Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-3/443/19/06
z 16 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-3/443/19/06
Data
2006.11.16



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja


Słowa kluczowe
dokumentowanie
prowadzenie ewidencji
przewóz okazjonalny


Pytanie podatnika
Zasadność zakupu kasy fiskalnej oraz sposobu wystawiania paragonów fiskalnych.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U nr 8 poz. 60 z 2005 r. z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2006 r. wpłynął Pana wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Podatnik od dnia 21.09.2006 r. zamierza rozpocząć działalność gospodarczą i zgodnie z poleceniem ewidencjonować za pomocy kasy fiskalnej. W dniu 19.09.2006 r. Podatnik zgłosił wybór formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5% oraz rozpoczęcie ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy fiskalnej. Podatnik zamierza wykonywać międzynarodowy okolicznościowy przewóz osób samochodem mikrobus (8 osób + kierowca), DMC do 3,5 tony – osobiście. Usługi Strona zamierza wykonywać na terenie krajów Unii Europejskiej i poza wspólnotowe zgodnie z licencją nr 0000367 na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego osób.

Zapytanie dotyczy zasadności zakupu kasy fiskalnej oraz sposobu wystawiania paragonów fiskalnych.

Zajęto stanowisko: zdaniem Strony usługa przewozu osób w UE podlega opodatkowaniu zgodnie z VI Dyrektywą UE. Rozliczanie VAT w krajach UE następuje z uwzględnieniem przebytych odległości w każdym z tych państw. Usługa przewozu podlega opodatkowaniu i jest wtedy należna gdy usługa jest wykonana za odpłatnością. Pasażer może rozliczyć się z usługobiorcą przed lub po wykonaniu usługi. Występuje techniczna trudność z zaprogramowaniem kasy fiskalnej, gdyż jest tylko siedem możliwości stawek podatkowych VAT. Natomiast wykonywanie okazjonalnego transportu osób np. przewóz osób do Turcji czy do innego państwa europejskiego następuje z przekroczeniem granic i następuje rozliczenie VAT w tych państwach z uwzględnieniem odległości. Państw jest więcej niż wykazanych stawek w kasie fiskalnej. Stosowanie kasy fiskalnej jest nieuzasadnione. Stosowne jest stosowanie formularza jazd i rozliczanie się wg uproszczonego sposobu obliczania oraz poboru podatku w przypadku okazjonalnego świadczenia usług międzynarodowego przewozu osób - § 35 rozporządzenia wykonawczego do ustawy VAT (Dz.U. Nr 97, poz. 970) – zapłata podatku w urzędzie celnym – jako iloczyn 7% i kwoty 285 zł. Stawka 0% jest stosowana do granicy w przypadku opuszczenia granic Wspólnoty. Usługa przewozu osób świadczona w Polsce będzie opodatkowana wg stawki 7%.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (teks jednolity Dz. U nr 8, poz. 60 z 2005 r. ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535 z późn. zmian.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na podstawie § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 51, poz. 375 z póżn. zm.) wynika, iż zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 oraz §3 nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia.

Zatem obroty i kwoty podatku należnego związane z nieregularnym (okazjonalnym) przewozem pasażerskim w komunikacji samochodowej zgodnie z w/w przepisem podlegają ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kasy rejestrującej niezależnie od wysokości osiągniętych obrotów z tytułu sprzedaży, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 29 ust. 1 w/w ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast na podstawie art. 2 ust. 22 ustawy o podatku od towarów i usług przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Określenie miejsca świadczenia w/w usług zawiera art. 27 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28;

Nie ulega więc wątpliwości, że za pomocą kasy rejestrującej, której celem jest - zgodnie z przepisami ustawy - ewidencja obrotu opodatkowanego i zwolnionego od podatku od towarów, ewidencjonowany będzie jedynie obrót opodatkowany stawką 7% z tytułu wykonanej usługi transportu pasażerskiego na terenie Polski. Natomiast obrót z tytułu świadczenia w/w usług na terenie krajów Unii Europejskiej nie podlega opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług i w myśl obowiązujących przepisów nie ma obowiązku rejestrowania go za pośrednictwem kasy fiskalnej.

Jednocześnie z przepisów tych nie wynika zakaz ewidencjonowania takiego obrotu (niepodlegającego opodatkowaniu) za pomocą kasy fiskalnej, o ile nie dojdzie do naruszenia przepisów §3 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, kasa rejestrująca nie może zawierać rozwiązań konstrukcyjnych, technicznych i wykonywać funkcji, które mogą prowadzić do nieprawidłowego wyliczenia obrotu i kwot podatku należnego.

W związku z powyższym stanowisko podatnika zawarte we wniosku stwierdzające, że skoro nie ma możliwości ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej części nieopodatkowanej VAT to wprowadzenie kasy fiskalnej jest nieuzasadnione tut. organ podatkowy uznał za nieprawidłowe, gdyż na kasie fiskalnej winien być ewidencjonowany obrót z tytułu świadczenia usług transportowych na odcinku przebiegającym na terenie Polski.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a §4 w związku z art. 236 §2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj