Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-1/415/23/2006
z 27 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-1/415/23/2006
Data
2006.11.27
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
pobór podatku
zwolnienia podmiotowe
zwrot kosztów
Pytanie podatnika
Zapytanie dotyczy obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych przez płatnika od zwrotu kosztów dowożenia przez rodziców własnym transportem dzieci niepełnosprawnych do szkoły podstawowej specjalnej.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14 a i art. 216 ustawy z dnia 29sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) stanowisko dotyczące zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku z dnia 07.09.2006 r. (data wpływu 11.09.2006 r. ) po uzupełnieniu z dnia 10.11.2006r (data wpływu 16.11.2006r. ) uznaję za prawidłowe. UZASADNIENIE 1.Zapytanie dotyczy obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych przez płatnika od zwrotu kosztów dowożenia przez rodziców własnym transportem dzieci niepełnosprawnych do szkoły podstawowej specjalnej. 2.Zdaniem strony brak jest obowiązku poboru zaliczek od tych świadczeń, ponieważ nie podlegają one opodatkowaniu. Na podstawie art. 17 ustawy o systemie oświaty gmina ma obowiązek zapewnić bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu lub zwrot kosztów przejazdu uczniom szkół podstawowych i gimnazjów oraz zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest to świadczenie przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty pochodzące z budżetu jednostek samorządu terytorialnego i nie podlega opodatkowaniu. 3.Zdaniem organu podatkowego przedstawione stanowisko jest zasadne. Zgodnie z art. 17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 ze zmianami) jeżeli droga dziecka do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka, przekracza odległości wymienione w tym przepisie to obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrotu kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej. Stosownie do postanowień art. 17 ust. 3a powołanej ustawy, do obowiązków gminy należy również zapewnienie uczniom niepełnosprawnym bezpłatnego transportu i opieki w czasie dowozu do szkoły albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Urząd Gminy zawarł z rodzicami niepełnosprawnego dziecka umowę, na mocy której rodzic zobowiązał się do dowozu dziecka do szkoły transportem własnym natomiast Gmina do zwrotu ponoszonych kosztów dojazdu. Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r Nr 14, poz. 176 ze zm. ) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów,studentów i innych formach kształcenia wymienionych w tym przepisie, pochodzące z budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni- przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty. Przytoczone wyżej zwolnienie przedmiotowe jest bardzo szerokie i obejmuje nie tylko stypendia socjalne, zapewnienie zakwaterowania w internacie lub bursie, posiłków w stołówce, ale także świadczenie udzielane przez gminę w formie bezpłatnego transportu oraz zwrotu kosztów przejazdu, dokonywane stosownie do postanowień powołanego wyżej art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty. Przy czym, zwolnieniem tym objęty jest nie tylko zwrot kosztów transportu dziecka środkami komunikacji publicznej, ale także zwrot transportu dziecka samochodem prywatnym rodziców dziecka. Nie w każdej bowiem sytuacji gmina może zapewnić dzieciom niepełnosprawnym, na których ciąży obowiązek szkolny, dowóz do najbliższej szkoły bezpłatnym transportem oraz nie zawsze - z uwagi na stopień niepełnosprawności dziecka - możliwe jest dowożenie dziecka przez rodziców środkami transportu publicznego. W świetle powyższego świadczenia udzielone przez gminę w formie zwrotu kosztów przejazdu dziecka niepełnosprawnego do szkoły samochodem rodzica, dokonane stosownie do postanowień ustawy o systemie oświaty, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym, od których płatnik nie pobiera zaliczek. Ponadto informuję , że niniejsza interpretacja;a/ odnosi sie wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści niniejszego postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,b/ nie jest wiążąca dla strony , wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie , które wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia / art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacja podatkowa/. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.