Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-1/415-33/06
z 6 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-1/415-33/06
Data
2006.10.06



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
pomoc bezzwrotna
program pomocowy
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenia wypłacane osobom zatrudnionym na podstawie umów cywilnoprawnych tj. o dzieło i zlecenie bezpośrednio realizujących cele projektu „Innowacyjna sieć współpracy rzemiosła w województwie lubelskim” finansowanego w oparciu o załączoną umowę, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 27.07.2006r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (uzupełniony pismami z dnia 25.08.06r. i 05.09.06r.), w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Lubelska ..... zawarła umowę nr ................ w dniu 13 grudnia 2005r. z Samorządem Województwa Lubelskiego jako Instytucją Wdrażającą. Umowa ta przewiduje dofinansowanie projektu „Innowacyjna sieć współpracy rzemiosła w województwie lubelskim” ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Okres realizacji projektu ustalony został na 01.12.2005 – 30.11.2006r. przy czym zakończenie finansowe realizacji projektu ustalone zostało na dzień 29.01.2007 r. Wszystkie zatrudnione przy realizacji projektu osoby tj. kierownik projektu, asystent kierownika projektu, koordynator sieci budowy klastrów, koordynator internetowej platformy teleinformatycznej, koordynator klastra pilotażowego, obsługujący księgowość zatrudnieni zostali na podstawie cywilnoprawnych umów zlecenia.

Zawarto także umowy o dzieło na przygotowanie koncepcji budowy klastrów, opracowanie materiałów szkoleniowych, przygotowanie koncepcji klastra pilotażowego. Przy projekcie nie są zatrudnione osoby na zasadzie umowy o pracę. Dotychczas płatnik od wszystkich umów zlecenia i wszystkich umów o dzieło pobierał należny podatek dochodowy od osób fizycznych.

Pytanie: Czy wynagrodzenia wypłacane osobom zatrudnionym na podstawie umów cywilnoprawnych tj. o dzieło i zlecenie bezpośrednio realizujących cele projektu „Innowacyjna sieć współpracy rzemiosła w województwie lubelskim” finansowanego w oparciu o załączoną umowę, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176) ?

W w/w sprawie zajęto następujące stanowisko: Dochody osób zatrudnionych na podstawie, umowy o dzieło lub umowy zlecenia bezpośrednio realizujących cele projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast dochody osób w części finansowanej ze środków budżetu państwa nie korzystają z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 późn. zm.) wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków pomocy bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że przedmiotowe zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczy dochodów uzyskanych przez podmioty, które:
- otrzymały bezzwrotne środki pomocowe bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych lub
- są beneficjentami pomocy, którzy otrzymali w/w środki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Z brzmienia cytowanego wyżej przepisu wynika, że zwolnieniem z opodatkowania objęte są dochody podatników, jeżeli dochody te łącznie spełniają warunki wymienione w lit. a) i b) art. 21 ust. 1 pkt 46 cyt. Ustawy, dotyczące pochodzenia środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawach w lit. a) tego przepisu, podstawy prawnej uzyskanych dochodów, tj. umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej oraz bezpośredniej realizacji przez osobę fizyczną uzyskującą dochód, celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Zatem cytowany wyżej przepis prawa podatkowego nie ma zastosowania do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych oraz umów cywilnoprawnych uzyskiwanych przez osoby uczestniczące we wdrażaniu programów finansowanych z funduszy strukturalnych. Wynika to bowiem ze statusu prawnego tych środków, który regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczące zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz.U. Nr 116, poz. 1206).

Pomoc jaką otrzymują beneficjenci pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Wobec tego nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnych pomocy, a zwolnienie o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanego powyżej przepisu uzależnione jest od takiego właśnie pochodzenia otrzymanych środków.

Biorąc powyższe pod uwagę dochody te w całości podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach. Płatnik dokonując wypłat z w/w tytułów ma obowiązek poboru zaliczek na podatek stosownie do art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilnoprawnych, stosownie do art. 41 ust. 1 tej ustawy.Powyższe stanowisko potwierdza wyjaśnienie Ministra Finansów zawarte w piśmie znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006 r.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla płatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14 a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy – Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj