Interpretacja Urzędu Celnego II w Łodzi
362000-RPA-9105-1/2006/PK
z 10 kwietnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
362000-RPA-9105-1/2006/PK
Data
2006.04.10
Autor
Urząd Celny II w Łodzi
Temat
Podatek akcyzowy
Słowa kluczowe
olej opałowy
podatek akcyzowy
urządzenia grzewcze
zużycie
Pytanie podatnika
Czy kupując olej opałowy do agregatów chłodniczo-grzewczych powstaje obowiązek podatkowy w akcyzie?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 4, art. 216 § 1 Ordynacji podatkowej - ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późniejszymi zmianami) w związku z wnioskiem z dnia 11 stycznia 2006 roku, postanawiam udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, uznać przedstawione we wniosku stanowisko za nieprawidłowe. UZASADNIENIE Strona pismem z dnia 11.01.2006. złożyła do Urzędu Skarbowego w Łowiczu wniosek o udzielenie pisemnej informacji z zakresu stosowania przepisów dotyczących podatku akcyzowego. Na podstawie art. 170 § 1 Ordynacji podatkowej - ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19.04.2004. w sprawie wykazu i terytorialnego zasięgu działania naczelników urzędów celnych i dyrektorów izb celnych, których odpowiednio naczelnicy i dyrektorzy są właściwi do wykonywania zadań w zakresie akcyzy na terytorium kraju (Dz.U. Nr 82, poz. 748 z późniejszymi zmianami), przedmiotowy wniosek został przekazany wg właściwości miejscowej i rzeczowej do Naczelnika Urzędu Celnego II w Łodzi. W tutejszym Urzędzie przedmiotowa sprawa została zarejestrowana pod numerem 362000-RPA-9105-1/2006/PK. W przedmiotowym wniosku Strona przedstawiła następujący stan faktyczny: podmiot prowadzi działaność gospodarczą, w której wykorzystywane są naczepy chłodnie typu: THERMO-KING CARIER do przewozu artykułów spożywczych. Artykuły te, przewożone są w przedziale temperatur od +30°C do -30°C, w zależności od temperatury panującej na zewnątrz lub wymagań zleceniodawcy. Do agregatów chłodniczo-grzewczych w tych naczepach wykorzystywane jest paliwo - olej napędowy, ale może być również wykorzystywany olej opałowy. Postanowieniem z dnia 09.03.2006. Naczelnik Urzędu Celnego II w Łodzi wezwał podatnika do dostarczenia dowodu w postaci dokumentacji techniczno-konstrukcyjnej naczepy-chłodni typu THERMO-KING CARIER. Podatnik w dniu 05.04.2006. dostarczył do tutejszego Urzędu dokumentację techniczną naczepy chłodni typu THERMO-KING z modelami silników Thermo-King TK 482 oraz TK 486. Pytanie podmiotu brzmi: czy kupując olej opałowy do agregatów chłodniczo-grzewczych powstaje obowiązek podatkowy w akcyzie? Stanowisko podmiotu: nie powstaje taki obowiązek, gdyż w wyniku spalania oleju opałowego w agregacie powstaje energia cieplna, która następnie utrzymuje działanie urządzeń stabilizujących temperaturę w naczepie. W okresie lata obniża ją, a w okresie zimowym podwyższa. Dlatego zużycie oleju opałowego do agregatów chłodniczo-grzewczych jest zużyciem na cele opałowe. Odpowiedź: Po analizie danych technicznych dotyczących rodzaju paliwa do napędu silników Thermo-King TK 482 oraz TK 486 stosowanych w naczepach chłodni typu THERMO-KING stwierdzono, że producent określił jako właściwy i jedyny rodzaj paliwa - olej napędowy nr 2 w normalnych warunkach; olej napędowy nr 1 jest akceptowany w warunkach zimnej pogody (opis na str. 32 dokumentacji). Dodatkowo, producent wskazał w dokumentacji techniczno-konstrukcyjnej naczepy-chłodni typu THERMO-KING, która jest jednocześnie gwarancją, że nieprzestrzeganie warunków eksploatacji opisanych w dokumentacji spowoduje utratę gwarancji. Ewidentnie, zastosowanie oleju opałowego jako paliwa do napędu silników Thermo-King TK 482 oraz TK 486 jest niezgodne z warunkami eksploatacji. Zgodnie z treścią § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia wydanego w dniu 22.04.2004. (Dz.U. Nr 87, poz. 826 z późniejszymi zmianami) Minister Finansów określił, że podmiot sprzedający wyroby wymienione w poz. 2 lit. A załącznika nr 1 (tj. oleje opałowe), jest obowiązany w przypadku tej sprzedaży osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą do uzyskania od nabywcy oświadczenia (zawierającego co najmniej dane określone w ust. 2) stwierdzającego, iż nabywane wyroby są przeznaczone na cele opałowe; oświadczenie może być złożone w wystawianej fakturze VAT, a jeżeli jest składane odrębnie powinno być dołączone do kopii faktury VAT. W przedstawionym stanie faktycznym, jeżeli przy zakupie oleju opałowego kupujący złoży oświadczenie o przeznaczeniu tego oleju do celów opałowych, nie powstanie obowiązek podatkowy w zakresie akcyzy u sprzedającego. Natomiast, w przedmiotowym stanie faktycznym powstanie obowiązek podatkowy w zakresie akcyzy u podatnika jako nabywcy - w chwili zużycia oleju opałowego do napędu silników Thermo-King TK 482 lub TK 486, tj. zużycia niezgodnie z przeznaczeniem, dla którego zastosowano obniżoną stawkę podatku. Rozdział 1 działu III ustawy z dnia 23.01.2004. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 z późniejszymi zmianami) reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym szeroko pojętą grupę wyrobów akcyzowych, jakimi są paliwa silnikowe i oleje opałowe. W rozdziale tym przepisy ustawy odnoszą się m.in. do zakresu wyrobów wchodzących w skład paliw silnikowych i olejów opałowych, co do podstawy opodatkowania paliw i olejów, stawek podatku akcyzowego. Zgodnie ze sposobem określania stawek akcyzy na poszczególne wyroby akcyzowe, ustawodawca określił w ustawie najwyższe stawki akcyzy na wszystkie paliwa silnikowe oraz oleje opałowe, natomiast w art. 65 ust. 2 ustawy ustawodawca zawarł delegację dla ministra finansów do wydania rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek akcyzy na poszczególne paliwa silnikowe i oleje opałowe. Na podstawie tej delegacji Minister Finansów wydał w dniu 22.04.2004. rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz. 825 z późniejszymi zmianami), które określa obniżenie stawek podatku dla wyrobów akcyzowych oraz warunki ich stosowania. Na podstawie powyższego wynika, że na podmiotach, które nabyły wyroby akcyzowe zawierające już w cenie kwotę akcyzy, naliczonej i zapłaconej np. przez producenta, nie będzie co do zasady ciążyć obowiązek związany z rozliczeniem akcyzy, czy obowiązek rejestracji dla celów podatku akcyzowego (zgodnie z zasadą jednofazowości podatku akcyzowego). Tym niemniej, w sytuacji gdy przedmiotem obrotu przez podmiot są wyroby akcyzowe objęte obniżoną stawką podatku akcyzowego pod pewnymi warunkami, zachowanie odmienne niż wskazane w przepisie (np. zużycie wyrobów dla celów innych niż wskazane) powoduje to, że podmiot nabywający wyroby akcyzowe opodatkowane niższą stawką akcyzy staje przed obowiązkiem zapłaty akcyzy w związku z tym, iż zadeklarowany przez niego sposób wykorzystania nabytych wyrobów nie miał w rzeczywistości miejsca. Pouczenie. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji. Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie. Postanowienie, na które służy zażalenie Strona może złożyć do Dyrektora Izby Celnej w Łodzi za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego II w Łodzi w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania niniejszego postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.