Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/423/51/06
z 5 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/423/51/06
Data
2006.09.05



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
alkohol
reklama
reprezentacja
związek z przychodem


Pytanie podatnika
Podatnik w toku swojej działalności z okazji świąt przekazał swoim najlepszym kontrahentom prezenty w postaci alkoholu (butelek wina). Cena jednostkowego prezentu nie przekroczyła 100 zł. Czy wydatki na zakup tych prezentów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku C. S.A. z dnia 12.06.2006 r., znak: KG/31/06/2006 (data wpływu do tut. Urzędu 12.06.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest nieprawidłowe.

Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że podatnik w toku swojej działalności z okazji świąt przekazał swoim najlepszym kontrahentom prezenty w postaci alkoholu (butelek wina). Cena jednostkowego prezentu nie przekroczyła 100 zł. Wątpliwości podatnika sprowadzają się do pytania czy wydatki na zakup tych prezentów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Zdaniem spółki istnieje pośredni związek pomiędzy poniesionym kosztem a przychodami, bowiem wręczanie prezentów najlepszym klientom zachęca ich do jeszcze lepszej współpracy z wnioskodawcą, co skutkuje zwiększeniem wielkości sprzedaży, a wydatki takie nie zostały wymienione w katalogu kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów. Według Podatnika wydatki na zakup upominków wręczanych kontrahentom w postaci alkoholu (butelek wina) można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w ramach reprezentacji w części nieprzekraczającej 0,25 % przychodów - stosownie do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanowiska podatnika, tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Natomiast art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. A zatem do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki na reprezentację i reklamę do wysokości 0,25 % przychodu, o ile będą one prawidłowo udokumentowane oraz podatnik udowodni, że przyczyniają się do uzyskania przychodu.

Przepisy ustaw podatkowych nie zawierają definicji pojęć reprezentacja i reklama dlatego też stosując wykładnię językową przepisu należy posiłkować się definicjami zawartymi np. w Słowniku języka polskiego (PWN, Warszawa 1981). Zgodnie ze Słownikiem reprezentacja to "okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną", reklama zaś to "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie czegoś, zalecenie czegoś". W praktyce podatkowej utrwalił się pogląd, iż reprezentacją są takie działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów, zakupy kwiatów i upominków wręczanych z okazji uroczystości itp. Reklama natomiast to działanie celowo kształtujące popyt na dane towary lub usługi poprzez upowszechnianie wiedzy o ich celach i przeznaczeniu mające na celu zachęcenie potencjalnych nabywców tych towarów lub usług do zakupu produktu lub usługi tego właśnie podmiotu gospodarczego. Należy, zatem uznać, że pojęcia zarówno "reklamy", jak i "reprezentacji" dotyczą kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostają w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności. Nie każdy więc zakup upominków dla kontrahentów podatnik ma prawo zaliczyć w koszty uzyskania przychodów, a także jako koszt w ramach limitu określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym.

Zdaniem Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego, do kosztów reprezentacji i reklamy objętej limitem można zaliczyć tylko takie wydatki, które służą kształtowaniu wizerunku firmy oraz wiedzy o jej działaniach i produktach, zachęcają do ich nabywania albo są to przedmioty zwyczajowo wręczane jako upominki. Takie działania kształtują bowiem opinie o firmie wśród kontrahentów a także potencjalnych klientów, przez co mogą przyczynić się do uzyskania lub zwiększenia przychodów. Tutejszy organ nie podziela zdania spółki, że wręczanie kontrahentom prezentów w postaci alkoholi skutkuje zachęceniem klientów do jeszcze lepszej współpracy i tym samym zwiększeniem sprzedaży. Tym bardziej, że instytucje państwowe, jak również inne nie mogą promować spożywania alkoholu i to pod żadną postacią - zgodnie bowiem z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26.10.1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230 ze zm.) zabrania się sprzedaży, podawania i spożywania alkoholu m.in. na terenie zakładu pracy. Także przepisy prawa pracy generalnie nie akceptują spożywania alkoholu.

W świetle powyższego, biorąc pod uwagę fakt, iż wręczanie prezentów w postaci alkoholu nie służy kształtowaniu dobrego wizerunku spółki, ani też rozpowszechnianiu wiedzy o jej działalności, tut organ podatkowy stwierdza, iż wydatki na ten cel nie spełniają kryterium pojęcia ani "reprezentacji" ani "reklamy", nie mają też związku z uzyskanymi przychodami, a ich jednoznacznie negatywna ocena przesądza o tym, iż nie można ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów dla celów podatkowych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj