Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB III/436/58/2006/kk
z 20 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB III/436/58/2006/kk
Data
2006.11.20



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny


Pytanie podatnika
Czy w świetle obecnie obowiązujących przepisów prawidłowym postępowaniem jest prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podczas dokonywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych tylko w stosunku do towarów i usług innych niż wymienione w PKWiU 64.20 ?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie:

  • art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 111 ust. 1 i ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
  • § 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, § 4 pkt 5 lit. a i § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375),

uznaje za prawidłowe stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2006r., uzupełnionym w dniu 11 października 2006r. - dotyczące obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W dniu 8 września 2006r. został złożony wniosek z dnia 7 września 2006r., uzupełniony w dniu 11 października 2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w kwestii obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika:

W rozpatrywanym wniosku Podatnik stwierdza, że głównym obszarem działania jest dostawa usług telekomunikacyjnych (PKWiU 64.2), które na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej jako wymienione w pozycji 14 załącznika do rozporządzenia.

Marginalnym obszarem działania Podatnika jest dostawa osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym sprzętu telekomunikacyjnego oraz aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem (exPKWiU 32).

We wniosku Podatnik stwierdza także, że w 2005r. wysokość osiągniętych obrotów ze sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, wynosi 1.205.490,87 zł. netto, przy czym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymienionej w pozycji 14 załącznika do ww. rozporządzenia, w obrotach ogółem wynosi 98,51 % (1.187.521,87 zł. netto).

W pierwszym półroczu 2006r. wysokość osiągniętych obrotów ze sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 743.800,75 zł. netto, natomiast udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymienionej w pozycji 14 załącznika do ww. rozporządzenia, w obrotach ogółem wynosi 99,04 % (736.666,63 zł. netto).

Jednocześnie Podatnik informuje, iż sprzedaży usług telekomunikacyjnych dokonuje na podstawie umowy, w której określona zostaje kwota miesięcznej opłaty abonamentowej oraz kwota jednorazowej aktywacji. Wskazana usługa zgodnie z umową świadczona jest w cyklu ciągłym, co oznacza, że w każdym miesiącu na podstawie umowy wystawiana jest faktura VAT. Termin płatności zgodnie z umową przypada na 14 dzień od dnia wystawienia faktury VAT.

W związku z powyższym Podatnik wystąpił z zapytaniem:- czy w świetle obecnie obowiązujących przepisów prawidłowym postępowaniem jest prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podczas dokonywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, tylko w stosunku do towarów i usług innych niż wymienione w PKWiU 64.20 .

Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie Spółka uważa, że sprzedaż usług telekomunikacyjnych (PKWiU 64.20) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych może być dokumentowana ( co najmniej do dnia 31 grudnia 2006r. ) jedynie na podstawie wystawianych faktur, ponieważ wchodzące w życie z dniem 1 września 2006r. uregulowania zawarte w § 4 pkt 4-7 nie odwołują zwolnień zapisanych w § 3 ww. rozporządzenia.

Natomiast dokonywanie dostaw sprzętu telekomunikacyjnego oraz aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem (ex PKWiU 32) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym wymusza obowiązek rejestrowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej od dnia 1 września 2006r., zgodnie z § 4 pkt 5 ww. rozporządzenia (fiskalizacji kasy dokonano w dniu 30 sierpnia 2006r.).

W związku z tym Podatnik uważa, że zaprezentowany sposób rejestracji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest prawidłowy.

Stanowisko tutejszego Organu:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji - zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy - minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Wykonaniem tej delegacji są przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących, które dotyczą m.in. zwolnień niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku stosowania kas rejestrujących oraz przypadków do których wskazane zwolnienia nie mają zastosowania bez względu na wysokość osiąganych obrotów.

Do dnia 31 grudnia 2006r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania - zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia - podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70 %.

Zgodnie z § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, traci moc z dniem 1 września 2006r., jeżeli w okresie pierwszego półrocza 2006r. udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymienionej w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem z działalności wymienionej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy lub niższy niż 70 %.

Natomiast na mocy § 4 pkt 5 lit. a ww. rozporządzenia zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 oraz § 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów, przy dostawie sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (exPKWiU 32).

Powołane wyżej rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych obowiązuje od dnia 1 kwietnia 2006r., z wyjątkiem przepisu § 4 pkt 4 - 7, który wszedł w życie z dniem 1 września 2006r., stosownie do § 13 tego rozporządzenia.

Z powołanych wyżej przepisów § 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia wynika, że do dnia 31 grudnia 2006r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionej w poz. 1 - 39 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym i w okresie pierwszego półrocza 2006r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych był wyższy niż 70 %.

Ze stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Podatnika jest świadczenie usług telekomunikacyjnych (PKWiU 64.2), wymienionych w poz. 14 załącznika do rozporządzenia oraz dostawa sprzętu telekomunikacyjnego (ex PKWiU 32); przy czym udział obrotów ze sprzedaży usług telekomunikacyjnych w obrotach ogółem ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w 2005r. i w pierwszym półroczu 2006r. był wyższy niż 70 % i wynosił odpowiednio 98,51 % i 99,04 %.

W związku z powyższym Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego stwierdza, że w stanie faktycznym wskazanym przez Podatnika we wniosku oraz w świetle powołanych wyżej przepisów świadczone usługi telekomunikacyjne (PKWiU 64.2) do dnia 31 grudnia 2006r. korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, natomiast począwszy od 1 września 2006r. obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy pozostałej dostawy dokonywanej przez Spółkę, w tym dostaw sprzętu telekomunikacyjnego (ex PKWiU 32) dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Spółkę w rozpatrywanym wniosku jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj