Interpretacja Prezydenta Miasta Krakowa
PD.01.1.SS.0717-20/06
z 27 kwietnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.01.1.SS.0717-20/06
Data
2006.04.27
Autor
Prezydent Miasta Krakowa
Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Wygaśnięcie zobowiązań podatkowych --> Szczególne przypadki wygaśnięcia
Słowa kluczowe
egzekucja
prawo własności
przeniesienie prawa
wygaśnięcie zobowiązania
zobowiązanie podatkowe
Pytanie podatnika
1. Czy zgodnie z przepisami art. 66 ustawy Ordynacja podatkowa możliwe jest przeniesienie własności części działki gruntowej na Skarb Państwa (gminę, powiat, województwo) w wartości odpowiadającej powstałemu zobowiązaniu podatkowemu z tytułu podatku spadkowego, za zwrotem różnicy pomiędzy wartością działki, a kwotą podatku spadkowego (w ratach lub innej formie ustalonej za porozumieniem stron)?
2. Czy egzekucja należności podatkowej zostanie zawieszona do czasu załatwienia formalności związanych z przeniesieniem własności?
POSTANOWIENIE Prezydent Miasta Krakowa działając na podstawie art. 14a § 1-4, art. 14b § 1, § 2 i § 7, art. 216 w związku z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 3 ust. 1 pkt 4a, art. 7 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach skarbowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.) postanawia wydać pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przez (...), zam. (...), przy ul. (...), uznając, że w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Podatniczki z dnia 1 marca 2006 r. w sprawie wydania pisemnej interpretacji prawa podatkowego - zaprezentowane stanowisko jest nieprawidłowe w obowiązującym stanie faktycznym. UZASADNIENIE 1. Przedmiot interpretacji: 2. Stan faktyczny: Zgodnie z ustną wolą, Podatniczka wraz córką stała się beneficjentem spadku po rodzicach, obejmującego m.in. działkę o powierzchni 1.474 m2, położonej przy ul. (...). 3. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Zgodnie z art. 66 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) możliwe jest szczególne wygaśnięcie zobowiązania podatkowego przez przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz gminy (powiatu lub województwa) - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody ich budżetów. 4. Stanowisko organu podatkowego: Ustosunkowując się do powyższego tutejszy organ podatkowy wyjaśnia: Przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych jest szczególnym sposobem wygaśnięcia zobowiązania podatkowego. Może nastąpić tylko w zamian za zaległości podatkowe (tj. po upływie terminu płatności podatku) i może spowodować wygaśnięcie zobowiązania podatkowego w całości bądź w części (art. 59 § 1 pkt 6 Ordynacji podatkowej). Przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych w zamian za zaległości w podatkach stanowiących dochód budżetu gminy następuje na wniosek podatnika, skierowany do właściwego prezydenta miasta (wójta, burmistrza) wykonującego zadanie z zakresu administracji samorządowej. W toku rozpatrywania wniosku musi nastąpić przede wszystkim sprecyzowanie rzeczy lub praw objętych wnioskowanym przeniesieniem. W tym zakresie konieczne są zgodne ustalenia podatnika i drugiej strony przyszłej umowy. W efekcie zawsze należy określić wszystkie elementy niezbędne w konkretnym przypadku do konstrukcji umowy o przeniesieniu własności rzeczy i praw majątkowych w zamian za zaległości: oznaczenie przedmiotu umowy, tj. przenoszonych rzeczy lub praw, oznaczenie zaległości podatkowej lub zaległości podatkowych (przeniesienie może dotyczyć dowolnej liczby rzeczy lub praw z jednej, i dowolnej liczby zaległości podatkowych z drugiej strony), wartość objętą przeniesieniem (niekoniecznie pod postacią wyceny poszczególnych rzeczy lub praw, choć z oczywistych względów wycena taka musi istnieć jako merytoryczna podstawa zawarcia umowy). Konieczne jest określenie wysokości zaległości podatkowej i odsetek za zwłokę (art. 51 § 3 Ordynacji podatkowej); skutek w postaci całkowitego lub częściowego wygaśnięcia zobowiązania podatkowego zależeć będzie od wartości przedmiotu umowy. Jedna umowa może dotyczyć zaległości podatkowych z różnych tytułów, o ile strony umowy są właściwe w zakresie każdej z nich. Przeniesienie własności rzeczy i praw majątkowych w zamian za zaległości podatkowe nie może spowodować sytuacji, gdy wobec wartości przedmiotu umowy przekraczającej sumę zaległości z odsetkami powstanie wierzytelność podatnika w wysokości różnicy tych wielkości. Zawarcie umowy przenoszącej własność rzeczy lub praw majątkowych w zamian za zaległości podatkowe, stanowiące szczególny przypadek wygaśnięcia zobowiązania podatkowego, ma charakter czynności cywilnoprawnej, a nie administracyjnoprawnej, wobec czego nie mają do niej zastosowania przepisy o postępowaniu administracyjnym. W szczególności odmowa przez organ administracji samorządowej zawarcia tej umowy nie ma charakteru czynności administracyjnej o charakterze władczym, a jest jedynie przejawem cywilnoprawnej zasady swobody w zawieraniu umów (sprawa cywilna). Wymóg formy pisemnej zawarcia umowy (art. 66 § 3 Ordynacji podatkowej) należy potraktować jako minimalny - gdy przepisy wymagają formy kwalifikowanej powinna ona być zachowana (dotyczy to w szczególności notarialnej formy przeniesienia własności nieruchomości). Wygaśnięcie zobowiązania podatkowego w drodze przeniesienia własności rzeczy i praw majątkowych potwierdzane jest decyzją organu podatkowego pierwszej instancji. Wbrew literalnej treści art. 66 § 5 Ordynacji podatkowej merytoryczną przesłanką tej decyzji jest nie zawarcie, a wykonanie umowy - ono właśnie powinno być przedmiotem postępowania poprzedzającego decyzję. Nadto, mając na uwadze przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 ze zm.) stwierdzić należy, że tylko zgodnie z art. 56 § 1 możliwe jest zawieszenie postępowania egzekucyjnego w przypadkach enumeratywnie wyliczonych. Wśród tych przesłanek brak jest zamiaru zawarcia umowy i wygaśnięcia zobowiązania podatkowego w trybie art. 66 § 2 Ordynacji podatkowej. Jedną z przesłanek zawieszenia postępowania egzekucyjnego jest wniosek podatnika - dłużnika. Jest to jednak przesłanka podlegająca swobodnej ocenie i uznaniu organu egzekucyjnego. Dlatego też złożony wniosek nie musi być zawsze przez organ uwzględniony. Mając na uwadze powyższe orzeczono, jak na wstępie. Pouczenie: Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Urzędu Miasta Krakowa Wydział Podatków i Opłat, 31-549 Kraków, Al. Powstania Warszawskiego 10, w terminie 7 dni od daty doręczenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.