Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9102-20/06/TS
z 8 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9102-20/06/TS
Data
2006.09.08


Referencje


Autor
Urząd Celny w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe --> Działalność w składzie podatkowym


Słowa kluczowe
olej opałowy ciężki
produkcja


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z pytaniem, czy dokonując mieszania dwóch ciężkich olejów opałowych lub ciężkiego oleju opałowego z olejem napędowym w zbiorniku bunkierki i sprzedaży całości powstałego produktu z przeznaczeniem do celów żeglugowych, w wyniku tych czynności staje się producentem w rozumieniu przepisów art. 63 ust. 1i 2 ustawy o podatku akcyzowym?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 217 w związku z art. 14a, 14b § 1 i 2 z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz.60 ze zm.), oraz art. 63 ust.1 i 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) w związku z wnioskiem złożonym w dniu 08.06. 2006r. uzupełnionym pismem z dnia 04.09.2006r. w sprawie udzielenia interpretacji przepisów w zakresie stosowania przepisów podatkowych,

Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stosownie do przepisów art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz.60 ze zm.) postanawia uznać stanowisko przedstawione przez podatnika za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.06.2006r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie wpłynął wniosek XX, uzupełniony pismami z dnia 04.09.2006r. oraz 05.09.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa.
We wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:
XX prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży paliw płynnych w szczególności paliw żeglugowych. Działalność podatnika prowadzona jest w oparciu o przewidziane prawem koncesje i zezwolenia. Spółka nie posiada składu podatkowego, a wyroby akcyzowe zharmonizowane, które zamierza wykorzystywać do mieszania będą pochodziły z kraju bądź nabywane wewnątrzwspólnotowo albo importowane we własnym zakresie. Spółka zaopatruje statki morskie w paliwo żeglugowe. Specyfika wielu silników okrętowych wymaga zakupu przez te statki ciężkiego paliwa żeglugowego (oleju opałowego ciężkiego w polskiej nomenklaturze) o określonej lepkości. Technologia przygotowania takiego paliwa polega na dolewaniu do ciężkiego oleju opałowego znajdującego się w zbiornikach bunkierki (statek dystrybuujący paliwo na zaopatrywane statki ) innego ciężkiego oleju opałowego do celów żeglugowych lub oleju napędowego do celów żeglugowych. Przedmiotowa czynność spowoduje wyłącznie zmianę lepkości paliwa nie spowoduje powstanie innego produktu lub wyrobu zharmonizowanego. Całość przygotowanego paliwa żeglugowego wydawana będzie na bunkrowane statki co udokumentowane zostanie odpowiednimi zapisami na dokumentach dostawy (kwitach bunkrowych).

Nomenklatura handlowa omawianych paliw stosowana w transakcjach międzynarodowych różni się od nazewnictwa przyjętego w krajowych aktach prawnych regulujących obrót produktami ropopochodnymi w tym w przepisach o podatku akcyzowym. Paliwa sprzedawane przez spółkę pod nazwami handlowymi IFO 30-700 (np. IFO30, IFO60, IFO 180, IFO240, IFO380 itd ) oraz MDO, w zależności od zawartości siarki w tych paliwach zaliczane są do pozycji CN 27101961, 27101963, 27101965 i 27101969. W rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym są to oleje opałowe (kody 27101961, 27101963, 27101965) oraz oleje opałowe ciężkie kod 2710 19 69 jeżeli siarka � 3%). Paliwo sprzedawane przez Spółkę pod nazwą handlową MGO zaliczane jest do pozycji CN olejów napędowych ciężkich 27101945 lub 27101941 w zależności od zawartości siarki w paliwie.

Przygotowane paliwa sprzedawane będą pod nazwą handlową IFO a ich kod CN bądź PKWiU będzie uzależniony od zawartości siarki :
- CN 27101965 ( PKWiU 23.20.17-70.00 ) siarka do 2,8%
- CN 27101969 ( PKWiU 23.20.17-70.00 ) siarka powyżej 2,8%

Właściwości fizykochemiczne przykładowych wyrobów finalnych zgodnych z normą ISO 8217#900; 96 będą następujące :

NazwaWłaściwości fizyko- chemIFO100IFO180IFO240IFO380
Gęstość w 15#186; C w kg/m3991,0 max991,0 max991,0 max991,0 max
Lepkość cSt w 40#186; Club 50#186; C100 max180 max240 max380 max
Temp. zapłonu #186; C60 min60 min 60 min 60 min
Temp. krzepnięcia w #186; C30 max30 max30 max30 max
Zawartość siarki w %2,8 max2,8 max2,8 max2,8 max

Do przygotowania ww. paliw w procesie mieszania posłużą następujące oleje napędowe i opałowe:
1) olej napędowy o nazwie handlowej MGO ( kad CN 27101941 bądź PKWiU 23.20.15-50.10) i parametrach fizyko-chemicznych : gęstość- 890,0 max w 15#186; C w kg/m3 , lepkość- 6 max w cSt w 40#186; C lub 50#186; C., temp. zapłonu w #186; C - 60min, temp. krzepnięcia #186; C- - 6 max, zawartość siarki do 0,05 %
2) olej napędowy o nazwie handlowej MGO ( CN 27101945 bądź PKWiU 23.20.15-50.20 ) i parametrach fizyko-chemicznych : gęstość- 890,0 max w 15#186; C w kg/m3 , lepkość - 6max w cSt w 40#186; C lub 50#186; C, 60 min. temp. zapłonu w #186; C , -6 max temp. krzepnięcia, zawartość siarki do 0,05 %
3) olej opałowy o nazwie handlowej MDO ( CN 27101961 bądź PKWiU 23.2017-50.00) i parametrach fizyko-chemicznych : gęstość 900,0 max w 15#186; C w kg/m3 , 11max lepkość w cSt w 40#186; C lub 50#186; C, 60 min. temp. zapłonu , 0 max temp. krzepnięcia, zawartość siarki do 1,0 %
4) olej opałowy o nazwie handlowej MDO ( CN 27101963 bądź 23.20.17-70.00) i parametrach fizyko-chemicznych : gęstość 900,0 max w 15#186; C w kg/m3 , 11max lepkość w cSt w 40#186; C lub 50#186; C, 60 min. temp. zapłonu w #186; C , 0 max temp. krzepnięcia w #186; C , zawartość siarki 1,- 2, 0 %
5) olej opałowy o nazwie handlowej MFO ( CN 27101965 bądź 23.20.17-70.00 ) i parametrach fizyko-chemicznych : gęstość 991,0 max w 15#186; C w kg/m3 , 100-700 lepkość w cSt w 40#186; C lub 50#186; C, 60 min. temp. zapłonu #186; C , 30 max temp. krzepnięcia #186; C, zawartość siarki 2-2,8 %
6) olej opałowy o nazwie handlowej MFO ( CN 27101969 bądź 23.20.17-70.00 ) i parametrach fizyko-chemicznych : gęstość 991,0 max w 15#186; C w kg/m3 , 100-700 lepkość w cSt w 40#186; C lub 50#186; C, 60 min. temp. zapłonu w #186; C , 30 max temp. krzepnięcia w #186; C, zawartość siarki powyżej 2,8 %

W zależności od zamówienia klienta na paliwo żeglugowe o wskazanej normie i lepkości następuje zmieszanie powyższych paliw w odpowiednich proporcjach obliczonych matematycznie .
Na przykład w celu utworzenia paliwa żeglugowego IFO 380 należy użyć odpowiednio
- 90% składnika nr 6 + 10% składnika nr 3 otrzymując paliwo żeglugowe o kodzie CN składnika nr 6 ( CN 27101969 ) lub,
- 93% składnika nr 5 + 7% składnika nr 3 otrzymując paliwo żeglugowe o kodzie składnika nr 5 ( CN 27101965 ) lub,
- 80% składnika nr 5 + 20% składnika nr 4 otrzymując paliwo żeglugowe o CN składnika nr 5 ( CN 27101965) , lub
- 96% składnika nr 6 + 4% składnika nr 1 otrzymując paliwo żeglugowe o CN składnika nr 5 ( CN 27101965 )
Analogicznie będą powstawały paliwa o innych normach, gdzie w wyniku zmieszania dwóch składników powstaje paliwo klasyfikowane do CN jednego z e składników.

W związku z powyższym Spółka XX zwraca się z zapytaniem:

Czy dokonując mieszania dwóch ciężkich olejów opałowych lub ciężkiego oleju opałowego z olejem napędowym w zbiorniku bunkierki i sprzedaży całości powstałego produktu z przeznaczeniem do celów żeglugowych, w wyniku tych czynności staje się producentem w rozumieniu przepisów art. 63 ust. 1i 2 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem podatnika zgodnie z treścią art. 63 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym producentem paliw silnikowych w rozumieniu ustawy jest również podmiot, który wytwarza paliwa silnikowe w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych, a także dokonuje rozlewu gazu płynnego. Natomiast ust. 2 w/w aktu stwierdza, że producentem olejów opałowych jest również podmiot, który wytwarza oleje opalowe w drodze mieszania i przeklasyfikowania komponentów paliwowych a także, który dokonuje rozlewu gazu płynnego oraz barwienia i znakowania olejów opałowych. W kontekście planowanego zamierzenia powyższa regulacja powinna się sprowadzać wyłącznie do ust. 2. Analiza stwierdzeń zawartych w tym ustępie sprowadzać winna się do rozważania nad sformułowaniem "wytwarzanie" i "komponentów paliwowych". Efektem tej analizy winno wyć: "wytwarzanie olejów opałowych poprzez czynność mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych ".Językowa wykładnia skłania do przyjęcia tezy, że wskutek tych czynności musi powstać olej opałowy. W planowanym przedsięwzięciu taki produkt nie powstaje ponieważ już istnieje. Spółka stoi na stanowisku, że olej opałowy musi powstać z komponentów paliwowych, a nie z wyrobów w postaci olejów opałowych. W przedmiotowym stanie faktycznym czynności dotyczyć będą olejów opałowych ( wyrobów zharmonizowanych ) - wg pojęcia zdefiniowanego przez ustawodawcę w art. 2 pkt 2 ustawy. Prowadzi to do wniosku, ze pojęcie " komponenty paliwowe" są znaczeniowo różne od pojęcia - wyroby akcyzowe zharmonizowane, którymi są oleje opałowe. Oznacza to, że w planowanym przedsięwzięciu nie będzie dokonywane mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych w rozumieniu ustawy.
W przedmiotowej sprawie należy zwrócić uwagę na poglądy i interpretacje prezentowane w literaturze i orzecznictwie odnosząc się do pojęcia przetwarzanie i wytwarzanie. Przez wytwarzanie wyrobu akcyzowego zharmonizowanego, w świetle ustawy o podatku akcyzowym, należy rozumieć ogół procesów technologicznych, jakim poddano ten wyrób, w wyniku których otrzymano inny wyrób akcyzowy zharmonizowany. Firma XX uważa, że w wyniku planowanych czynności nie mamy do czynienia z czynnościami wytwarzania.
Spółka oświadcza, że w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Odnosząc się do stanowiska wnioskodawcy wyjaśniam co następuje:
Zgodnie z definicja zawartą w art. 63 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U..nr 29, poz. 257 z póź. zm.) producentem paliw silnikowych w rozumieniu ustawy jest również podmiot, który wytwarza paliwa silnikowe w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych, a także który dokonuje rozlewu gazu płynnego.
Producentem olejów opałowych w rozumieniu ustawy jest również podmiot, który wytwarza oleje opałowe w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych, a także który dokonuje rozlewu gazu płynnego.
Pod pojęciem wytwarzania paliw ciekłych należy rozumieć więc wszelkiego rodzaju procesy technologiczne zmierzające do uzyskania substancji wypełniającej definicję paliwa ciekłego. W przepisach regulujących opodatkowanie wyrobów akcyzą brak jest definicji legalnej pojęcia "komponentu". Stąd też, wyjaśnień w tym zakresie należy poszukiwać w potocznym znaczeniu tego słowa. Mają tu, zatem zastosowanie ogólnodostępne słowniki języka polskiego . Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego - Wydawnictwo Naukowe PWN Sp. z o.o., Warszawa 1995r., pod pojęciem "komponentu" należy rozumieć " część składową czegoś, składnik element". Komponentami , czyli składnikami są wiec również różne rodzaje paliw wykorzystywane w procesie mieszania , które ma na celu uzyskania paliwa żeglugowego o odpowiednich parametrach.
Nie można zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że w wyniku mieszania paliw nie powstaje nowy produkt. Należy stwierdzić, iż wytwarzanie paliw obejmuje zarówno zaawansowaną technologię przeróbki ropy naftowej w rafineriach jak i proste technologie polegające na komponowaniu paliw na bazie odpowiednich półproduktów, komponentów, dodatków uszlachetniających itd. W tym przypadku będziemy mieli do czynienia z komponentami w postaci paliw o innych właściwościach fizyko-chemicznych niż wyrób finalny.

Wobec powyższego XX dokonując mieszania paliw w celu uzyskania paliwa żeglugowego o innych parametrach stanie się automatycznie producentem paliw silnikowych. Produkcja natomiast paliw może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Stanowi o tym art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym w myśl którego produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia, w związku z art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.
Zażalenie przeciw postanowieniu powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art.1 ust. 1 pkt. 1 lit a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej ( tekst jednolity Dz. U. Nr 253 z 2004r. poz 2532 ze zm. ) zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5,00 zł od wniesionego zażalenia i 0,50zł od złożonego załącznika.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj