Interpretacja Urzędu Skarbowego w Środzie Śląskiej
PP 443/1/21/36/06
z 23 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/1/21/36/06
Data
2006.10.23



Autor
Urząd Skarbowy w Środzie Śląskiej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
stawki podatku
usługi pogrzebowe


Pytanie podatnika
Według jakiej stawki podatku VAT opodatkowane są usługi pogrzebowe świadczone przez Gminę?


Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Środzie Śląskiej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25.07.2006 r., który wpłynął do tut. organu podatkowego w dniu 27.07.2006 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, uznającej, iż usługi pogrzebowe świadczone przez Gminę, są opodatkowane podatkiem od towarów i usług wg stawki 7 %, jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 27.07.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Środzie Śl. wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz /prezydent miasta/, starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Pismem z dnia 21.08.2006 r. Nr PP/443/21/W-01/06/AM tut. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych oraz do właściwego określenia przedmiotu opodatkowania i przedstawienia klasyfikacji opisanych usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Braki formalne i merytoryczne wniosku zostały uzupełnione w dniu 07.09.2006 r.
Złożony wniosek zawiera następujący opis stanu faktycznego:
Gmina X świadczy usługi pogrzebowe typu: udostępnianie pomieszczenia kaplicy cmentarnej, dokonanie pochówku, udostępnianie miejsca pod grób. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) sprawy dotyczące cmentarzy komunalnych, zalicza się do zadań własnych Gminy.
Za powyższe usługi podmiot zewnętrzny (tzw. administrator cmentarza) pobiera w imieniu Gminy opłaty, są to: opłata za udostępnienie pomieszczenia kaplicy cmentarnej, opłata za dokonanie pochówku, opłata za udostępnienie miejsca pod grób. Pobierane opłaty stanowią dochód Gminy. Na żądanie ostatecznych odbiorców tych usług tj. osób fizycznych, administrator wystawia w imieniu Gminy faktury VAT.
Wnioskodawca pyta, czy prawidłowe jest stanowisko Gminy, że wyżej wymienione usługi świadczone przez Gminę, za które w Jej imieniu opłaty pobiera podmiot zewnętrzny, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 7%. Zdaniem Gminy, za powyższe czynności prawidłową jest stawka VAT w wysokości 7%.
Pismem z dnia 28.08.2006 r. Wnioskodawca doprecyzował przedmiot opodatkowania określając, że są to usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.03 – jako usługi pogrzebowe i pokrewne.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Środzie Śl. działając na podstawie art. 14 a § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60
z późn. zm.) dokonał oceny stanowiska Burmistrza Gminy X w przedmiotowym wniosku i stwierdził, że jest ono prawidłowe.
W oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Środzie Śląskiej wyjaśnia co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami w zakresie podatku VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W świetle zaś postanowień przepisu art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego przy spełnieniu łącznie dwóch przesłanek:
- podmiotem są jedynie organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy (np. gminy),
- czynności muszą być wykonywane w ramach władztwa publicznego i realizowania zadań nałożonych na ten podmiot przepisami prawa.
Zadania nałożone na jednostki samorządu terytorialnego tj. gminy, wynikają między innymi z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.). W świetle przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty a w szczególności zadania własne gminy obejmują między innymi sprawy: edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, promocji gminy, współpracy z organizacjami pozarządowymi, cmentarzy gminnych, itd.
Wymienione przepisy prawa wskazują, iż w zakresie czynności obejmujących sprawy związane z cmentarzami gminnymi, które świadczone są w ramach zadań nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego odrębnymi przepisami prawa, nie stanowią czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednakże w sytuacji, gdy organ władzy publicznej wykonuje jakiekolwiek czynności o charakterze cywilnoprawnym, w tym objęte na podstawie przepisów prawa jego urzędowymi kompetencjami, wówczas podmiot taki występuje jako podatnik podatku od towarów i usług, a realizowane przez niego odpłatne dostawy i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu preferencyjną 7% stawką podatku od towarów i usług podlegają usługi zaklasyfikowane do PKWiU 93.03 tj. usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensylii pogrzebowych dostarczane łącznie z trumną lub urną, wymienione pod poz. Nr 160 załącznika Nr 3 do tej ustawy.
Mając na względzie, powyższe, zdaniem tut. organu podatkowego świadczone przez Gminę usługi zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do zgrupowania PKWiU 93.03 jako usługi pogrzebowe i pokrewne (...) korzystają z obniżonej 7% stawki VAT.
Organ podatkowy informuje, iż identyfikacja towarów i usług następuje poprzez klasyfikacje statystyczne. Obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania czynności ciąży na podatniku. Podatnik powinien każdorazowo dokonać prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania oraz prawidłowo definiować wykonywane przez siebie czynności również w zakresie klasyfikacji.
W świetle powyższego, pouczono Stronę (Pismo z dnia 21.08.2006 r. Nr PP/443/21/W-01/06/AM), że zgodnie z komunikatem Prezesa GUS z dnia 5 listopada 2002 r. (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz.. 87), w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania statystycznego, podatnik powinien zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.
W tym stanie rzeczy stanowisko Burmistrza Gminy X uważa się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj