Interpretacja Urzędu Skarbowego w Złotoryi
PD/415/1/21-1/2/06
z 7 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415/1/21-1/2/06
Data
2006.09.07



Autor
Urząd Skarbowy w Złotoryi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dofinansowanie
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
przychód
wynagrodzenie za pracę


Pytanie podatnika
Czy dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych otrzymane przez osobę fizyczną nieprowadzącą zakładu pracy chronionej z Państwowego Funduszu Rehablilitacji Osób Niepełnosprawnych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 maja br. (wpłynął w dniu 29 maja br.) uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca br. (wpłynęło w tym samym dniu) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych za 2006 rok przychodu z tytułu dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych uzyskanego z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE
W dniu 29 maja br. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Złotoryi wpłynął wniosek
o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z treści złożonego w dniu 29 maja br. wniosku wynika, że prowadzone przez Pana przedsiębiorstwo uzyskuje z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych. Stosownie do dyspozycji art. 26c ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997 r. Nr 123 poz. 776 ze zm.) składa Pan Funduszowi:
1) miesięczne informacje o wynagrodzeniach, zatrudnieniu i stopniach niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych - w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego informacja dotyczy,
2) wniosek o wypłatę miesięcznego dofinansowania za dwa miesiące - w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącach, których wniosek dotyczy.
Dofinansowanie otrzymuje Pan co dwa miesiące, natomiast po zakończeniu roku (do 15-tego lutego) dokonuje korekty i zwrotu części dofinansowania. W miesiącu styczniu 2006 roku otrzymano dofinansowanie do wynagrodzeń za miesiące listopad i grudzień 2005 roku.
W związku z powyższym zapytuje Pan, czy zaliczając powyższe dofinansowanie do przychodów 2006 roku, postąpił prawidłowo. Wyrażając swoje stanowisko w sprawie stwierdził Pan, że otrzymane dofinansowanie jest przychodem w momencie wpływu na rachunek bankowy.
Z uwagi na fakt, że nie załączył Pan do wniosku z dnia 26 maja br. znaków opłaty skarbowej oraz nie przedstawił w sposób wyczerpujący stanu faktycznego w sprawie, m. in. nie wyjaśnił, czy prowadzone przez Pana przedsiębiorstwo posiada status zakładu pracy chronionej, tut. organ podatkowy pismem z dnia 13 czerwca br. znak: PD/415-21/1/06 wezwał Pana do uzupełnienia powyższych braków. W odpowiedzi na powyższe w piśmie z dnia 19 czerwca br. wyjaśnił Pan, że Pana przedsiębiorstwo nie posiada statusu zakładu pracy chronionej.
Oceniając w świetle obowiązujących przepisów prawa przedstawiony we wniosku z dnia 26 maja br. stan faktyczny oraz ustosunkowując się do wyrażonego przez Pana stanowiska, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza, co następuje.

Zasady przyznawania dofinansowania do wynagrodzeń zatrudnianych osób niepełnosprawnych zawarte są w przepisach art. 26a - 26 c ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z kolei w świetle art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy źródłem przychodów jest m. in. pozarolnicza działalność gospodarcza.
Co do zasady dofinansowanie do wynagrodzenia przekazywane przez Fundusz jest przychodem, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, zgodnie z którym przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Odstępstwo od powyższej zasady przewiduje art. 21 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Powyższy przepis został wprawdzie uchylony z dniem 1 stycznia 2004 r. na podstawie art. 1 pkt 10 lit. a) tiret dwudzieste pierwsze ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202 poz. 1956 ze zm.), jednakże w świetle art. 14 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2006 r.
Mając na uwadze powyższe regulacje prawne oraz fakt, że prowadzone przez Pana przedsiębiorstwo nie jest zakładem pracy chronionej, tut. organ podatkowy stwierdza, że otrzymane w miesiącu styczniu 2006 roku dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych nie jest objęte zwolnieniem, o którym mowa w cyt. wyżej art. 21 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem
1 stycznia 2004 r., gdyż przedmiotowe zwolnienie dotyczy wyłącznie podatników prowadzących zakłady pracy chronionej. W związku z powyższym otrzymane w miesiącu styczniu 2006 roku dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy. Nie ma w tym przypadku znaczenia fakt, że dofinansowanie wypłacone w miesiącu styczniu 2006 roku dotyczyło wynagrodzeń za miesiące listopad i grudzień 2005 roku, bowiem obowiązek podatkowy w przedmiotowej sprawie powstaje w momencie wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy.
Reasumując Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza, że Pana stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 26 maja br., w części dotyczącej uznania dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych otrzymanego z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych za przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych za 2006 rok, jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego zarówno w dacie zaistnienia zdarzenia, jak i w dniu wydania postanowienia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca
dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj