Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola
US40/VAT/110/2006/MJ
z 23 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US40/VAT/110/2006/MJ
Data
2006.01.23



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
powstanie obowiązku podatkowego
prasa
redystrybucja
wydawnictwo specjalistyczne


Pytanie podatnika
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka prawidłowo interpretuje przepis mówiący o pierwszym dniu wydania wydawnictw? Dotyczy powstania obowiązku podatkowego.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r Nr 8 poz.60z późn. zm.), art. 20 ust. 1, ust.2, ust.3 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.12.2005r (wpłynęło 29.12.2005r) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowiłuznać stanowisko wnioskodawcy – dotyczące powstania obowiązku podatkowego przy wewnątrzwspólnotowej dostawie prasy specjalistycznej – za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.12.2005r Strona złożyła wniosek z dnia 28.12.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Spółka jest wydawcą prasy specjalistycznej na terenie Polski i Unii Europejskiej. Pisma są produkowane w Polsce i w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy sprzedawane zagranicznym kolporterom. Spółka podpisała także umowę z kolporterami o redystrybucję pism. W przypadku jednokrotnej dystrybucji pisma, zebrane przez kolportera zwroty pism są pozostawiane do dyspozycji wydawcy i na prośbę Spółki niszczone. Natomiast w przypadku redystrybucji pisma pochodzące ze zwrotów po raz kolejny wchodzą do sieci sprzedaży detalicznej z możliwością ponownego rozliczenia zwrotów.
Zapytanie
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka prawidłowo interpretuje przepis mówiący o pierwszym dniu wydania wydawnictw?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem wnioskodawcy – Przy określeniu momentu powstania obowiązku podatkowego, dla zagranicznych odbiorców, Spółka stosuje zasadę wyrażoną w art. 19 ust 13 pkt. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którą obowiązek podatkowy przy dostawie gazet, magazynów i czasopism uwzględniających rozliczenie zwrotów wydawnictw, powstaje z chwilą wystawienia faktury dokumentującą faktyczną dostawę, nie później jednak niż po upływie 120 dni licząc od pierwszego dnia wydania tych wydawnictw. Zdaniem Spółki dla wydanych po raz pierwszy pism do dystrybucji zagranicznym kolporterom, pierwszym dniem wydania wydawnictw jest moment potwierdzenia ich odbioru przez kolportera. Natomiast, przy redystrybucji pism, pierwszym dniem wydania wydawnictw jest oświadczenie kolportera o ponownym przekazaniu pism do sprzedaży.

Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy – dotyczące powstania obowiązku podatkowego przy wewnątrzwspólnotowej dostawie prasy specjalistycznej – za nieprawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów zasadą jest, iż obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów. Jeżeli jednak podatnik, w myśl art. 20 ust. 2 cytowanej ustawy, wystawił fakturę przed upływem terminu o którym mowa powyżej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury .
Natomiast, zgodnie z art. 20 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy przed dokonaniem dostawy podatnik otrzymał całość lub część ceny, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny.
Mając na uwadze powyższe przepisy, po przeanalizowaniu stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stoi na stanowisku, iż Spółka przy określaniu momentu powstania obowiązku podatkowego powinna stosować zasadę określoną w art. 20 ust. 1-3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Tak więc w przytoczonej przez podatnika sytuacji przy wewnątrzwspólnotowej dostawie prasy specjalistycznej obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Spółka dokonała dostawy towarów kolporterowi lub w przypadku gdy Spółka wystawi fakturę przed upływem terminu o którym mowa powyżej, z chwilą jej wystawienia lub z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny jeżeli przed dokonaniem dostawy Spółka otrzyma od kolportera całość lub część ceny. Zasada ta będzie miała zastosowanie zarówno przy jednokrotnej dystrybucji pism jak i przy redystrybucji prasy. Należy także stwierdzić, iż przytoczony przez Spółkę art. 19 ust. 13 pkt. 3 ww. ustawy, dotyczący powstania obowiązku podatkowego przy dostawie gazet, magazynów, czasopism (PKWiU 22.12 i 22.13) oraz książek (PKWiU 22.11), ma zastosowanie wyłącznie przy dostawie ww. towarów na terytorium kraju. W związku z tym, w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie miał znaczenia fakt pierwszego dnia wydania wydawnictw, bowiem obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z wyżej cytowanym art. 20 ustawy o podatku od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj