektrociepłowni, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy,

- sprzedaż ciężkiego oleju opałowego nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez Podatnika zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy,

- Podatnik potwierdza na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie ciężkiego oleju opałowego i zwraca ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, od którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane,

- Podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów,

- podmiot wykorzystujący ciężki olej opalowy /elektrociepłownia/ składa oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia,

- prowadzący skład podatkowy oraz uprawniony nabywca /elektrociepłownia/ przekazują do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń.

Podatnik stoi na stanowisku, że dla przemieszczanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między składem podatkowym na terytorium kraju, a uprawnionym nabywcą, w ramach realizowanej przez niego transakcji, ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy określona w art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Na podstawie art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym /Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm./, zwanej dalej ustawą, ciężki olej opałowy oznaczony symbolem PKWiU 23.20.17-00.42 oraz kodem CN 27101965 został zaliczony do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju.

Zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego /Dz. U. z 2006 r. Nr 72 poz. 500 z późn. zm./, zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od akcyzy sprzedaż ciężkiego oleju opałowego wykorzystywanego w elektrociepłowniach, dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2.

Powyższe zwolnienie stosuje się do oleju, z którego mniej niż 30% objętościowo destyluje przy temperaturze 350 oC i którego gęstość w temperaturze 15 oC jest wyższa niż 890 kg/m3 /§ 10 ust. 2 rozporządzenia/.

Zgodnie z § 10 ust. 3 rozporządzenia uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 1, jest podmiot dokonujący zakupu ciężkiego oleju opałowego, który:

1) wykorzystuje ciężki olej opałowy do celów, o których mowa w ust. 1 i złoży oświadczenie potwierdzające jego status oraz stwierdzające, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem lub

2) dokonuje odsprzedaży ciężkiego oleju opałowego podmiotom, o których mowa w pkt 1.

W myśl § 10 ust. 4 rozporządzenia, w przypadku sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1, ze składu podatkowego na terytorium kraju podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1) podmiot dokonujący odsprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte do celów, o których mowa w ust. 1,

2) podmiot, o którym mowa w pkt 1, posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór wyrobów, o których mowa w ust. 1, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

3) sprzedaż wyrobów, o których mowa w ust. 1, podmiotowi, o którym mowa w pkt 1, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot, o którym mowa w pkt 1, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;

4) podmiot, o którym mowa w pkt 1 potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów, o których mowa w ust. 1, i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, od którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane;

5) podmiot, o którym mowa w pkt 1, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;

6) podmiot wykorzystujący ciężki olej opałowy do celów, o których mowa w ust. 1, nabywający wyroby, o których mowa w ust. 1, od podmiotu, o którym mowa w pkt 1, złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia;

7) prowadzący skład podatkowy oraz uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 6, będą dostępne u podatnika w celu kontroli.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

Warunkiem zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest zaświadczenie potwierdzające zamówienie na odbiór przez podatnika wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego /art. 27 ust. 3 ustawy/.

Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy, w myśl art. 27 ust. 4 ustawy, jest łączne spełnienie przez podatnika następujących warunków:

1) dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;

2) złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

W przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy do wystawienia administracyjnego dokumentu towarzyszącego, zgodnie z art. 36 ust. 2 ustawy, jest zobowiązany prowadzący skład podatkowy.

Do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe, zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy, są obowiązani prowadzący skład podatkowy, zarejestrowani handlowcy, a także podmioty, które nabywają wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz przedstawiciele podatkowi.W myśl § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.04.2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania /Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm./ procedura zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy, zostaje zakończona w momencie zwrotu administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę upoważnionego do nabycia zwolnionych od akcyzy wyrobów.

Zgodnie bowiem z § 24e pkt 2 w/w rozporządzenia, w przypadku zwolnienia wyrobów o których mowa w § 10 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje, w przypadku wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego do podmiotu dokonującego ich odsprzedaży, o którym mowa w § 10 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zgodnie z § 19, przy spełnieniu warunków określonych w § 10 ust. 4 i 6 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Dokonując analizy opisanego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 7 rozporządzenia do przekazywania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego miesięcznego zestawienia otrzymanych oświadczeń jest obowiązany prowadzący skład podatkowy oraz uprawniony nabywca, o którym mowa w § 10 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia /w tym przypadku Podatnik/, a nie jak wskazano we wniosku ostateczny nabywca /elektrociepłownia/.

W związku z powyższym zwolnienie, o którym mowa w § 10 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, oraz związana z nim konieczność zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, mogą zostać zrealizowane po spełnieniu wyżej wymienionych warunków, w tym § 10 ust. 4 pkt 7 rozporządzenia.

Należy również zauważyć, że zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 7i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7.04.2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego /Dz. U. Nr 65 poz. 598 z późn. zm./ ciężki olej opałowy oznaczony symbolem PKWiU 23.20.17-00.42 oraz kodem CN 27101965, objęty procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego, podlega szczególnemu nadzorowi podatkowemu.

Zasady przyjmowania, magazynowania, wydawania i przewożenia wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym zostały uregulowane w rozdziale 18 / § 58- § 66/ w/w rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie postanawia uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj