Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US40/VAT/1730/2006/ADB
Data
2006.09.22
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Słowa kluczowe
faktura
prawo do odliczenia
zmiana adresu
Pytanie podatnika
Dotyczy adresu na fakturach oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego po zmianie miejsca siedziby i braku zmian w KRS.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25-05-2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005r Nr 95 poz.798), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 22.08.2006r. (data wpływu 24.08.2006r.) sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Wolap o s t a n o w i łuznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące danych zawartych na fakturach sprzedaży i zakupu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego – za prawidłowe. UZASADNIENIE Wnioskiem z dnia 22.08.2006r. (data wpływu 24.08.2006r.) Strona zwróciła się w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług. Z przedmiotowego wniosku wynika: Stan faktyczny Na podstawie Uchwały Zarządu z dnia 30 maja 2006r nowym adresem siedziby Spółki jest ul. X – od dnia 1 czerwca 2006r. Do dnia złożenia wniosku firma nie otrzymała z Sądu Rejonowego postanowienia sądowego, a tym samym nie posiada aktualnego dokumentu KRS z nowym adresem. Zapytanie 1.Czy faktury VAT Spółka powinna wystawiać z nowym adresem? 2.Czy faktury zakupu Spółka powinna otrzymywać także na nowy adres? 3.Czy Spółka ma prawo odliczyć podatek naliczony z faktur wystawionych na nowy adres? Stanowisko wnioskodawcy 1.Spółka powinna wystawiać faktury VAT z nowym adresem. 2.Spółka powinna otrzymywać faktury zakupu także w wpisanym nowym adresem. 3.Spółka ma prawo odliczyć podatek naliczony z faktur wystawionych na nowy adres. Działając na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika w nim zawarte za prawidłowe. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy Dokonując oceny prawnej stanowiska pytającego, tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje: Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy (...) są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...). Zgodnie z przepisami § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25-05-2005r w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy. Zmiana adresu siedziby spółki związana jest bezpośrednio z obowiązkiem zmian dokonanym w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wszelkie zmiany w KRS dokonywane są na mocy postanowienia sadu rejestrowego, które z chwilą wydania staje się skuteczne i wykonalne. Fakt zmiany siedziby Spółki zyskuje moc obowiązującą z chwilą wydania ww. postanowienia sądu potwierdzającego te okoliczność – decydująca jest data wydania ww. postanowienia. Jednakże należy zwrócić uwagę na fakt, że jeżeli Spółka faktycznie przeniosła swoją siedzibę pod nowy adres – dalsze wystawianie i otrzymywanie faktur ze starym adresem mogłoby budzić pewne niejasności. Posługując się dotychczasowymi danymi w okresie pomiędzy datą dokonanej zmiany w adresie, a datą potwierdzenia tego faktu powiadomieniem KRS, Wnioskodawca nie popełnia błędu. Należy wskazać, że w tym okresie zawiadomienie organu podatkowego o powyższych zmianach nie wywierałoby skutku, w związku z brakiem urzędowego potwierdzenia o zmianach w KRS. Powyższe oznacza, że w okresie od złożenia wniosku w sprawie dokonania zmian w KRS do momentu ich potwierdzenia, Spółka ma prawo posługiwać się danymi dotyczącymi nowego adresu siedziby. Aby wystawione i otrzymane dokumenty nie budziły żadnych wątpliwości – do dnia otrzymania stosownego postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu zmiany siedziby Spółka może wskazywać na fakturach oba adresy – obecny oraz poprzedni. Mając powyższe na uwadze, w odniesieniu do stanu faktycznego zawartego we wniosku podatnika, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stwierdza, że: Ad.1. Do dnia otrzymania potwierdzenia dokonania zmiany adresu w KRS, po faktycznej zmianie siedziby - Spółka powinna wystawiać faktury VAT z nowym adresem (lub oboma) Ad.2. Powyższe dotyczy także danych zawartych w fakturach zakupu – one także powinny zawierać nowy adres Spółki (lub oba). Ad.3. Ponieważ – jak zauważono powyżej - Spółka powinna wystawiać i otrzymywać faktury z nowym adresem – a zatem ma także prawo odliczyć podatek naliczony z faktur wystawionych na nowy adres.
|