Interpretacja Urzędu Skarbowego w Rykach
PD/415-10/06
z 6 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-10/06
Data
2006.11.06
Autor
Urząd Skarbowy w Rykach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
płatnik
warunki zwolnienia
wynagrodzenia
zwolnienia podatkowe
źródło finansowania
Pytanie podatnika
Czy w świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenie, które otrzymują pracownicy (wykładowcy) bezpośrednio realizujący szkolenia i doradztwo zawodowe na podstawie umów o pracę i umów cywilno-prawnych jest zwolnione z podatku dochodowego PIT ?
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rykach działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07 sierpnia 2006r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych postanawia uznać stanowisko strony przedstawione we wniosku za nieprawidłowe. UZASADNIENIE Wnioskiem z dnia 07 sierpnia 2006r., zwróciła się Pani do tutejszego organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art 14a ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Stan faktyczny Prowadzi Pani działalność gospodarczą w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto prowadząc działalność, realizuje Pani projekty szkoleń współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Priorytetu 2 – Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach, Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. Jest to działanie „Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa”, na podstawie umów o dofinansowanie realizacji projektu podpisanych z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Lublinie. Projekty te w całości finansowane są z w/w środków. Zapytanie Płatnika W związku z powyższym zwraca się Pani z zapytaniem: - Czy w świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenie, które otrzymują pracownicy (wykładowcy) bezpośrednio realizujący szkolenia i doradztwo zawodowe na podstawie umów o pracę i umów cywilno-prawnych jest zwolnione z podatku dochodowego PIT ? Stanowisko Płatnika Zdaniem Pani w obecnie obowiązującym stanie prawnym (art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy) wynagrodzenia osób bezpośrednio realizujących cele projektów finansowanych w całości ze środków Unii Europejskiej, z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa nie powinno być opodatkowane podatkiem dochodowym PIT. Stanowisko organu podatkowego Art. 9 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, póz. 176 ze zm) stanowi, że podatkowi dochodowemu podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 46 w/w ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika, jeżeli:
Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy w dniu otrzymania przez podatnika dochodu spełnione zostaną łącznie wszystkie przesłanki w nim określone, tj;
Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Pomoc jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. O podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) Zwolnienie zawarte w tym przepisie dotyczy wyłącznie dochodów osób fizycznych finansowanych ze środków przedakcesyjnych (np. SAPARD, ISPA, PHARE). W związku z powyższym, przepis ten nie może mieć zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego. W tej sytuacji zwolnienie z opodatkowania przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do wynagrodzeń osób zatrudnionych na umowę o pracę i umów cywilo-prawnych, gdyż środki na ich zapłatę nie pochodzą ze środków pomocowych, o których mowa w tym przepisie. Zatem, jeżeli w chwili dokonywania wypłaty wynagrodzeń nie byłyby one finansowane z bezzwrotnych środków pomocowych, wynagrodzenia te nie spełniają warunków do zwolnienia ich z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przychody te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek stosownie do przepisu art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od umów cywilno-prawnych, stosownie do art. 41 ust. 1 tej ustawy. Należy podkreślić, że na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 nie podlegają zwolnieniu środki pochodzące z budżetu państwa. Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Reasumując, tut. organ podatkowy nie podziela Pani stanowiska w zakresie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymywanego wynagrodzenia. Uwzględniając powyższe stanowisko Pani zawarte w złożonym wniosku o interpretację nalezy uznać za nieprawidłowe. Powyższa interpretacja;odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznegojest aktualna wg stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczącychnie jest wiążąca dla podatnika, wiążąca natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.