Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wejherowie
PB/PDP/420-P-04/2006/PA
z 11 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB/PDP/420-P-04/2006/PA
Data
2006.08.11
Autor
Urząd Skarbowy w Wejherowie
Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych
Słowa kluczowe
jednostka budżetowa
przekształcanie podmiotów
przeniesienie prawa
zakład budżetowy
Pytanie podatnika
Czy w świetle obowiązujących przepisów powstała jednostka budżetowa wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki zlikwidowanego w celu przekształcenia zakładu budżetowego?
Postanowienie Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. Dz. U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727, Nr 86, poz. 732, zm. przen. Dz. U. z 2004 r. Nr 93, poz. 894, Nr 143, poz. 1199, Dz. U. z 2006 Nr 66, poz. 470) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 30.05.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie ustalenia praw i obowiązków podmiotu przekształconego stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Uzasadnienie Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik jest zakładem budżetowym gminy, którego zadaniem statutowym jest gospodarowanie i administrowanie komunalnymi nieruchomościami. Na podstawie uchwały Rady Miasta zakład budżetowy postawiony został w stan likwidacji, a z dniem 30 czerwca 2006 roku uległ likwidacji w celu przekształcenia w jednostkę budżetową Miasta.. Nowa jednostka budżetowa przejmuje aktywa i pasywa zlikwidowanego zakładu. Likwidacja i przekształcenie zakładu budżetowego nastąpiło na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 oraz art. 25 ust 1 i ust. 5-7 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zmianami), które stanowią, że zakłady budżetowe przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. Przekształcenie zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji. Należności i zobowiązania zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia przejmuje utworzona jednostka. Tworząc jednostkę budżetową organ stanowiący nadaje jej statut oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd. Zgodnie z przepisami art. 18 i art. 40 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 roku Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami), tworzenie, likwidacja i reorganizacja przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek należy do wyłącznej właściwości rady gminy. Jednostka budżetowa powstała uchwałą Rady Miasta ze zlikwidowanego w celu przekształcenia zakładu budżetowego przejęła majątek zakładu budżetowego. Podatnik pyta, czy w świetle obowiązujących przepisów powstała jednostka budżetowa wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki zlikwidowanego w celu przekształcenia zakładu budżetowego. Zdaniem Podatnika utworzona na podstawie uchwały Rady Miasta z dniem 1 lipca 2006 roku jednostka budżetowa wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki zlikwidowanego w celu przekształcenia zakładu budżetowego. Zgodnie z art. 25 ust. 5 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zmianami), przekształcenie zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno prawną wymaga uprzednio jego likwidacji. W razie likwidacji zakładu budżetowego, należności i zobowiązania likwidowanego zakładu budżetowego przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji. Wyjątek wprowadza jednak przepis art. 25 ust. 7 powołanej ustawy, który stanowi wprost, iż należności i zobowiązania zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno prawną przejmuje utworzona jednostka. Zatem likwidacja zakładu budżetowego dokonana w celu jego przekształcenia w jednostkę budżetową spowoduje przejście całości należności i zobowiązań zakładu budżetowego na jednostkę budżetową. Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. W myśl § 2 przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:
Z kolei w myśl art. 93a ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki. Przepisy art. 93 i 93a ustawy stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych, co reguluje art. 93b ustawy Ordynacja podatkowa. Z powyższego wynika, że przekształcenie komunalnego zakładu budżetowego w jednostkę budżetową skutkuje w sferze podatkowej sukcesją uniwersalną, a więc przejściem całości praw i obowiązków przysługujących dotychczas zakładowi budżetowemu na nowy podmiot. Przepisy przewidujące zasadę sukcesji podatkowej w przypadku przekształcenia komunalnych zakładów budżetowych, nie zawierają jakichkolwiek ograniczeń co do formy przekształceń. W związku z czym należy stwierdzić, że możliwa jest sukcesja praw i obowiązków podatkowych zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 93b ustawy Ordynacja podatkowa przy przekształceniu komunalnego zakładu budżetowego w jednostkę budżetową. W tym stanie faktycznym i prawnym stanowisko Podatnika, iż utworzona jednostka budżetowa wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki zlikwidowanego w celu przekształcenia zakładu budżetowego należało uznać za prawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.