Interpretacja Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego
RO/443-64/06
z 11 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/443-64/06
Data
2006.12.11



Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dostawa towarów
eksport (wywóz)
faktura VAT
faktura wewnętrzna
rozliczanie podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy sposób przekazywania podatku VAT w opisanym stanie faktycznym jest prawidłowy ?


Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki znak: DE/0055/4334/2006 z dnia 27.09.2006 r. (data wpływu do Urzędu 29.09.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, stwierdza, iż stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Zgodnie z zamówieniem rządu USA, MON odbierze wyprodukowane przedmioty z magazynów Spółki i przewiezie ją do bazy MON na terenie kraju. Produkty te nie zostaną wywiezione poza granice kraju, stąd – zdaniem Spółki - brak podstaw do zastosowania stawki „zero” przy naliczeniu podatku VAT w fakturze wewnętrznej sporządzonej na podstawie faktury eksportowej wystawionej dla rządu USA. Ponadto rząd RP zobowiązał się wobec rządu USA do zapłaty podatku VAT od dostawy tych produktów. Wykonując to zobowiązanie MON i Spółka planują zawrzeć porozumienie. Zgodnie z nim rząd USA zapłaci należność wg faktury eksportowej, a podatek VAT przekaże Baza MON na podstawie przesłanego przez Spółkę wezwania do zapłaty.

Spółka pyta czy sposób przekazywania podatku VAT w opisanym stanie faktycznym jest prawidłowy. Zdaniem Spółki jest on prawidłowy.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania podatnika Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:

W myśl art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty Europejskiej w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez: dostawcę lub na jego rzecz, lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.

Dostawa, o której mowa we wniosku nie spełnia wymogów powyższej definicji, nie jest więc eksportem towarów w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Należy ją więc potraktować jako dostawę krajową (art. 7 ust. 1) i opodatkować odpowiednią stawką podatku VAT (art. 41 ust. 1).

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne (...). Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. W opisanym we wniosku stanie faktycznym żadna z w/w czynności nie ma miejsca, w związku z tym Spółka nie ma podstaw do wystawienia faktury wewnętrznej.

    W celu udokumentowania sprzedaży amunicji dla rządu USA, Spółka może wystawić fakturę VAT z podaniem trzech podmiotów biorących udział w tej transakcji, wyszczególniając jako:
  • sprzedawcę : Spółka
  • nabywcę:rząd USA
  • odbiorcę: Bazę MON.

Z § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) wynika, iż faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy. Nie ma więc przeszkód, aby w wystawionej fakturze uwzględnić również odbiorcę towaru.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj