Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/BP-I-4230Z-130/06/JP
z 17 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/BP-I-4230Z-130/06/JP
Data
2007.01.17



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
dochody wolne od podatku
fundusz unijny
pomoc bezzwrotna
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy dochód osiągany z przygotowania i realizacji projektów finansowanych z Funduszu Spójności i ISPA korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy zastosowana przez jednostkę procedura podziału wszystkich osiąganych kosztów i przychodów na poszczególne projekty opisana we wniosku może zostać uznana za właściwą ?


Decyzja


Na podstawie art. 233 § 1 w związku z art. 239 i art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 Nr 8 poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, po rozpatrzeniu zażaleniem S.A. "S" Oddział w Polsce na postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 27.10.2006 r. nr 1471/DPD2/423-113/06/JB w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.


orzeka


- odmówić zmiany w/w postanowienia organu I instancji.


UZASADNIENIE


Pismem z dnia 31.07.2006 r. (uzupełnionym w dniu 04.09.2006 r.) wnioskodawca zwrócił się o udzielenie interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej. Z opisanego stanu faktycznego wynika, że podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług związanych z przygotowaniem i nadzorem nad realizacją dużych inwestycji budowlanych. W chwili składania wniosku S.A. "S" Oddział w Polsce realizuje projekty finansowane ze środków pomocowych, które zostały pozyskane z Funduszu Spójności lub funduszu ISPA na podstawie Memorandum Finansowego lub Decyzji Komisji Wspólnot Europejskich:

  1. Decyzja Komisji z dnia 17.12.2004 r. w sprawie przyznania pomocy w ramach Funduszu Spójności dla programu "Program gospodarki wodno-ściekowej w "P"",
  2. Decyzja Komisji z dnia 16.12.2004 r. w sprawie przyznania pomocy w ramach Funduszu Spójności dla programu "Program gospodarki wodno-ściekowej w "T"",
  3. Memorandum Finansowe uzgodnione pomiędzy Komisją Europejską, a Rzeczpospolitą Polską dotyczące przyznania środków pomocowych w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej na przedsięwzięcie pn. "Modernizacja linii kolejowej E-20 na odcinku "S-T", faza I"
  4. Memorandum Finansowe uzgodnione pomiędzy Komisją Europejską, a Rzeczpospolitą Polską dotyczące pomocy w formie dotacji Instrumentu Przedakcesyjnego Polityki Strukturalnej na następujące przedsięwzięcie pn. "Zaopatrzenie w wodę oraz uzdatnianie wody - Dolina "R" i "Ch",
  5. Memorandum Finansowe uzgodnione pomiędzy Komisją Europejską, a Rzeczpospolitą Polską dotyczące przyznania środków pomocowych w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej na przedsięwzięcie pn. "Oczyszczanie ścieków w "B"

Wnioskodawca zwrócił się o udzielenie interpretacji czy dochód osiągany z przygotowania i realizacji projektów finansowanych z Funduszu Spójności i ISPA korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy zastosowana przez jednostkę procedura podziału wszystkich osiąganych kosztów i przychodów na poszczególne projekty opisana we wniosku może zostać uznana za właściwą.
Oddział prowadzi rachunek przychodów i kosztów w podziale na realizowane projekty.
W chwili przystąpienia do realizacji zadania znana jest wartość przychodu i kosztów. Realizowane koszty bezpośrednie przypisywane są poszczególnym projektom. Na koniec miesiąca przychody rozliczane są na projekt według stopnia zrealizowanych kosztów bezpośrednich. Do podziału kosztów zarządu i kosztów pośrednich na poszczególne projekty Spółka przyjęła klucz podziałowy będącego stosunkiem zaplanowanego przychodu z danego projektu do sumy zaplanowanych przychodów z aktualnie realizowanych wszystkich projektów. Tym kluczem rozliczane są także pozostałe przychody i koszty operacyjne oraz przychody i koszty finansowe na poszczególne projekty. Tak wyliczone dla projektu przychody i koszty pozwalają określić osiągnięty dla danego projektu dochód. Jeśli dany projekt finansowany jest ze środków pomocowych np. w 50% to w takim stopniu Spółka przyjmuje, że osiągnięty dochód korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego i taką wielkość wykazuje w pozycji 9 CIT-2/) i 16, a następnie w pozycji 27 CIT-2 jako dochody wolne.


Postanowieniem z dnia 27.10.2006 r. nr 1471/DPD2/423-113/06/JB Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe.
W uzasadnieniu postanowienia stwierdził, iż zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Po analizie przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia organ I instancji uznał, że wnioskodawca jest jedynie wykonawcą projektu zleconego przez podmiot uprawniony do dysponowania środkami pomocowymi i nie otrzymuje bezpośrednio środków finansowych z funduszy pomocowych ISPA i Funduszu Spójności, a zatem nie spełnia kryteriów określonych dla beneficjenta końcowego. Sam fakt, że uzyskuje dochody w wyniku realizacji projektów, które są współfinansowane z bezzwrotnych funduszy pomocowych nie kwalifikuje tych przychodów jako dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Na postanowienie Spółka wniosła zażalenie z dnia 06.11.2006 r. uzupełnione następnie przez pełnomocnika w dniu 21.12.2006 r.
Strona uważa, że nie jest możliwe zawężenie pojęcia podmiotu uzyskującego dochód pochodzący z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, jedynie do podmiotu, który jako pierwszy bezpośrednio otrzymał środki pieniężne, lub któremu taka międzynarodowa instytucja wypłaciła pieniądze. Literalne odczytywanie tego przepisu prowadziłoby do tego, iż jedynym podmiotem korzystającym ze zwolnienia byłby np. bank, dokonujący rozliczeń pieniężnych na koncie, na którym zgromadzono środki.
W myśl powołanego przepisu, zwolnienie dochodów zależy od wykazania przez podmiot, wykorzystujący takie środki, że uzyskuje on dochody z międzynarodowych instytucji finansowych oraz to jaka część jego dochodów stanowi dochód spełniający kryteria wskazane w omawianym przepisie. Powołany przepis nie wyklucza zwolnienia od podatku dochodowego osób prawnych innych podmiotów niż bezpośredni beneficjent - zwłaszcza gdy nie ma wątpliwości, że dochody te pochodzą z międzynarodowych instytucji finansowych.
Każdy podmiot, który udowodni, że jego dochody pochodzą ze środków, wypłacanych przez te instytucje finansowe ma prawo skorzystać z omawianego zwolnienia, pod warunkiem jednak, że pochodzą one ze środków bezzwrotnej pomocy.


Po zapoznaniu się z argumentami zawartymi w zażaleniu oraz aktami sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, co następuje:


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Powołany zapis wskazuje jednoznacznie, że zakresem podmiotowym zwolnienia objęte są wyłącznie te podmioty, którym przyznano środki bezzwrotnej pomocy (beneficjenci).
Zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych przez podmioty, które:
a) otrzymały bezzwrotne środki pomocowe bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych lub
b) są beneficjentami pomocy, którzy otrzymali ww. środki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
Z przywołanych regulacji zawartych w wym. art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy wynika wprost kto jest uprawnionym do zwolnienia dochodu ze "środków bezzwrotnej pomocy". Są to: tylko te podmioty "(...) którym służyć ma ta pomoc", tj. którym przyznana została pomoc ze środków pomocowych (tzw. beneficjenci przyznanej pomocy),
Zwolnienie nie obejmuje zatem podmiotów, które tak jak Spółka wykonują prace (kontrakt) opłacane przez inny podmiot, który otrzymał środki finansowe tytułem bezzwrotnej pomocy. Kwota wynagrodzenia za świadczone usługi nie jest przyznaną Spółce bezzwrotną pomocą na realizację określonego celu.
Wobec tego, że postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie narusza przepisu art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza brak podstaw do uchylenia zaskarżonego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj