Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-356/06/KM
z 24 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-356/06/KM
Data
2006.11.24



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
bonus
koszty uzyskania przychodów
premia pieniężna
reklama
wynagrodzenie prowizyjne


Pytanie podatnika
Spółka wystąpiła z prośbą o potwierdzenie, że jest uprawniona do traktowania wynagrodzenia wypłacanego sieci sklepów/punktom handlowym za usługi reklamowe i promocyjne oraz za realzację odpowiedniej wysokosci obrotów produktami Spółki jako koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjatkiem kosztów wyminionych w art. 16 ust. 1 updop.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki xxx S.A. z dnia 31.10.2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 2.11.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać za prawidłowe stanowisko Spółki

UZASADNIENIE

W dniu 2-11-2006r. do tutejszego Urzędu wpłynął wniosek Podatnika o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika.

Zgodnie ze stanem faktycznym podanym we wniosku przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest produkcja oraz sprzedaż (m.in. pod markami a, b, c, d). Sprzedaż produktów Spółki dokonywana jest bezpośredni do dużych sieci handlowych, które ze względu na odpowiednio duże możliwości jednorazowych zakupów mogą odbierać towar bezpośrednio od Spółki, jak również do hurtowni regionalnych (niezależnych podmiotów gospodarczych), które następnie dystrybuują (odsprzedają )towar do mniejszych punktów handlu detalicznego ( pojedyncze sklepy lub sieci małych sklepów, które nie spełniają wymogów dostaw bezpośrednich).

Odpowiadając na wymagania bardzo konkurencyjnego rynku produktów żywnościowych oraz w celu zwiększenia poziomu sprzedaży, Spółka stosuje różne narzędzia promocyjne, Spółka zawiera z sieciami sklepów / pojedynczymi punktami handlowymi porozumienia o współpracy, na podstawie których sieci sklepów / pojedyncze punkty handlowe zobowiązują się do świadczenia na rzecz Spółki różnego rodzaju usług reklamowych i promocyjnych. Przykładowe usługi zlecane przez Spółkę mogą obejmować:

1. zapewnienie odpowiedniej ekspozycji produktom Spółki w sklepach należących do sieci handlowej / w punkcie handlowym;

2. dbanie o systematyczne i stałe zapełnianie półek produktami Spółki w sklepach należących do sieci handlowej / w punkcie handlowym;

3. sprawne wprowadzanie nowych produktów w sklepach należących do sieci handlowej / w punkcie handlowym;

4. wydawanie gazetek reklamowych, w których umieszczone są reklamy produktów Spółki, umieszczanie plakatów / billboardów i innych materiałów reklamowych zawierających marki produktów Spółki na terenie placówek handlowych,

5. przeprowadzanie indywidualnie zaplanowanych akcji promocyjnych dotyczących produktów Spółki np. ekspozycja produktów w dodatkowych miejscach sprzedaży (przy kasach, na końcówkach regałów na dodatkowych paletach, itd.);

6. ekspansja sieci (otwarcie nowych sklepów i budżet powiększenia) – sieci sklepów za wynagrodzeniem przyjmują do dystrybucji w nowo otwartych bądź rozbudowanych placówkach handlowych określone porozumieniem towary oferowane przez Spółkę. Powiększenie powierzchni sklepowej, na której oferowane są towary Spółki pozwala na zwiększenie poziomu sprzedaży.

7. przeprowadzanie konkursów i degustacji produktów Spółki na terenie placówek handlowych.

Ponadto, Spółka zdecydowała się na premiowanie sieci / sklepów detalicznych ( będących zarówno odbiorcami bezpośrednimi określonymi kwotami pieniężnymi (premiami), których wypłata uzależniona jest od dokonania przez sklep określonego poziomu zakupów wskazanego przez Spółkę dla danego odbiorcy. W przypadku dużych sieci handlowych wypłata dokonywana jest do podmiotu gospodarczego, który jest jednocześnie bezpośrednim nabywcą produktów Spółki. W przypadku pojedynczych sklepów i małych sieci handlowych, sprzedaż produktów dokonywana jest pierwotnie do hurtowni regionalnej (faktura sprzedaży), a następnie hurtownia dokonuje dalszej odsprzedaży do punktu detalicznego. Premie pieniężne wypłacane są natomiast bezpośrednio punktowi sprzedaży detalicznej / małej sieci sklepów, jako nagroda za zakupienie określonej wartości produktów Spółki.

W zamian za wyżej wymienione usługi oraz realizację określonego poziomu zakupów produktów Spółki ( w przypadku premii pieniężnych / bonusów), Spółka płaci sieciom sklepów / punktom detalicznym wynagrodzenie. Wypłata wynagrodzenia dokonywana jest na podstawie faktur VAT wystawianych przez sieci sklepów / punkty detaliczne. Wysokość wynagrodzenia z tytułu przedmiotowych aktywności podejmowanych przez sklepy ustalana jest kwotowo lub jako procent od osiągniętego obrotu produktami Spółki.

W związku z powyższym Spółka wystąpiła z prośbą o potwierdzenie, że: Spółka jest uprawniona do traktowania wynagrodzenia wypłacanego sieci sklepów / punktom handlowym za usługi reklamowe i promocyjne oraz za realizację odpowiedniej wysokości obrotów produktami Spółki jako koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP.

Stanowisko Spółki

Zdaniem Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o PDOP kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu uzyskania przychodu, za wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych przez ustawodawcę w art. 16 ust. 1 jako koszty, których odliczyć nie można. Ustawowym warunkiem odliczania danego kosztu jest 1)jego faktyczne poniesienie oraz 2) cel poniesienia, zmierzający do osiągnięcia przychodu. W opinii Spółki powyższe oznacza, że określony koszt powinien okazać się pożyteczny w sensie potencjalnej możliwości (wpływu) na wygenerowanie przychodów – art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 Ustawy o PDOP łącznie wskazują, że podatnik ma możliwości odliczenia dla celów podatkowych wszelkich (niewyłącznych w katalogu art. 16 ust. 1 ) kosztów, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, oraz że ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów. Zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego związek pomiędzy poniesionym kosztem a przychodem nie musi być wyłącznie bezpośredni, lecz może mieć również pośredni wpływ na wielkość osiąganego przez podatnika przychodu. W wyroku z 20 listopada 1998r. (sygn. akt SA/Rz 406/98)Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że „ocena czy w konkretnym, przypadku pomiędzy poniesieniem kosztu związanego z działalnością gospodarczą oraz możliwością uzyskania przychodów zachodzi związek przewidziany w art. 15 ust 1 winna doprowadzić do ustalenia, czy poniesiony wydatek przyczynił się lub mógł przyczynić się do osiągnięcia przez podatnika przychodów(...)”. Podobnie, w wyroku NSA z 5 lutego 1997r. (sygn. akt SA/Sz 1808/96) Sąd orzekł, że „koszt uzyskania przychodów mogą stanowić tylko takie wydatki, które obiektywnie mogą przyczynić się do osiągnięcia przychodów. Skoro wydatek został poniesiony na badanie rynku zagranicznego, nastąpiło zawarcie kontraktów (...) oraz eksport usług podatniczki wzrósł, to już te elementy stwarzają wysokie prawdopodobieństwo istnienia związku przyczynowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem”.

W sytuacji Spółki, usługi reklamowe i promocyjne oraz premiowanie zakupu jej produktów stanowią bardzo istotne narzędzia oddziaływania na rynek. Powyższe aktywności wpływają bowiem zarówno na wzrost zainteresowania produktami Spółki wśród konsumentów (usługi reklamowe / promocyjne), jak również na odbiorców (sklepy), którzy w zamian za zobowiązanie do wypłaty premii dokonują zwiększonych zakupów produktów Spółki. W przypadku odbiorców bezpośrednich wypłata premii może być bezpośrednio powiązana z fakturami sprzedaży wystawionymi przez Spółkę – związek kosztów premii z przychodami Spółki jest ewidentny. Także w przypadku premii wypłacanych do podmiotów nie będących bezpośrednimi odbiorcami Spółki ( nabywającymi jej towary od pośredników – hurtowni)związek, o którym mowa powyżej jest niezaprzeczalny – w sytuacji, kiedy dany podmiot (sklep, sieć lokalna)nie dokonałaby zakupu od dystrybutora produktów Spółki, ta nie mogłaby sprzedać produktów do dystrybutora i w ostatecznym rachunku przychód podlegający opodatkowaniu na poziomie Spółki nie uległby podwyższeniu. W obydwu przedstawionych sytuacjach wypłata premii jest swoistą nagrodą dla kontrahentów detalicznych Spółki za zwiększenie zakupów, a fakt, że w strukturze obrotu towarowego pojawia się pośrednik (dystrybutor) nie wpływa na ostateczną podatkową kwalifikację tych rozliczeń – co więcej w tym ostatnim przypadku przychody z tytułu sprzedaży tego samego towaru podlegają, w sensie ekonomicznym, dwukrotnemu opodatkowaniu – zarówno na poziomie Spółki, jak i dystrybutora. W konsekwencji w opinii Spółki koszty usług reklamowych / promocyjnych realizowanych na zlecenie Spółki w sieciach sklepów / punktach handlowych oraz wypłacane przez nią premie stanowią koszt uzyskania przychodu.

Stanowisko Spółki oparte jest także na znanych jej interpretacjach władz skarbowych – m.in. Postanowień Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 22 czerwca 2006roku – 1472/ROP1/423-155/198/06/MC, oraz z dnia 18 listopada 2005r. – 1472/ROP1/423-306/284/05/DP. Podobnie, Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 9 września 2002r. skierowanym do Izby Skarbowej w Olsztynie stwierdziło, że „wypłacona premia specjalna ma wpływ na podniesienie poziomu sprzedaży i tym samym na zwiększenie przychodów”.

Po zapoznaniu się z wnioskiem Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie wyjaśnia co następuje:

Ustawową definicję kosztów uzyskania przychodów zawiera art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Aby wydatek poniesiony przez Spółkę stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu muszą zostać spełnione określone warunki:

- wydatek został poniesiony przez podatnika,

- jest definitywny,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- został poniesiony w celu uzyskania przychodu lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany

Powyższe oznacza, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów warunkuje cel, jakiemu służyło poniesienie kosztów. Wydatki muszą być poniesione w celu uzyskania przychodów (pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami). Są to wiec koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy

Jak wynika ze stanu faktycznego podanego we wniosku, Spółka zdecydowała się na premiowanie sieci/ sklepów detalicznych określonymi premiami, których wyplata uzależniona jest od dokonania przez sklep określonego poziomu zakupów wskazanego przez Spółkę dla danego odbiorcy. W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajduje przepis art. 15 ust. 1 updop.

Należy również zauważyć, że na podstawie art. 9 ust. 1 updop na podatnika nałożony został obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób umożliwiający ustalenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i należnego podatku. Zgodnie z powyższym także wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów należy udokumentować zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Ponadto opisane we wniosku umowy zawarte zostały przez Spółkę w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą polegającą na handlu. Celem umów jest intensyfikacja sprzedaży.

Wysokość wynagrodzeń za świadczone usługi w zależności od zawartych z kontrahentami umów określona została jako procent od obrotu pomiędzy Spółką a Odbiorcą, jak i kwotowo.

Przedmiotowe umowy dotyczą m.in

1) zapewnienia odpowiedniej ekspozycji produktom Spółki w sklepach należących do sieci handlowej / w punkcie handlowym;

2) dbania o systematyczne i stałe zapełnianie półek produktami Spółki w sklepach należących do sieci handlowej / w punkcie handlowym;

3) sprawnego wprowadzania nowych produktów w sklepach należących do sieci handlowej / w punkcie handlowym;

4) wydawania gazetek reklamowych, w których umieszczone są reklamy produktów Spółki, umieszczania plakatów / billboardów i innych materiałów reklamowych zawierających marki produktów Spółki na terenie placówek handlowych;

5) przeprowadzania indywidualnie zaplanowanych akcji promocyjnych dotyczących produktów Spółki np. ekspozycji produktów w dodatkowych miejscach sprzedaży ( przy kasach, na końcówkach regałów, na dodatkowych paletach, itd.);

6) ekspansji sieci ( otwarcie nowych sklepów i budżet powiększenia) – sieci sklepów za wynagrodzeniem przyjmują do dystrybucji w nowo otwartych bądź rozbudowanych placówkach handlowych określone porozumieniem towary oferowane przez Spółkę.

Generalnie należy zauważyć, ze sklep ( Odbiorca) kupując towary firmy, nabywa je na własność. Spółka partycypuje w kosztach promocji prowadzonej przez sklepy. Przedmiotowe koszty mogą stanowić dla niej koszty uzyskania przychodów, gdyż dotyczą towarów sprzedawanych przez Spółkę i ich promocja będzie miała wpływ na poziom sprzedaży.

W przedstawionym stanie faktycznym niektóre elementy wynagrodzenia są bezpośrednio związane z reklamą towarów spółki świadczoną przez sklepy np. wydawanie gazetek reklamowych, plakaty, billboardy są wiec również kosztami reklamy. Reklama ta prowadzona w sklepach (Odbiorcy) ma na celu zachęcenie do kupowania produktów określonej marki i nakłonienie potencjalnego nabywcy do dokonania zakupu towaru tego a nie innego podmiotu gospodarczego. Skierowana jest do anonimowego odbiorcy i ma charakter powszechny, zatem koszty poniesione na usługi w reklamy w formie wynagrodzenia można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w związku z art. 16 ust.1 pkt 28, jako koszt reklamy o charakterze publicznym.

W zakresie podatku VAT zostanie udzielona odrębna odpowiedź

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanawia jak na wstępie.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia ( art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art.. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz 0,50 zł od każdego załącznika ( ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej – tj. Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj