Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/PP-OIO/443-238/06/ŁG/119316
z 2 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/PP-OIO/443-238/06/ŁG/119316
Data
2006.11.02



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
faktura
usługi na majątku rzeczowym


Pytanie podatnika
1. W którym kraju powinien zostać odprowadzony podatek (VAT) z tytułu tej transakcji i kto (usługodawca czy usługobiorca) jest zobowiązany do jego zapłaty. 2. Jakie dane powinna zawierać wystawiona przez Spółkę faktura.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21.09.2006r. (data wpływu 25.09.2006r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Dnia 25.09.2006r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że kontrahent niemiecki zlecił Spółce wykonanie na terenie Holandii usługi polegającej na montażu korytek kablowych w hali produkcyjnej samochodów. Kontrahent (zleceniodawca) podał Spółce swój numer identyfikacji na potrzeby podatku od wartości dodanej DE (niemiecki). Zarówno kontrahent niemiecki, jak i Spółka nie są zidentyfikowani na potrzeby podatku od wartości dodanej w Holandii. Korytka kablowe, które są montowane nie są wywożone z terytorium Holandii.

Pytania Spółki:

  • W którym kraju powinien zostać odprowadzony podatek (VAT) z tytułu tej transakcji i kto (usługodawca czy usługobiorca) jest zobowiązany do jego zapłaty.
  • Jakie dane powinna zawierać wystawiona przez Spółkę faktura.

Stanowisko Spółki:

Wykonaną przez Spółkę usługę na terenie Holandii Spółka zakwalifikowała jako usługę na ruchomym majątku rzeczowym. Zdaniem Spółki podatek powinien być rozliczony w Holandii. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują kto jest podatnikiem podatku od wartości dodanej w Holandii. W związku z tym jeśli firma niemiecka przejmie ten obowiązek, to na fakturze powinna być adnotacja, że podatek rozlicza nabywca a faktura nie powinna zawierać stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, nie musi zawierać również NIP - u nabywcy.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Ad. 1.Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przypadku świadczenia usługi należy ustalić miejsce jej świadczenia (opodatkowania) w oparciu o przepisy art. 27 oraz art. 28 ustawy o VAT.

W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Stosownie do przepisu art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż Spółce zlecono wykonanie na terenie Holandii usługi polegającej na montażu korytek kablowych w hali produkcyjnej samochodów. Zatem należy stwierdzić, iż montowane przez Spółkę korytka kablowe stają się częścią nieruchomości jaką jest hala produkcyjna samochodów. Wobec tego miejscem opodatkowania przedmiotowej usługi jest terytorium położenia nieruchomości, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, tj. Holandia.

Przepisy ustawy o VAT nie rozstrzygają kto jest podatnikiem podatku od wartości dodanej na terytorium Holandii z tytułu świadczenia przez Spółkę przedmiotowej usługi. Ponadto należy podkreślić, iż Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu nie jest organem właściwym do określania praw i obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego obowiązujących na terytorium Holandii.

Ad. 2. Zgodnie z przepisem § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 27 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Przepis § 27 ust. 3 ww. rozporządzenia stanowi, iż faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

W przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi (§ 27 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Przedmiotowe usługi jako usługi związane z nieruchomościami nie mieszczą się grupie usług, do których ma zastosowanie § 27 ust. 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Zatem, jeżeli to kontrahent niemiecki dokona rozliczenia przedmiotowej usługi na terytorium Holandii, to wówczas Spółka powinna wystawić fakturę zawierającą dane określone w § 9 ww. rozporządzenia z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Przedmiotowa faktura nie musi zawierać informacji, iż zobowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca usługi oraz nie musi zawierać numeru, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej.

Na gruncie obowiązujących przepisów należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest nieprawidłowe.

Ponadto należy zwrócić uwagę, iż stanowisko Podatnika jest prawidłowe co do określenia miejsca świadczenia przedmiotowej usługi, natomiast kwalifikacja przedmiotowej usługi jako usługi na ruchomym majątku rzeczowym jest nieprawidłowa.

Niniejsze postanowienie - na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj