Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB III/436/50/2006/BR
z 6 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB III/436/50/2006/BR
Data
2006.11.06



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
opodatkowanie
usługi budowlane
wysokość


Pytanie podatnika
Czy usługa PKWiU 45.31.41 wykonana w budynkach PKOB 112 podlega opodatkowaniu stawką VAT - 7% ?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty, działając na podstawie przepisów:

    - art. 14 a § 1 i 4 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),- art. 2 pkt 12, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a, ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

uznaje za prawidłowe stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 07.08.2006r.uzupełnionym pismem z dnia 18.09.2006r. - dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług w wysokości 7 % usługi (sklasyfikowanej wg PKWiU pod symbolem 45.31.41) - wymiany kabli antenowych w sieci telewizji kablowej w liniach dystrybucyjnych i rozprowadzających, należących do Spółdzielni Mieszkaniowej, służących do rozprowadzania sygnału telewizyjnego w budynkach mieszkalnych o symbolu PKOB 112.

W dniu 07.08.2006 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika:

Spółka wykonuje usługi konserwacji, napraw, instalacji sieci telewizji kablowych, internetu, domofonów. Obecnie zamierza podpisać umowę na wymianę kabli antenowych w sieci telewizji kablowej w liniach dystrybucyjnych i rozprowadzających. Za pomocą sieci kablowej należącej do Spółdzielni Mieszkaniowej jest dostarczany sygnał telewizyjny wszystkim mieszkańcom. Sieć kablowa stanowi integralną część budynków. W blokach znajdują się kable rozprowadzające sygnał telewizyjny, a poszczególne bloki połączone są miedzy sobą kablami koncentrycznymi (antenowymi).W przypadku gdy bloki do siebie przylegają kable te biegną w piwnicach bloków. W przypadku gdy bloki nie sąsiadują bezpośrednio ze sobą, kable prowadzone są przez piwnice do ściany zewnętrznej bloku, następnie w rurze osłonowej w ziemi do następnego bloku i dalej piwnicą wewnątrz bloku.

W ramach tej usługi przewiduje się wymianę kabli rozprowadzających sygnał wewnątrz bloku jak i kable łączące poszczególne bloki przebiegające tylko w piwnicach, jak również te które są prowadzone w piwnicy następnie w rurze osłonowej w ziemi i w piwnicy następnego bloku. Prowadzone prace będą związane z infrastrukturą dotyczącą bloków mieszkalnych wielorodzinnych (PKOB 112).

Podatnik sklasyfikował przedmiotową usługę wg PKWiU pod symbolem 45.31.41 i stwierdza, że prawidłową jest stawka podatku VAT, w wysokości 7 %.

W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy jego stanowisko jest prawidłowe.
Stanowisko tutejszego Organu:

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z przepisem art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i ust. 3 pkt 3 ww. ustawy w okresie od przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a) rozumie się m.in.:urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne jeśli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
W myśl art. 2 pkt 12 ww. ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych; 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112- Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Z powyższych przepisów wynika, że stawkę 7 % stosuje się tylko i wyłącznie w takim zakresie, w jakim roboty budowlano - montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne, dotyczą obiektów budownictwa mieszkaniowego, a także urządzeń i ujęć wody, stacji uzdatniania wody, oczyszczalni ścieków, kotłowni oraz sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, elektroenergetycznych, gazowych i telekomunikacyjnych związanych z obiektami budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu ustawy o VAT.

W przypadku gdy roboty budowlano - montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane są z infrastrukturą towarzyszącą zarówno obiektom budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu ustawy VAT (PKOB 111, 112, ex 113) jak i towarzyszącą innym obiektom (sklasyfikowanym w PKOB w innej grupie budynków ), należy wyodrębnić na podstawie dokumentacji kosztorysowej i projektowej, część związaną z obiektami budownictwa mieszkaniowego oraz część związaną z pozostałymi obiektami i opodatkować wartość inwestycji, zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami,proporcjonalnie według procentowego udziału w jakim ta inwestycja będzie służyła obiektom budowlanym, tj. 7 % dla infrastruktury towarzyszącej obiektom budownictwa mieszkaniowego oraz 22 % dla pozostałej części. Proporcję tę może określić inwestor lub projektant obiektu według ogólnie przyjętych w branży budowlanej kryteriów technicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik wykonuje usługi wymiany kabli antenowych w sieci telewizji kablowej w liniach dystrybucyjnych i rozprowadzających. Prace te prowadzone są wewnątrz bloków mieszkalnych sklasyfikowanych wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - 112 oraz na zewnątrz tych budynków. Podatnik nie przedstawił pisemnej opinii dotyczącej klasyfikacji świadczonych usług wydanej przez Urząd Statystyczny. Wykonywane przez siebie roboty zaklasyfikował do grupowania wg PKWiU 45.31.41 - "Roboty związane z montażem instalacji telekomunikacyjnych w budynkach i budowlach".W piśmie z dnia 18.09.2006 r. Podatnik wskazał ponadto, że przedmiotem zapytania są prace związanych z infrastrukturą dotyczącą bloków mieszkalnych wielorodzinnych (PKOB 112).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że o ile ww. usługi zostały prawidłowo sklasyfikowane - zgodnie z metodycznymi zasadami klasyfikacji wg PKWiU stosowanej przez podmioty gospodarcze dla celów podatkowych (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 ze zm.) - do grupowania wg PKWiU 45.31.41 "Roboty związane z montażem instalacji telekomunikacyjnych w budynkach i budowlach ", a także są wykonywane w odpowiednio zaklasyfikowanych obiektach budownictwa mieszkaniowego (PKOB 112) oraz dotyczą w całości infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług) - to na podstawie ww. przepisów do całości inwestycji prowadzonej (wewnątrz i na zewnątrz obiektów budowlanych) - ma zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 7%. Wobec powyższego stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 07.08.2006 r. należy uznać - po spełnieniu powyższych warunków - za prawidłowe.

Jednocześnie należy zauważyć, że organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania klasyfikacji towarów i usług PKWiU wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej do właściwego grupowania. Obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla świadczonych czynności należy do podatnika, podatnik ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację.

Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24.01.2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS nr 1, poz. 11) przyjmuje się, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania może zwrócić się o klasyfikację do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, który udziela informacji w zakresie stosowanych standardów klasyfikacyjnych.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj