Interpretacja Urzędu Celnego w Siedlcach
446000-AP-0503-9/06
z 14 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
446000-AP-0503-9/06
Data
2006.09.14



Autor
Urząd Celny w Siedlcach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
akcyza
kosmetyk
podstawa opodatkowania
wyroby akcyzowe niezharmonizowane


Pytanie podatnika
Opodatkowanie podatkiem akcyzowym w przypadku sprzedaży paczki zawierającej kosmetyki będące wyrobami akcyzowymi oraz wyrobami nieakcyzowymi


Postanowienie

Na podstawie art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z zapytaniem Spółki xxxxxxx, złożonym w piśmie z dnia 22.06.2006 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 29.06.2006r.)

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Dnia 30.06.2006r. do Urzędu Celnego w Siedlcach wpłynął pisemny wniosek b/n z dnia 22.06.2006r. Sp. z o.o. xxxxxx , w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.).

We wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

Spółka jest producentem kosmetyków. Spółka sprzedaje swoim konsultantkom zestawy kosmetyków po promocyjnej cenie. W skład tzw. "paczki niespodzianki" wchodzą m.in. kosmetyki będące wyrobami akcyzowymi niezharmonizowanymi. Wartość kosmetyków zgromadzonych w paczce o wartości 1000,00 zł jest sprzedawana po promocyjnej cenie 50,00 zł. Na zawartość paczki składają się kosmetyki będące wyrobami akcyzowymi jak i nieakcyzowymi. Podatnik nie określił ceny oraz wartości kosmetyków będących wyrobami akcyzowymi niezharmonizowanymi, a więc podlegającymi podatkowi akcyzowemu i wchodzącymi w skład tej paczki.

Paczki zawierają różne kosmetyki, w tym wyroby akcyzowe niezharmonizowane w różnej ilości, tj.:

1. w wariancie przeważającym tzn. paczka zawiera przede wszystkim kosmetyki akcyzowe upiększające.

2. w wariancie jednostkowym, tzn. 1 sztuka kosmetyku upiększającego akcyzowego wśród kilkudziesięciu kosmetyków nieakcyzowych pielęgnacyjnych.

Podatnik informuje, że w sprawie, której dotyczy niniejszy wniosek, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie podatnika:

1. Jaka powinna być podstawa opodatkowania akcyzą tzw. "paczki niespodzianki", która zawiera zestaw kosmetyków w tym akcyzowych niezharmonizowanych, sprzedawanej konsultantkom po promocyjnej cenie, np. kosmetyki o wartości 1000 zł., sprzedawane są po 50 zł.?

2. Według jakiej zasady powinien być określany kod PKWiU dla całej paczki zawierającej różne kosmetyki w tym akcyzowe niezharmonizowane w różnej ilości, tj. w wariancie przeważającym (tzn. paczka zawiera przede wszystkim kosmetyki akcyzowe upiększające) i jednostkowym (tzn. jedna sztuka kosmetyku upiększającego akcyzowego wśród kilkudziesięciu kosmetyków nieakcyzowych pielęgnacyjnych)?

W swoim stanowisku Podatnik stwierdza, że zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.) podstawą opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Zdaniem Podatnika w analizowanym przypadku podstawą opodatkowania powinna być kwota 50,00 zł i z tej kwoty winna być naliczona akcyza.

W zakresie drugiego pytania, zdaniem Spółki, kod PKWiU dla wszystkich wyrobów znajdujących się w przesyłce winien być określany w zależności od wyrobu, którego pod względem wartościowym jest najwięcej. Jeżeli wskazany tym sposobem kod PKWiU okazałby się nieakcyzowym, akcyza winna być określona wg art. 2 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.)

Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach przedstawia poniżej ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawnych.

W kwestii pytania 1. należy podnieść, iż w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju.

Stosownie do art. 4 ust. 2 ustawy za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również:

1. przekazanie lub zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby reklamy lub reprezentacji;

2. przekazanie przez podatnika wyrobów akcyzowych na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

3. zamianę wyrobów akcyzowych oraz wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za inne czynności podlegające opodatkowaniu;

4. wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za wierzytelności;

5. wydanie wyrobów w miejsce świadczenia pieniężnego;

6. darowiznę wyrobów akcyzowych;

7. wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za czynności niepodlegające opodatkowaniu;

8. świadczenia usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy;

9. zużycie wyrobów akcyzowych niezgodnie z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy;

Jak wynika z powyższego sprzedaż w rozumieniu przepisów prawa cywilnego stanowi tylko część czynności uznawanych za sprzedaż dla celów podatku akcyzowego. Wśród czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym zrównanych ze sprzedażą ustawodawca wymienia m. in. przekazanie lub zużycie wyrobów akcyzowych na cele reprezentacji albo reklamy. Do czynności tego rodzaju należy zaliczyć również przekazanie wyrobów akcyzowych kontrahentom w celu promocji danej marki lub wyrobu.

Podstawą opodatkowania, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy opodatkowania (właściwa dla kosmetyków) jest kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów.

Pojęcie "kwoty należnej" nie zostało w ustawie bliżej określone, lecz posiłkując się ustawą o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że obejmuje ona całość świadczenia od nabywcy. Świadczenie to musi być wyrażone w pieniądzu co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, może mieć również postać rzeczową (zapłatą za wyrób akcyzowy może być inny wyrób czy towar lub usługa), albo może przybrać postać mieszaną (zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa). Istotnym jest, aby istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za sprzedaż wyrobów akcyzowych.

Zatem w przypadku transakcji o charakterze krajowym, m .in. sprzedaży wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, podstawę opodatkowania stanowi faktyczna wartość netto (bez kwot podatku VAT i akcyzy) poszczególnych wyrobów akcyzowych będących przedmiotem transakcji. Jeżeli nie można określić kwot z tytułu sprzedaży w kraju, to podstawę opodatkowania ustala się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na rynku krajowym w obrocie wyrobami akcyzowymi tego samego rodzaju, w dniu powstania obowiązku podatkowego pomniejszonych o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy .

W rozpatrywanej sprawie Podatnik w opisie stanu faktycznego wskazał wartość paczki zawierającej w swym składzie kosmetyki będące wyrobami akcyzowymi jak i nieakcyzowymi. Ponieważ przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym są kosmetyki będące wyłącznie wyrobami akcyzowymi, do podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedawanych kosmetyków należy przyjąć kwotę należną z tytułu sprzedaży kosmetyków będących jedynie wyrobami akcyzowymi, pomniejszoną o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów.

W związku z powyższym w niniejszej sprawie za podstawę opodatkowania sprzedanych wyrobów akcyzowych nie można przyjąć ani 50 zł., ani 1000 zł. bowiem kwoty te określają łączną cenę wszystkich produktów kosmetycznych umieszczonych w paczce, stanowiących wyroby akcyzowe jak i nieakcyzowe.

Odnosząc się do pytania 2. Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach wyjaśnia, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.), do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Akcyzą objęta jest tylko wybrana grupa wyrobów będących przedmiotem obrotu. Są to wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 1 do ustawy , w którym zostały one skatalogowane m. in. według symbolu PKWiU właściwego dla danej grupy wyrobów. I tylko wyroby tam sklasyfikowane podlegają podatkowi akcyzowemu. Akcyzie nie podlega więc paczka, lecz jedynie wyroby akcyzowe w niej umieszczone. W ustawie o podatku akcyzowym nie istnieje zasada opodatkowania wyrobów akcyzowych według stawki właściwej dla wyrobów dominujących wartościowo.

Zatem czynność sprzedaży na terytorium kraju każdego wyrobu akcyzowego, któremu ustawodawca przypisał określoną stawkę podatku akcyzowego, rodzi dla podatnika obowiązek samodzielnego obliczania kwoty należnego podatku oraz wykazania jej w deklaracji podatkowej. Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy podatnicy są obowiązani składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, zwane dalej "deklaracjami podatkowymi", za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Moment powstania obowiązku podatkowego w akcyzie regulują przepisy art. 7 i 6 ustawy, przy czym art. 6 odnosi się przede wszystkim do obrotu krajowego.

Ponadto, stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej, chyba że z przepisów ustawy wynika inny termin płatności.

Końcowo należy wskazać, że obowiązek prawidłowej klasyfikacji wyrobów w układzie odpowiadającym PKWiU ciąży na producencie wyrobów akcyzowych. W sytuacji gdy jednoznaczna klasyfikacja danego produktu jest utrudniona, podmiot zobowiązany do prawidłowej klasyfikacji jest uprawniony do wystąpienia z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej wyrobu do Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Mając na uwadze powyższe, przedstawione przez podatnika zasady (wariant przeważający i jednostkowy) określania kodu PKWiU dla całej zawartości paczki nie mają zastosowania. Na "paczkę" składają się bowiem poszczególne wyroby, mające swoją nazwę, zaliczone do określonego grupowania, mające określone symbole PKWIU. Przedstawione stanowisko jest niewłaściwe, a wskazana w stanowisku Podatnika regulacja prawna (art. 2 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym) jest błędna.

Odpowiedzi powyższej udzielono na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania.Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj