Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzegu
PD-415/INT/50/AL/05
z 18 października 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415/INT/50/AL/05
Data
2006.10.18
Autor
Urząd Skarbowy w Brzegu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszt
podatek dochodowy od osób fizycznych
rekompensata kosztów
urząd pracy
Pytanie podatnika
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pani działalność gospodarczą na zasadach ogólnych prowadząc księgi rachunkowe. Na podstawie zawartej z Urzędem Pracy umowy otrzymała Pani refundację ze środków Funduszu Pracy, kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanych bezrobotnych. W związku z powyższym stawia Pani pytanie:
czy refundacja ta będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych?, czy wydatki i odpisy amortyzacyjne od środków trwałych stanowią koszty uzyskania przychodów?, jeżeli refundacja stanowi przychód do opodatkowania, to w którym momencie i w jakiej wysokości należy zaliczyć otrzymane pieniądze do przychodów?
P O S T A N O W I E N I E Działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14A § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Z 2005 r. Nr 8, poz.60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia 30.08.2006r. ( wpływ do US 04.09.2006 r.) w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymanej z Urzędu Pracy refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanych bezrobotnych. U Z A S A D N I E N I E W myśl art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. -Ordynacja podatkowa ( Dz.U.z 2005 r. nr 8, poz. 60), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie – art. 14a § 4 Ordynacji. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pani działalność gospodarczą na zasadach ogólnych prowadząc księgi rachunkowe. Na podstawie zawartej z Urzędem Pracy umowy otrzymała Pani refundację ze środków Funduszu Pracy, kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanych bezrobotnych. W związku z powyższym stawia Pani pytanie: Po rozpatrzeniu powyższego stanu rzeczy należy stwierdzić co następuje: zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt. 2 ustawy z 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych,( Dz. U. Z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) - przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te związane są z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a -22o, dokonuje sie odpisów amortyzacyjnych. Z powyższego przepisu wynika, iż otrzymana refundacja będzie stanowiła przychód, z wyłączeniem kwoty wydatkowanej na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Otrzymaną refundację należy zaliczyć do przychodu w dniu wpływu na rachunek bankowy. W zakresie kosztów uzyskania przychodów należy wskazać na przepis art. 22 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W związku z powyższym stanowisko Pani zawarte w piśmie z dnia 30.08.2006 należy uznać za prawidłowe. Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia. Stosownie z art.14b§1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja o której mowa w art. 14a§1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 (art. 14b §2 Ordynacja podatkowa). Od niniejszego postanowienia w trybie art. 14a § 4 i art. 236 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia – art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.