Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pruszkowie
1421/BF/415-72/GJ/06
z 11 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1421/BF/415-72/GJ/06
Data
2006.12.11



Autor
Urząd Skarbowy w Pruszkowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu


Słowa kluczowe
niepełnosprawni
przejazdy
uczniowie
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
Czy zwrot kosztów przejazdu ucznia niepełnosprawnego do szkoły podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 oraz art.217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa ( j.t. Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 z późn. zm. ), art. 9 ust. 1 i 2, art. 11 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( j.t. Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), art. 17 ust. 3a ustawy z dnia 07.09.1991r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) w związku z wnioskiem z dnia 18.09.2006r.( data wpływu do tut. Organu – 25.09.2006r.) w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym zwrotu kosztów przejazdu ucznia niepełnosprawnego do szkoły , Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie nie potwierdza stanowiska wnioskodawcy i uznaje je za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny sprawy przedstawiony przez wnioskodawcę.

Wnioskodawca – matka niepełnosprawnego dziecka realizując obowiązek szkolny dowozi je własnym samochodem do szkoły specjalnej. Gmina zwraca koszty dowozu dziecka wnioskodawcy traktując je jako przychód rodzica podlegający opodatkowaniu i pobiera zaliczki na podatek dochodowy oraz składkę zdrowotną. Czy takie postępowanie jest prawidłowe?

Stanowisko w sprawie:

Wnioskodawca prezentuje stanowisko, że zwrot kosztów dojazdu niepełnosprawnego dziecka jest wolny od podatku dochodowego i składki zdrowotnej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym, zgodnie z którym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym świadczenia pomocy materialnej dla uczniów.

Ocena prawna stanowiska:

Zgodnie z art. 17 ust. 3a ustawy z dnia 07.09.1991r. o systemie oświaty( t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 71b w/w ustawy o systemie oświaty, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo w stopniu głębokim , a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.

W przedmiotowej sprawie pomiędzy Gminą a wnioskodawcą zawarta została umowa , na podstawie której Gmina występuje jako zleceniodawca, który zobowiązuje rodzica do dostarczenia środka transportu w celu dowozu dziecka do szkoły oraz zapewnienia opieki w czasie transportu. W zamian za to, rodzic otrzymuje zwrot kosztów dowozu dziecka do szkoły.

Ustawa z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych( t.j. Dz. U.z 2000r. , nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stosownie do postanowień art. 11 ust. 1 uznaje, że przychodami osoby fizycznej są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zatem należy uznać że otrzymywana przez rodziców kwota od Gminy stanowi zgodnie z powyższą definicją przychód.

Ale z kolei zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy, a dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania.

Skoro zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty gmina ma obowiązek zwrotu kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej , jeżeli dowóz dzieci zapewniają rodzice, w tym zakresie zgodnie z w/w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym nie wystąpi dochód do opodatkowania. W sytuacji jednak dowozu dzieci samochodem osobowym kwota zwrotu stanowiąca nadwyżkę ponad wartość biletu na przejazd środkiem komunikacji publicznej podlega opodatkowaniu.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym nie zobowiązują płatnika do poboru zaliczek na podatek dochodowy od powyższej różnicy , natomiast nakładają na niego obowiązek sporządzenia w trzech egzemplarzach informacji PIT-8C o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazania jednego egzemplarza podatnikowi, a drugiego – urzędowi skarbowemu ( art. 42 ustawy).

Zawierane w przedmiotowym stanie faktycznym umowy zlecenia pomiędzy Gminą a wnioskodawcą , które niejako narzucają określone konsekwencje podatkowe wynikające z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla umów zlecenia, a więc pobór podatku dochodowego oraz potrącenie składki zdrowotnej oraz przerzucają obowiązek gminy na rodzica są nie do przyjęcia.

Organ podatkowy nie zgadza się ze stanowiskiem wnioskodawcy o braku opodatkowania zwrotu kosztów dowozu jako świadczeń pomocy materialnej dla uczniów. Rzeczywiście powołany przez wnioskodawcę przepis art. 21ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia świadczenia pomocy materialnej od opodatkowania podatkiem dochodowym , ale chodzi tu o świadczenia pomocy materialnej przyznane na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty. Przepisy te wyraźnie określają co do tej pomocy należy. W rozdziale 8a ustawy o systemie oświaty zatytułowanym „pomoc materialna dla uczniów” ustawodawca wymienia świadczenia pomocy materialnym o charakterze socjalnym tj. stypendia i zasiłki szkolne oraz świadczenia pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym tj. stypendia za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe. Rozszerzenie wykładni gramatycznej, pierwszoplanowej metody odkodowania normy prawnej, przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poprzez rozszerzenie pojęcia pomocy materialnej dla uczniów o zwrot kosztów dojazdu dziecka jest niedopuszczalne.

Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie nie zgadza się ze stanowiskiem wnioskodawcy zawartym we wniosku. W przedmiotowej sprawie występuje podstawa do opodatkowania kwoty wypłat ponad kwotę stanowiącą równowartość biletów na przejazd ucznia niepełnosprawnego i jego opiekuna środkami komunikacji publicznej . Kwotę tę wykazaną przez płatnika tj. Urząd Gminy w PIT-8C, należy wykazać w zeznaniu rocznym w innych źródłach i opodatkować.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj