Interpretacja Urzędu Celnego w Pruszkowie
445000-PA-9104-20/06/30/KN
z 19 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
445000-PA-9104-20/06/30/KN
Data
2006.06.19
Autor
Urząd Celny w Pruszkowie
Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe
Słowa kluczowe
olej
skład podatkowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane
Pytanie podatnika
"Czy jest dopuszczalne, aby wyroby akcyzowe zharmonizowane, takie jak oleje i smary były przechowywane w cysternach samochodowych zaparkowanych w magazynie lub na terenie magazynu?"
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 216, art. 219 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2006-03-20 (data wpływu do Urzędu Celnego w Pruszkowie 2006-03-21) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie uznaje stanowisko podatnika w przedstawionym wniosku za nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 2006-03-21 do Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynął wniosek Spółki XXX uzupełniony pismem z dnia 2006-04-10 w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z wniosku i pisma uzupełniającego wynika stan faktyczny: Spółka XXX jest firmą logistyczną i świadczy na zlecenie swoich klientów usługi obejmujące magazynowanie towarów oraz ich przyjmowanie i wysyłkę. W miejscowości Błonie XXX użytkuje magazyn o powierzchni 12 000 m2. XXX korzysta z magazynu oraz terenu, na którym jest on położony na podstawie umowy najmu zawartej do dnia 30 listopada 2007 r. Spółka planuje przeznaczyć część magazynu o powierzchni 3 420 m2, która byłaby oddzielona od reszty magazynu siatką na całej wysokości i zamykana odrębnymi drzwiami przystosowanymi do plombowania na potrzeby składu podatkowego. W składzie podatkowym XXX prowadziłby działalność polegającą na magazynowaniu, przyjmowaniu oraz wysyłce olejów i smarów, tj. wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w rozumieniu Ustawy o podatku akcyzowym. Spółka nie jest i nie będzie właścicielem tych wyrobów i będzie działała na zlecenie swojego klienta na podstawie zawartej pomiędzy nimi umowy cywilnoprawnej. Wyroby akcyzowe będą magazynowane przez krótki okres czasu, nie przekraczający jednego dnia. Miesięcznie planuje składować w magazynie wyroby akcyzowe w ilości około 2 tysięcy ton. Część wyrobów akcyzowych składowanych w magazynie tj. około 1 tysiąca ton XXX planuje magazynować w beczkach, puszkach, kartonach i hobokach. Pozostałą część, tj. ok. 1 tysiąca ton planuje się magazynować w cysternach znajdujących się na samochodach postawionych w magazynie lub na terenie wynajętym przez XXX, ale znajdującym się poza magazynem, na ogrodzonym terenie magazynowym, w specjalnie wyznaczonym miejscu. Planowane jest aby XXX na mocy zawartej z klientem umowy występował w jego imieniu w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz w jego imieniu dokonywał płatności podatku akcyzowego. Przedstawione we wniosku pytanie Strony jest następujące: "Czy jest dopuszczalne, aby wyroby akcyzowe zharmonizowane, takie jak oleje i smary były przechowywane w cysternach samochodowych zaparkowanych w magazynie lub na terenie magazynu?" Według Strony, jest dopuszczalne, aby wyroby akcyzowe zharmonizowane, takie jak oleje i smary były przechowywane w cysternach samochodowych zaparkowanych w magazynie lub na terenie magazynu. Cysterny powinny być w takim przypadku ustawione w magazynie w części odpowiednio wydzielonej lub miejscu przed magazynem, na terenie ogrodzonym i odpowiednio zabezpieczonym przed dostępem osób niepowołanych. Przedstawiony powyżej sposób magazynowania jest zgodny z wymogami określonymi w § 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych (Dz. U. Nr 35, poz. 311 ze zm.). Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia, iż zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) skład podatkowy to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Zgodnie z art. 30 ust. 1 ww. ustawy w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce. Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych (Dz. U. Nr 35, poz. 311 ze zm.) miejsce magazynowania wyrobów w składzie podatkowym powinno: 1) być właściwie dostosowane do bezpiecznego składowania tych wyrobów; 2) spełniać warunki gwarantujące w szczególności zapewnienie nienaruszalności i tożsamości znajdujących się w nim wyrobów oraz warunki techniczne zapewniające możliwość wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego na podstawie przepisów dotyczących szczególnego nadzoru podatkowego; 3) być odpowiednio oznaczone i oddzielone od pozostałej części terenu lub pomieszczenia w szczególności za pomocą ogrodzenia lub innego trwałego oznaczenia. Natomiast ust. 2 powyższego paragrafu dodaje, iż w przypadku paliw silnikowych oraz olejów opałowych za miejsce magazynowania uznaje się zbiorniki naziemne i podziemne, podlegające prawnej kontroli metrologicznej na podstawie odrębnych przepisów. Za miejsce magazynowania tych wyrobów uznaje się również zbiorniki naziemne i podziemne, wprowadzone do użytkowania przed dniem 1 maja 2004 r., które nie posiadają dowodów legalizacji - jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2007 r. Jednocześnie § 5 ww. rozporządzenia Ministra Finansów dodaje, iż szczegółowe warunki dotyczące przyjmowania, magazynowania i wysyłania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, objętych szczególnym nadzorem podatkowym, określają przepisy dotyczące szczególnego nadzoru podatkowego. Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 z późn. zm.) szczególnym nadzorem podatkowym są objęte produkty rafinacji ropy naftowej, które są objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego. Zasady przyjmowania, magazynowania, wydawania i przewożenia wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym (m. in. produktów rafinacji ropy naftowej) zostały określone w Rozdziale 18 (§ 58 - § 66) ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. Zgodnie z § 64 ust. 2 tego rozporządzenia przyjęcie przesyłki wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Stosownie do postanowień § 64 ust. 3 tego rozporządzenia z czynności przyjęcia przesyłki ww. wyrobów podmiot sporządza dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki. Zgodnie z § 64 ust. 6 pkt 8 ww. rozporządzenia dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki produktów rafinacji ropy naftowej powinien określać ich rodzaj, asortyment, gęstość w temperaturze referencyjnej 15oC - z wyjątkiem gazu płynnego, ilości oraz rodzaje naczyń służących do transportu. Nazwa ww. dokumentu (dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki) wskazuje, że dane w nim określone przed ich wpisaniem powinny zostać sprawdzone. Reasumując, wyroby akcyzowe zharmonizowane, takie jak oleje i smary nie mogą być magazynowane w cysternach samochodowych zaparkowanych na terenie składu podatkowego magazynowego z uwagi na obowiązek ich przyjęcia w składzie podatkowym. Miejscem magazynowania wyrobów luzem są zbiorniki naziemne i podziemne, zaś cysterny samochodowe są środkiem transportu tych wyrobów. Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu datowania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.