Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-111-1/06
z 20 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-111-1/06
Data
2006.10.20



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kaseta VHS
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
płyta DVD
podatek od towarów i usług
usługi


Pytanie podatnika
Czy istnieje obowiązek ewidencjonowania świadczonych usług w zakresie wideofilmowania za pomocą kasy rejestrującej?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) – Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 30 sierpnia 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży świadczonych usług w zakresie wideofilmowania – stwierdza, że stanowisko Strony jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 31 sierpnia 2006 r. w kancelarii tut. Urzędu Skarbowego złożono wniosek z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) dot. obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży świadczonych usług w zakresie wideofilmowania.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.

Podatnik świadczy usługi w zakresie wideofilmowania czyli rejestracji uroczystości rodzinnych (śluby, chrzciny, komunie) na zamówienie osób fizycznych. Efekt końcowy usługi po montażu to kaseta VHS lub płyta DVD wydana osobie fizycznej. Obrót z wykonywania ww. usług jest – zdaniem Podatnika – niewielki ze względu na małe zapotrzebowanie na takie usługi przy dostępie na rynku różnego rodzaju sprzętu elektronicznego (kamer różnej wielkości). Wątpliwości podatnika dotyczą obowiązku ewidencjonowania ww. usług przy pomocy kasy rejestrującej – zgodnie z § 4 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących.

Zdaniem Podatnika – w związku z faktem, iż w poprzednim roku podatkowym ani obecnie jego obrót nie przekroczył 40.000 zł. – może on korzystać ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania ww. sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej do 31.12.2006 r.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia, co następuje.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11marca 2004 (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl przepisu § 3 ust. 1 pkt 3 i ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 ) do dnia 31.12.2006 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności o której mowa w art. 111 ust.1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł. i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania. Zwolnienie, o którym mowa w ww. przepisie traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2006 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł. z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy. Od 01.09.2006 r. zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów - m.in. przy dostawie sprzętu fotograficznego, nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie) płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży, o czym stanowi § 4 pkt 5 lit b i pkt 7 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. W złożonym w dniu 31 sierpnia 2006 r. wniosku o wydanie postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego oświadczył Pan, że wykonuje usługi wideofilmowania. Zgodnie z przepisem § 4 pkt 7 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów obowiązkowi ewidencjonowania podlega natomiast dostawa płyt, kaset i taśm. W Pana przypadku obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej uzależniony jest więc od uzyskania wysokości obrotu – według ogólnych zasad.

W związku z powyższym świadcząc przedmiotowe usługi w 2006 r. może Pan korzystać ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej. W myśl § 3 ust 5 ww. rozporządzenia zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2006 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 8 ust. 3 tej ustawy zarówno towary jak i usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania towarów i usług. Ponadto za prawidłowe określenie przedmiotu opodatkowania, co wiąże się ze zdefiniowaniem czynności oraz zaklasyfikowaniem jej do właściwego grupowania PKWiU odpowiada podatnik. W przypadku wątpliwości dotyczących klasyfikacji usług Podatnik może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. Niniejsza interpretacja dotyczy konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia zdarzenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W świetle powyższych unormowań prawnych jak i przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż stanowisko Podatnika zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:
- iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia;
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj