Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/PD/423-028/2/06/KK
z 23 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/PD/423-028/2/06/KK
Data
2006.05.23



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
specjalna strefa ekonomiczna
zezwolenie na prowadzenie działalności
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Podatnik ma wątpliwość, czy prawidłowo kwalifikuje przychody jako objęte zezwoleniem i tym samym korzystające ze zwolnienia od podatku dochodowego.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - przychody z tytułu odsetek, różnic kursowych a zwolnienie podatkowe

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka w 2000r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej Strefa). Zezwolenie zostało wydane na prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa, usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, określonych w PKWiU:

  1. sekcja D podsekcja DL dział 30 grupa 30.0 - maszyny biurowe i komputery,
  2. sekcja D podsekcja DL dział 31 grupa 31.2 - aparatura elektryczna rozdzielcza i sterownicza,
  3. sekcja D podsekcja DL dział 31 grupa 31.3 - druty i przewody izolowane,
  4. sekcja D podsekcja DL dział 32 grupa 32.1 - lampy elektronowe i inne elementy elektroniczne,
  5. sekcja D podsekcja DL dział 32 grupa 32.2 - urządzenie nadawcze telewizyjne i radiowe, urządzenia i aparaty dla telefonii i telegrafii przewodowej,
  6. sekcja D podsekcja DL dział 32 grupa 32.3 - odbiorniki telewizyjne i radiowe, urządzenia do rejestracji i odtwarzania dźwięku i obrazu oraz akcesoria do nich,
  7. sekcja D podsekcja DL dział 33 grupa 33.1 - sprzęt i urządzenia medyczne, w tym chirurgiczne oraz przyrządy ortopedyczne, inwalidzkie,
  8. sekcja D podsekcja DL dział 33 grupa 33.2 - instrumenty i przyrządy pomiarowe i kontrolne, badawcze i nawigacyjne,
  9. sekcja D podsekcja DL dział 33 grupa 33.3 - projektowanie i montaż systemów do sterowania procesami przemysłowymi,
  10. sekcja D podsekcja DL dział 33 grupa 33.4 - instrumenty optyczne i sprzęt fotograficzny,
  11. sekcja K dział 72 grupa 72.1 - usługi doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego,
  12. sekcja K dział 72 grupa 72.2 - usługi w zakresie oprogramowania,
  13. sekcja K dział 72 grupa 72.3 - usługi przetwarzania danych,
  14. sekcja K dział 72 grupa 72.4 - usługi baz danych,
  15. sekcja K dział 72 grupa 72.5 - usługi konserwacji i napraw maszyn biurowych, księgowych i liczących,
  16. sekcja K dział 72 grupa 72.6 - usługi związane z informatyka pozostałe,
  17. sekcja K dział 73 grupa 72.1 - usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych.

Spółka za przychody z działalności objętej zezwoleniem uznaje m.in.:

  • odsetki od środków na rachunku bieżącym,
  • odsetki od należności,
  • różnice kursowe.

Podatnik ma wątpliwość, czy prawidłowo kwalifikuje w/w przychody jako objęte zezwoleniem i tym samym korzystające ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art.12 ust.1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2000r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa. Art. 12 ust. 5 ww. ustawy zawierał postanowienie, że Rada Ministrów w rozporządzeniu, o którym mowa w art.4 ust.1, ustala m.in. przedmiot działalności, której prowadzenie uprawnia do zwolnień od podatku dochodowego oraz wysokość tych zwolnień. Zgodnie natomiast z art.16 ust.1 ustawy z dnia 20.10.1994r. prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy z zastrzeżeniem ust.2, wymaga zezwolenia, które zgodnie z ust.8 określa m.in. przedmiot oraz warunki działalności gospodarczej, która ma być prowadzona przez przedsiębiorcę na terenie strefy. Zezwolenie, zgodnie z art.16 ust.10 tej ustawy, stanowi podstawę do korzystania przez przedsiębiorcę ze zwolnień od podatku lub preferencji podatkowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art.12 ust.5 tej ustawy.

W dniu 01.01.2001r. weszła w życie ustawa z dnia 16 listopada 2000r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. nr 117, poz.1228) wprowadzająca m.in. zmianę przepisów przyznających zwolnienia i preferencje dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi. Jednocześnie w art.5 ust.1 tej ustawy wskazano, że przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed 01.01.2001r.) uzyskali zezwolenia na podstawie art.16 ust.1 ustawy wymienionej w art.1 (tj. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych), zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art.12 ustawy, o której mowa w art.1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przed 01.01.2001r.).

Kolejną istotną zmianę w zakresie specjalnych stref ekonomicznych przyniosło członkostwo Polski w Unii Europejskiej, kiedy to weszły w życie (z dniem 01.05.2004r.) przepisy ustawy z dnia 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188, poz. 1840), które uchyliły art.5 nowelizacji z dnia 16.11.2000r. Tym samym przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie przed dniem 01.01.2001r. stracili prawo do 100% zwolnienia z podatku dochodowego na dotychczasowych zasadach.

Tym niemniej - zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 02.10.2003r. - przedsiębiorca, który zyskał zezwolenie przed 01.01.2001r., może wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw gospodarki o jego zmianę, polegającą na zastosowaniu do tego przedsiębiorcy zwolnień określonych w art.5 tej ustawy. Termin złożenia powyższego wniosku upływa z dniem 31 grudnia 2007r.

Artykuł 5 nowelizacji z dnia 02.10.2003r. dzieli przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Strefy, na trzy grupy. Przedsiębiorcy mali i średni w dalszym ciągu będą mieć prawo do 100% zwolnienia, ale prawo to jest ograniczone czasowo - odpowiednio do dnia 31.12.2011r. i dnia 31.12.2010r. (art.5 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 02.10.2003r.). Natomiast dochody uzyskane przez przedsiębiorcę innego niż mały albo średni, są zwolnione od podatku dochodowego na zasadach pomocy publicznej, przy czym maksymalna dopuszczalna wielkość tej pomocy wynosi:

  1. 30% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze motoryzacyjnym,
  2. 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit.a) na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 01.01.2000r.,
  3. 50% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit. a) na podstawie zezwolenia wydanego po dniu 31.12.1999r. (art.5 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 02.10.2003r.).

Wykładnia gramatyczna powyższych przepisów wskazuje, że poza kryteriami określającymi wielkość pomocy publicznej, udzielanej w formie zwolnienia, wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest każdy dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie przedmiotowym, określonym w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Oznacza to, że tylko dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego. Zatem, jeżeli dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, a także jeżeli działalność ta nie jest działalnością pomocniczą niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego.

Zgodnie z art.12 ust.3 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych za przychody związane z działalnością gospodarczą uważa się kwoty należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Za przychody z działalności gospodarczej uznaje się zatem nie tylko przychody będące bezpośrednio wynikiem tej działalności, ale także przychody z każdej innej działalności z nią związanej, w tym także z tytułu niektórych operacji finansowych.

Zatem uznać należy, że ze zwolnienia strefowego korzystają te przychody (dochody), które powstały w związku z wykonywaną działalnością na terenie Strefy na podstawie zezwolenia uzyskanego przez Spółkę w 2000r.

W przypadku dochodów uzyskiwanych przez przedsiębiorców z tytułu odsetek od środków pieniężnych złożonych na posiadanych w bankach rachunkach, to rozróżnić należy dwa rodzaje dochodów. Pierwsze - z odsetek na rachunkach bieżących, związanych z bieżącymi operacjami i rozliczeniami, powstałymi w związku z prowadzoną przez podmiot działalnością gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (zwolnioną od podatku dochodowego) i drugie - z odsetek od ulokowanych na rachunkach terminowych kwot pieniędzy, które mogą pochodzić z różnych źródeł.

We wniosku Spółka powołuje się na odsetki z tytułu środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bieżącym, które co do zasady podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, ale wyłącznie w części dotyczącej rachunków bieżących związanych z działalnością prowadzoną w Strefie i objętą zezwoleniem.

W odniesieniu natomiast do dochodów z różnic kursowych Organ I instancji stoi na stanowisku, że - o ile są one konsekwencją wypracowania dochodu z działalności podstawowej określonej w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, to podlegają zwolnieniu z uwagi na fakt prowadzenia działalności w Strefie, którego skutkiem jest uzyskanie bezpośrednich lub pośrednich dochodów. Różnice kursowe wpływające na przychód przedsiębiorcy prowadzącego działalność w specjalnej strefie ekonomicznej nie stanowią bowiem odrębnego źródła przychodów od tego, jakim jest działalność gospodarcza na prowadzenie której przedsiębiorca uzyskał zezwolenie.

W przypadku z kolei otrzymanych odsetek od należności, to zasada opisana powyżej, tj. jeżeli odsetki są konsekwencją należności wynikających z działalności objętej zezwoleniem to korzystają ze zwolnienia jako dochód powstały w związku z wykonywaną działalnością na terenie Strefy, znajduje w pełni zastosowanie.

Reasumując prawidłowe jest stanowisko Podatnika uznające za przychód zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych przychody z tytułu odsetek od środków pieniężnych, różnic kursowych i odsetek od należności, o ile stanowią one wyłącznie konsekwencję działalności objętej zezwoleniem.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj