Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-78/06/MS
z 4 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-78/06/MS
Data
2006.10.04



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
instalacja kasy rejestrującej
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Czy wobec zapisu § 4 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 z 2006 r.) Podatnik winien zainstalować kasę rejestrującą ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. Z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.) — Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 4.08.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.08.2006 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek, Podatnika , o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej wyżej ustawy, udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny:

Podatnik dokonuje dostawy sprzętu i artykułów biurowych. W jego ofercie sprzedaży znajdują się m.in. materiały eksploatacyjne do drukarek i kopiarek . Są to tusze i atramenty w pojemnikach o nazwach handlowych : głowice, tusze, cartridge, tonery, wkłady (nazwy w zależności od dostawcy) oraz nienagrane dyskietki i płyty. W roku 2005 osiągnął obrót ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w wysokości 4.285,00 zł , która jest ewidencjonowana na podstawie paragonów wystawianych komputerowo z programu sprzedaży.

Zapytanie:

Czy wobec zapisu § 4 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 z 2006 r.) Podatnik winien zainstalować kasę rejestrującą ?

Własne stanowisko w sprawie:

Zdaniem Podatnika sprzedaż nienagranych dyskietek i płyt oraz przedmiotowych kartridży jest nadal zwolniona z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej .

Ocena prawna:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) — Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do uregulowań zawartych § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Z 2006 r. Nr 51, poz. 375) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w w/w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Zgodnie z § 3 ust. 5 w/w rozporządzenia, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2006 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

W myśl § 4 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 z 2006 r.) — zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 oraz § 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży

Zgodnie z § 13 w/cyt. rozporządzenia Ministra finansów z dnia 28.03.2006 r. — rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2006 r., z wyjątkiem przepisów § 4 pkt 4-7, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2006 r.

Powyższe przepisy w sposób jednoznaczny wskazują, iż Podatnik dokonujący dostawy nagranych z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży winien bez względu na wysokość obrotów osiągniętych z tyt. sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tego rodzaju stanowisko ma zresztą oparcie w wykładni językowej. Pojęcie "kartridż” (ang. cartridge) oznacza jeden z rodzajów nośników danych używany w konsolach gier wideo. Od wczesnych lat 80 do późnych 90 był jedynym używanym w nich nośnikiem.

Powyższa wykładnia językowa uzupełniona wykładnią celowościową pozwala na wniosek, że Podatnik ma obowiązek zainstalować kasę rejestrującą od dnia 1 września tylko w przypadku , jeżeli by dokonywał dostawy nośnika danych.

Reasumując w świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego tut. organ podatkowy podziela stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z którego wynika , iż prowadząc działalność handlową której przedmiotem jest dostawa tuszy i atramentów w pojemnikach o nazwach handlowych : głowice, tusze, cartridge, tonery, wkłady oraz nienagrane dyskietki i płyty jest zwolniony z obowiązku instalacji kasy rejestrującej. W myśl powyższej wykładni językowej słuszne jest stanowisko Podatnika , iż zwolniony jest z obowiązku instalacji kasy rejestrującej od dnia 1 września 2006 r.

Natomiast w roku 2006 zgodnie z § 3 ust. 5 w/w rozporządzenia kasę rejestrującą należy zainstalować do dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2006 r. przekroczenie kwoty obrotów z działalności określonej w art. 111 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o VAT w wysokości 40.000 zł .

Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

W przypadku zmiany przepisów interpretacja stanie się nieaktualna.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a, w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.

Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowe, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj