Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I/415-68-331/06/ZDB
z 29 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I/415-68-331/06/ZDB
Data
2006.11.29
Autor
Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Słowa kluczowe
koszt
koszty uzyskania przychodów
osoba
osoby prawne
Pytanie podatnika
Do usług Spółki z o.o. m.in. należą:
Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 oraz art.216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatkach dochodowych w indywidualnej sprawie, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź- Bałuty uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 02.11.2006r. Z przedstawionego stanu faktycznego we wniosku z dnia 02.11.2006r wynika, iż Spółka z o.o. prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż zabawek, sprzętu sportowego, artykułów niemowlęcych. W celu pozyskania coraz szerszego kręgu odbiorców Spółka zobowiązuje się w umowach z odbiorcami do partycypowania w kosztach związanych ze sprzedażą swoich wyrobów. Koszty te udokumentowane fakturami VAT związane są ze świadczonymi na rzecz Spółki usługami w zakresie marketingu, promocji, eksponowania towarów, kosztów organizacji sprzedaży. Do usług tych m.in. należą:
Problem sprowadza się do ustalenia czy w/w wydatki stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Zdaniem Spółki wymienione wydatki mają wpływ na uzyskany przychód. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie określa wydatków, które można, bądź nie można zaliczyć do kosztów reprezentacji i reklamy. Nie oznacza to jednak, iż każdy wydatek może być uznany za uzasadniony koszt podatkowy. Aby wydatek miał charakter poniesionego na reprezentację i reklamę, winien być związany na tyle z prowadzoną działalnością gospodarczą, by możliwa była ocena oparta na zasadach logiki i zasadach doświadczenia życiowego, że może on mieć wpływ zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r., Nr 54 poz. 654 ze zm.), na uzyskanie przychodu. Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 w/w ustawy, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1 w/w ustawy, które określają katalog wydatków nie będących kosztem podatkowym. Z powyższego należy wnioskować, że aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągniętym przychodem musi zachodzić związek tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów, bądź funkcjonowanie źródła przychodów. Niewątpliwie wydawanie gazetek, w których są prezentowane towary Spółki, eksponowanie towaru poprzez ustawienie towaru w określonym miejscu na regale lub w hali marketu, ekspozycja towaru w nowo otwieranych marketach, utrzymanie określonej ilości miejsc sprzedaży, wpływają na osiągnięcie przychodów bowiem, kreują obraz dostawcy towarów u potencjalnego nabywcy. Jednocześnie należy podkreślić, że co prawda ustawodawca nie zdefiniował pojęcia reklamy, reprezentacji czy też szeroko pojętego marketingu, lecz z pojęciami tymi w odniesieniu do zadanego pytania nabywcy utożsamiają wydatek związany generalnie z eksponowaniem towarów - a co za tym idzie lepszą ich sprzedawalnością. Z tego względu oraz biorąc pod uwagę, że działania te skierowane są do szerokiego kręgu odbiorców uznać należy, że wydatki powyższe stanowią koszt podatkowy rozliczany na ogólnych zasadach bez ograniczenia ich do wysokości 0,25% uzyskanego przychodu przez przedsiębiorstwo. Po przeanalizowaniu przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego tutejszy organ podatkowy uznaje stanowisko Spółki za prawidłowe. Tutejszy organ podatkowy informuje, iż w/w odpowiedź jest wiążąca tylko dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zamiany lub uchylenia, nie jest natomiast wiążąca dla Podmiotu. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.