Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
IIUSpbIA/1/415-120/188a/87/06/BB
z 6 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSpbIA/1/415-120/188a/87/06/BB
Data
2006.10.06


Referencje


Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
dotacja
Europejski Fundusz Społeczny
koszty uzyskania przychodów
księga przychodów i rozchodów
podatek dochodowy od osób fizycznych
przychód
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Kwestia dotycząca opodatkowania dotacji z Unii Europejskiej.


STAN FAKTYCZNY
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż jest Pani osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Uczestniczy Pani w projekcie "Moja Firma", realizowanym przez fundację Forum Inicjatyw Rozwojowych w Białymstoku, na podstawie Umowy z Samorządem Województwa Podlaskiego .... . Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu 2 ZPORR - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkichw regionach, Działanie 2.5 - Promocja przedsiębiorczości oraz z dotacji budżetowej. Celem projektu jest wsparcie przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą. W ramach w/w projektu przyznane zostało Pani wsparcie finansowe w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej oraz comiesięcznej dotacji pomostowej, wypłacanej przez okres 6 miesięcy. Środki finansowe, przyznane w ramach projektu, otrzymuje Pani za pośrednictwem fundacji Forum Inicjatyw Rozwojowychw Białymstoku.
W tak przedstawionym stanie faktycznym prosi Pani o informację, czy stanowisko Pani jest zgodne ze stanowiskiem Urzędu Skarbowego.

STANOWISKO PODATNIKA
"Uważam, iż wyżej wymienione dotacje są zwolnione z podatku dochodowego. Otrzymane dotacje należy ewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów po stronie przychodów - pozostałe dochody (8), a wydatki sfinansowane z tych dotacji należy ujmować po stronie kosztów."

OCENA PRAWNA STANOWISKA PYTAJĄCEGO Z PRZYTOCZENIEM PRZEPISÓW PRAWA
Fundusze strukturalne są to zasoby finansowe Unii Europejskiej służące realizacji polityki strukturalnej. Fundusze strukturalne obejmują: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejski Fundusz Społeczny (EFS), Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR), Finansowy Instrument Wspierania Rybołóstwa (FIWR).
Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane za pomocą pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).
W ramach Priorytetu 2: Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) realizowane jest Działanie 2.5 Promocja Przedsiębiorczości.
Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiajace przepisy ogólnew sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju /Dz. U Nr 116, poz. 1206 z późn. zm./.
Wskazać należy, że otrzymywana przez beneficjentów pomoc pochodzi ze środków pożyczonych przez Instytucję Wdrażającą z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że uczestniczy Pani w projekcie "Moja Firma", realizowanym w ramach Priorytetu 2 ZPORR. Projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz dotacji z budżetu państwa. Celem projektu jest wsparcie finansowe i szkolenie osób rozpoczynających działalność gospodarczą. W ramach w/w projektu przyznane zostało Pani wsparcie finansowe w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej oraz comiesięcznej dotacji pomostowej, wypłacanej przez okres 6 miesięcy.
W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy podatkowej, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym równieżw przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związkuz realizowanym przez niego programem.
Warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:
1) bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w w/w przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
2) podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Pomoc, jaką Pani otrzymuje, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanego programu. W związku z tym wsparcie finansowe otrzymywane przez Panią nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej ze środków budżetu Unii Europejskiej. Z tych względów do przychodów pochodzących z pomocy sfinansowanej środkamiz pożyczki nie ma zastosowania zwolnienie określone cytowanym wyżej przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustwy podatkowej. Zwolnienie na podstawie tegoż przepisu uwarunkowane jest bowiem pochodzeniem dochodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy z budżetu Unii Europejskiej.
Zgodnie zaś z art. 21 ust. 1 pkt 47b ustwy o podatku dochodowym od osób fizycznych,w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003r. wolne od podatku dochodowego są dotacje,w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Powyższy przepis uchylony został przepisem art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw /Dz. U. Nr 202, poz. 1956z późn. zm./, przy czym ustawodawca zachował przedmiotowe zwolnienie do dnia 31.12.2004r.,o czym stanowi art. 14 tej ustawy. Następnie przepisem art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18.11.2004r.o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw zmieniono ustawę z dnia 12.11.2003r., wskutek czego przedmiotowe zwolnienie zostało zachowane do 31.12.2006 roku.
Na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy, w 2006r. zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Otrzymane zaś przez Panią środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącąz dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). A zatem, otrzymana przez Panią pomoc,w części finansowanej z budżetu państwa, również nie jest zwolniona z podatku dochodowego.
Przychody podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą zostały określone w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te związane są z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy podatkowej do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Natomiast zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy podatkowej, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów,z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.
Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl powołanego wyżej przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:
- pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesionyw celu osiągnięcia przychodu,
- nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust.1 ustawy.
W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy podatkowej, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywane zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23 omawianej ustawy.
Zgodnie zaś z brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy podatkowej nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Pomoc finansowa z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:
- inwestycje,
- o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.
Kierując się takim podziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowej z tych środków, obowiązujące przepisyw zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.
Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów zobowiązani są do stosowania przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów /Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm./.
W podatkowej księdze przychodów i rozchodów należy ewidencjonować przychody podlegające opodatkowaniu oraz koszty ich uzyskania. Zgodnie z objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zawartymi w załączniku nr 1, stanowiącym integralną część w/w rozporządzenia, kolumna 8 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych przychodów, np. przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika. Natomiast kolumna 14 księgi jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-13), z wyjątkiem kosztów, które zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.
Zatem mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, należy uznać, iż otrzymane przez Panią środki finansowe nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W przypadku przeznaczenia otrzymanej przez Panią pomocy, tj. wsparcia finansowego w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej, na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, wydatki poniesione na ich nabycie - stosownie do postanowień art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie są kosztami uzyskania przychodów, a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą stanowiły przychodów podatkowych - w myśl przepisów art.14 ust. 3 pkt 3a ustawy podatkowej. Natomiast odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została sfinansowana ze środków pomocowych - zgodnie z przepisem art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy podatkowej - nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.
Otrzymywana zaś przez Panią comiesięczna dotacja pomostowa - stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - będzie stanowić przychód podatkowy i tym samym podlegać wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodóww kolumnie 8. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będą podlegały wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów w kolumnie 14.
W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza, iż stanowisko przedstawione w przedmiotowej sprawie w kwestii nie podlegania opodatkowaniu podatkiem dochodowym otrzymanych środków finansowych - jest nieprawidłowe, zaś w pozostałych kwestiach prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj