Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
WP/415-78/06
z 24 maja 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
WP/415-78/06
Data
2006.05.24
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku
Słowa kluczowe
faktura
odliczenia od podatku
ulga remontowa
wydatki mieszkaniowe
Pytanie podatnika
Dotyczy możliwości odliczenia od podatku w zeznaniu podatkowym za 2005 r. poniesionych wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego potwierdzonych fakturą VAT wystawioną w m-cu lutym 2006 r. z datą sprzedaży listopad 2005 r.
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Pani z dnia 09.03.2006 r. - uzupełnionego w dniu 04.04.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej możliwości odliczenia od podatku w zeznaniu podatkowym za 2005 rok poniesionych wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego potwierdzonych fakturą VAT wystawioną w m-c lutym 2006 (z datą sprzedaży listopad 2005 r.) stwierdzam, że stanowisko przedstawione w tym wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. U Z A S A D N I E N I E Pani pismem z dnia 09.03.2006 r. - uzupełnionym w dniu 04.04.2006 r. wystąpiła do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w m-c listopadzie 2005 roku zakupiła Pani materiały budowlane, które wykorzystane zostały do wykończenia lokalu mieszkalnego. W dniu zakupu otrzymała Pani paragon potwierdzający fakt nabycia materiałów budowlanych. W sklepie została Pani poinformowana, że zgodnie z obowiązującymi przepisami faktura VAT może być wystawiona w terminie trzech miesięcy od daty dokonania zakupu. W związku z powyższym w miesiącu lutym 2006 roku zgłosiła się Pani do sklepu z prośbą o wystawienie faktury VAT. Faktura VAT została wystawiona z datą luty 2006 r., a datą sprzedaży listopad 2005 r. W złożonym wniosku zadano pytanie: czy w opisanej sytuacji przysługuje prawo do odliczenia w zeznaniu podatkowym za 2005 rok wydatków mieszkaniowych poniesionych na remont i modernizację lokalu mieszkalnego. Pani uważa, że w zeznaniu podatkowym za 2005 rok może odliczyć wydatki poniesione na remont i modernizację lokalu mieszkalnego w 2005 roku ponieważ udokumentowane są fakturą VAT. Zgodnie z art. 27a ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) podatek dochodowy obliczony zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obniżony zgodnie z art. 27b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o składkę na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się, m.in., o poniesione przez podatnika w roku podatkowym:
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzują pojęcia tytułu prawnego, jednakże oczywistym jest, iż uprawnienie osoby do zajmowania danego lokalu musi być określone na podstawie stosownych przepisów prawnych. Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa NSA za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego uważa się m.in.
Na podstawie ,,Słownika języka polskiego PWN" pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka za remont uważa się przywrócenie wartości użytkowej danego obiektu natomiast modernizacja lokalu mieszkalnego to unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś. Stosownie do zapisu art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość wydatków ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym że wydatki na cele remontowe i modernizacyjne ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty. Tak więc do dokonywania odliczeń z tytułu wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego uprawnia wyłącznie faktura VAT, natomiast dla dokonania odliczeń z tytułu wpłat na rzecz funduszy remontowych w spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej konieczne jest dysponowanie dowodem wpłaty. Dowodem wpłaty może być zarówno odcinek przelewu, wpłaty gotówkowej, pokwitowanie, dokument KP itp. Faktura VAT nie musi być koniecznie wystawiona w roku podatkowym, za który podatnik chce skorzystać z ulgi podatkowej. Jeśli tylko wydatek został poniesiony w danym roku podatkowym i wynika to niewątpliwie z faktury, to skorzystaniu z ulgi nie stoi na przeszkodzie fakt, że faktura dokumentująca wydatek została wystawiona w roku następnym. Specyficzną cechą ulgi remontowej jest jej rozliczanie w okresie trzyletnim. Ulga jest limitowana kwotowo, zaś limit wydatków ustalony został na okresy trzech kolejnych lat kalendarzowych. W okresie 2003-2005 r. od podatku odliczyć można 19% ponoszonych wydatków, przy czym przy remoncie:
Ponadto jeśli podatnik, dokonując remontu lub modernizacji budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, ponosi wydatki na remont lub modernizacje instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych i w związku z tymi wydatkami przekroczy limit odliczeń, wysokość odliczeń podwyższa się o 0,5% kwoty przysługującego limitu. Oznacza to, że limit odliczeń podwyższa się o 945 zł. Cechą charakterystyczną ulgi remontowej jest to, że ustawodawca wprowadza minimalny pułap wydatków, których dokonanie uprawnia do skorzystania z omawianej ulgi. Zgodnie z przepisem art. 27a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zmniejszenie podatku o 19% wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy może być dokonane w roku podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku każdego okresu trzyletniego wynosi co najmniej 0,3% kwoty dużej ulgi mieszkaniowej obowiązującej w pierwszym roku tego okresu. Tak więc limit uprawniający do skorzystania z ulgi remontowej w okresie 2003-2005 wynosi 567 zł. Jest to suma wydatków, a nie odliczeń. Dla skorzystania z ulgi remontowej wystarczy ponadto, aby ta kwota wydatków została osiągnięta w ciągu okresu trzyletniego, a nie w każdym roku podatkowym. Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż wydatki na remont i modernizację lokalu mieszkalnego podlegają odliczeniu jeżeli:
W związku z powyższym przy spełnieniu wszystkich ustawowych wymogów w zeznaniu podatkowym za 2005 rok mogła Pani odliczyć wydatek poniesiony w 2005 roku na remont i modernizację lokalu mieszkalnego udokumentowany fakturą VAT wystawioną przez wystawcę w m-c lutym 2006 roku a (potwierdzającą poniesiony wydatek w 2005 roku. Mając na uwadze powyższe przedstawione stanowisko we wniosku jest prawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.