Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mysłowicach
PP-9/443/7/2006
z 25 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-9/443/7/2006
Data
2006.10.25



Autor
Urząd Skarbowy w Mysłowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
nabycie od podmiotu zagranicznego
nabycie wewnątrzwspólnotowe
środek transportowy


Pytanie podatnika
Czy nabycie koparko-ładowarki stanowi podstawę do złożenia VAT-23 lub VAT-24 i uiszczenia stosownych opłat?


W dniu 28 lipca 2006 r. uzupełniony dnia 3 sierpnia 2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mysłowicach wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Zgodnie z przedstawionym przez Pana w piśmie z dnia 28.07.2006 r. oraz 03.08.2006 r., stanem faktycznym nabył Pan w dniu 07.06.2006 r. koparko-ładowarkę. Nabycia dokonał Pan od francuskiego kontrahenta na podstawie faktury nr 147 dnia 07.06.2006 r., który podał na fakturze numer identyfikacji podatkowej FR 8345126801500018. Dla nabycia koparko-ładowarki posłużył się Pan numerem identyfikacyjnym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych PL 632-159-36-85. Przedmiotowa koparko-ładowarka porusza się własnym napędem z prędkością do 30 kilometrów na godzinę, nie posiada licznika prędkości i kilometrów lecz licznik godzin roboczych. Dla przedmiotowej koparko-ładowarki nie jest wydawany dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne, nie podlega również obowiązkowi dokonywania przeglądów diagnostycznych. Przedmiotowa maszyna ma wykonywać prace budowlane w zakresie wykopów ziemi, ładowania ziemi na samochody, przewozu palet. Zgodnie z przedstawionym przez Pana stanem faktycznym koparko-ładowarka klasyfikowana jest do grupy PKWiU 29.52.2 jako maszyny samobieżne do przemieszczania ziemi, przygotowywania wykopów oraz ich części.

W swoim piśmie pyta Pan czy powyższa transakcja nabycia koparko – ładowarki stanowi podstawę do złożenia informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu VAT-23 lub wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytuł przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu VAT-24 i uiszczenia stosownych opłat.

Pana zdaniem zawartym w piśmie z dnia 28.07.2006 r., uzupełnionym 03.08.2006 r., nabycie koparko-ładowarki nie spełnia wymogów wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu, gdyż przedmiot nabycia nie jest wymieniony w załączniku numer 1 do ustawy o podatku od towarów i usług, zatem nie powstaje obowiązek złożenia informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu VAT-23 lub wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług VAT-24. Uważa Pan również, że faktura dokumentująca nabycie koparko-ładowarki nie spełnia wymogów wewnątrzwspólnotowego nabycia z uwagi na błędny NIP kontrahenta.

Odnosząc się do przedstawionego w Pana piśmie stanu faktycznego tutejszy Organ zauważa, iż:

Zgodnie z treścią art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opublikowanej w Dzienniku Ustaw z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm., naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu są obowiązani do wydawania zaświadczeń potwierdzających uiszczenie przez podatnika podatku od towarów i usług – w przypadkach o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4 lub potwierdzających brak obowiązku uiszczenia tego podatku z tytułu przywozu, nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 103 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z brzmieniem powyższych przepisów w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju - podatnicy są zobowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. Wskazane przepisy rozróżniają środki transportu na nowe środki transportu oraz inne środki transportu. Należy jednak zwrócić uwagę, że za inne środki transportu należy uznać pojazdy tożsame z nowymi środkami transportu, nie spełniające jednak warunku niezbędnego do uznania ich za nowe.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do pojazdów lądowych za nowe środki transportu uznaje się pojazdy wymienione w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika numer 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy. Zarówno towary jak i usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej identyfikowane są dla potrzeb podatku od towarów i usług za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Przy czym do podatnika należy prawidłowe zaklasyfikowanie danego towaru lub usługi. Organy podatkowe nie są uprawnione do klasyfikowania towarów i usług. Zgodnie z Pana wnioskiem nabyta koparko-ładowarka klasyfikowana jest do symbolu PKWiU 29.52.2 jako maszyny samobieżne do przemieszczania ziemi, przygotowywania wykopów oraz ich części. O ile zatem dokonana przez Pana klasyfikacja jest prawidłowa to należy stwierdzić, iż pojazdy o symbolu statystycznym PKWiU 29.52.2 nie są wymienione w załączniku numer 1 do ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym przy ich nabyciu nie mają zastosowania zarówno przepisy art. 105 jak i art. 103 ust. 4 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że w odniesieniu do nabycia przedmiotowej koparko-ładowarki nie powstał obowiązek złożenia informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu VAT-23 lub wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług VAT-24 jak również obowiązek obliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Stosownie zaś do zapisu art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega między innymi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. Zgodnie z ust. 2 art. 5 powołanej wyżej ustawy, czynności te podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy wykonane zostały z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. Natomiast zgodnie z art. 9 ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz, pod warunkiem, że :

1) nabywcą towarów jest :

  • podatnik podatku od towarów i usług prowadzący działalność gospodarczą, lub podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
  • osoba prawna niebędąca podatnikiem o którym mowa powyżej,

2) dokonujący dostawy jest :

  • podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą lub podatnikiem podatku od wartości dodanej – u którego dostarczane towary służą czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika.

Nabycie wewnętrzwspólnotowe ma miejsce również, gdy zarówno dokonujący dostawy jak i nabywca nie są podatnikami prowadzącymi działalność gospodarczą a przedmiotem nabycia są nowe środki transportu. Przesłanki wyłączające nabycie wewnątrzwspólnotowe wymienione zostały natomiast w art. 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Wśród tych przesłanek wymienione zostały między innymi sytuacje, w których:

  • przedmiotem dostawy są towary używane, u zagranicznego dostawcy następuje opodatkowanie na zasadzie marży, natomiast nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach,
  • dostawa dokonywana jest przez podatnika korzystającego ze zwolnienia podmiotowego od podatku, przewidzianego dla drobnych przedsiębiorców, albo podatnika podatku od wartości dodanej, do którego miałyby zastosowanie podobne zwolnienia.

Żaden z przepisów nie pozwala natomiast na wyłączenie wewnątrzwspólnotowego nabycia z tytułu posłużenia się przez dostawcę nieprawidłowym numerem NIP. Ponieważ nie wskazał Pan przyczyn podania przez kontrahenta nieprawidłowego numeru identyfikacji podatkowej oraz czy do przedmiotowej transakcji zastosowanie miały zasady opodatkowania dotyczące towarów używanych w systemie marży, powinien Pan sprawdzić czy kontrahent jest podatnikiem podatku od wartości dodanej w swoim kraju oraz czy do przedmiotowej transakcji zastosowanie miała procedura opodatkowania marżą. Jeżeli w odniesieniu do nabycia koparko-ładowarki nie wystąpią przesłanki wyłączające nabycie wewnątrzwspólnotowe, o których mowa w art. 9 i 10 powołanej wyżej ustawy to należy uznać je za wewnątrzwspólnotowe.

Oznaczać to będzie, że w odniesieniu do w/w transakcji obowiązek podatkowy powstał na zasadach określonych w art. 20 ust. 5, 6, 7 ustawy o podatku od towarów i usług tj. 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, jeżeli przed wskazanym powyżej terminem wystawiona została faktura, obowiązek powstaje z chwilą wystawienia faktury, to samo dotyczy faktur dokumentujących otrzymanie przez dostawcę należności przed dokonaniem dostawy. Podatek należny należy rozliczyć zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w deklaracji składanej za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego może stanowić - przy spełnieniu warunków określonych w ust. 1 - kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów a prawo do jego odliczenia powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mysłowicach postanowił jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj