Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-567/06/BIK
z 6 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-567/06/BIK
Data
2006.11.06
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku
Słowa kluczowe
faktura pro forma
prawo do odliczenia
Pytanie podatnika
Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy faktura z dopiskiem pro forma może być podstawą zapisów w księgach a koszty w niej wykazane mogą stanowić koszt uzyskania przychodów i czy służy od takiej faktury prawo do odliczenia podatku VAT.
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 25.08.2006r. (data wpływu do Urzędu 28.08.2006r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego p o s t a n a w i a uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka otrzymuje od pewnego czasu od współpracującej z nią kancelarii prawnej za wykonane na jej rzecz usługi faktury pro forma. Do tych faktur kancelaria dołącza dokładne rozliczenie kosztów usługi z określeniem czasu jej wykonania. Ze względu na fakt, że przedmiotowe faktury noszą dopisek pro forma nie są zaliczane przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów. Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy faktura z dopiskiem pro forma może być podstawą zapisów w księgach a koszty w niej wykazane mogą stanowić koszt uzyskania przychodów i czy służy od takiej faktury prawo do odliczenia podatku VAT. Zdaniem Wnioskodawcy faktury pro forma występują w obrocie gospodarczym wyłącznie jako dokument pomocniczy przy dokonywaniu płatności (np. z zagranicą) i są zawsze zastępowane przez fakturę właściwą, która stanowi potwierdzenie dokonania transakcji i jest podstawą zapisów w księgach. Nie ma tu znaczenia fakt dokonania zapłaty bądź nie za wykonane usługi. Wynika to ustaw podatkowych jak i ustawy o rachunkowości. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, co do zasady, w myśl ust. 2 cytowanego art. 86: 1)suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika: a) z tytułu nabycia towarów i usług, b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego, c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4; 2)w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego; 3)zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6; 4)kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Mając na uwadze przytoczone przepisy należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie odnosi się do faktur pro forma, dlatego też tego typu dokument nie wywołuje żadnych skutków na gruncie ustawy o VAT. W związku z powyższym Spółka nie ma prawa na podstawie takiego dokumentu dokonać obniżenia kwoty podatku należnego. Interpretacja w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie udzielona odrębnym postanowieniem. Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku, z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, 14b i 14c ustawy Ordynacja podatkowa. Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5zł oraz po 0,50zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 9.09.2000r. o opłacie skarbowej /Dz. U. z 2004r., Nr 253, poz. 2532 ze zm./). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.