Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni
PP3/443-0046/05
z 6 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP3/443-0046/05
Data
2005.07.06



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
spedycja
usługi pośrednictwa


Pytanie podatnika
Sawki VAT przy świadczeniu na rzecz polskiego zleceniodawcy usług bezpośrednio związanych z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 8 z 2005r., poz.60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z dnia 25.04.2005r. uzupełnionego pismem z dnia 24.06.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie fakturowania oraz stawki VAT przy świadczeniu na rzecz polskiego zleceniodawcy usług bezpośrednio związanych z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów,

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 25.04.2005r. uzupełnionym pismem z dnia 264.06.2005r. podatnik zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe i kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Spółka zajmuje się transportem i spedycją. Jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Zleceniodawca, polski podmiot, który jest czynnym podatnikiem VAT zleca Spółce wykonanie usługi transportu towarów - transportu morskiego z terytorium państw należących do Unii (miejsce wysyłki towarów) do Polski (miejsca dostarczenia towarów). Spółka zleca usługi transportu podwykonawcom, zarówno mającym siedzibę na terytorium kraju unijnego jak i nie mającym siedziby na takim terytorium, którzy wystawiają na rzecz Spółki faktury VAT dokumentujące fracht w walucie obcej - Euro. Na wystawionych fakturach przez firmy zagraniczne brak jest wyszczególnionej kwoty podatku, informacji, że Spółka jest zobowiązana do zapłaty podatku na terenie Polski. Brak jest również na fakturze unijnego nr NIP Spółki, jednak podmiot zagraniczny jest poinformowany, że Spółka taki NIP unijny posiada. Za w/wym. usługi podatnik wystawia na rzecz zleceniodawcy - podmiotu polskiego fakturę sprzedaży naliczając 22% VAT.

Zdaniem podatnika, usługi transportu towarów dokonywane między różnymi krajami Unii określane są w ustawie o VAT jako wewnątrzwspólnotowe usługi transportowe. W myśl art.27 ust.2 pkt 2 ustawy miejscem świadczenia usług transportowych jest miejsce, gdzie rozpoczyna się transport z uwzględnieniem pokonywanych odległości, z zastrzeżeniem art.28. Wg podatnika miejsce świadczenia tych usług zostało uregulowane w art.28 ustawy PTU. Z uwagi na to, że usługi spedycyjne są związane bezpośrednio z transportem towarów, miejsce ich opodatkowania jest ustalone wg reguł właściwych dla usługi podstawowej, czyli transportu towarów. Spółka wyjaśnia, że przy świadczeniu usług pośrednictwa i spedycji związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów miejscem świadczenia tych usług zgodnie z art.28 ust.5 pkt 1 ustawy jest miejsce, gdzie transport się rozpoczyna. Dla określenia miejsca świadczenia tej usługi nie ma znaczenia, w którym z państw unijnych znajduje się siedziba podatnika. W sytuacji, gdy nabywca usługi dla tej czynności podał numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium innym niż terytorium państwa rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa, które ten numer wydało. Nie ma znaczenia czy na fakturze zagranicznej został wpisany nr NIP unijny Spółki, gdyż usługobiorca - podmiot zagraniczny został poinformowany, iż Spółka ta posiada NIP dla rozliczeń transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Podatnik rozlicza podatek z tytułu wewnątrzwspólnotowego transportu towarów na zasadach importu usług wg 22% stawki VAT i wystawia fakturę wewnętrzną. Podatek wynikający z tej faktury rozlicza w deklaracji VAT-7 jako podatek należny. Jednocześnie kwotę tego podatku ujmuje w deklaracji jako podatek naliczony podlegający odliczeniu. Fakturując sprzedaż tej usługi na rzecz polskiego zleceniodawcy, opodatkowuje ją stawką VAT w wysokości 22%.

Organ podatkowy wyjaśnia co następuje:

W myśl art.5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn.zm.) zwaną dalej ustawą PTU, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art.5 ust.1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7 - art.8 ust.1 ustawy PTU.

Zgodnie z art.27 ust.2 pkt 2 ustawy PTU w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art.28.

W przypadku usług pośrednictwa i spedycji związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, zgodnie z art.28 ust.5 pkt 1 ustawy PTU.

Stosownie do ust.6 w/cyt. przepisu, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust.5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Jak wynika z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego, transport towarów odbywał się z terytorium państwa należącego do Unii na terytorium Polski. Usługa została wykonana na rzecz podmiotu, który posłużył się numerem VAT, pod którym jest zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium kraju. Oznacza to więc, że miejscem świadczenia usług i opodatkowania jest terytorium kraju, czyli Polska. Podatnik postąpił więc prawidłowo wystawiając fakturę i opodatkowując przedmiotową usługę stawką podatku VAT w wysokości 22% stosownie do art.41 ust.1 ustawy PTU.

Ponadto tut. urząd informuje, iż zgodnie z §17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95,poz.798) w przypadku, gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, wystawca zobowiązany jest wystawić fakturę korygującą. Natomiast do wystawienia noty korygującej uprawniony jest jedynie nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 9 ust.1 pkt 5-12, stosownie do §18 w/cyt. rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe postanowiono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj