Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NUR1/443-347/2/06/AP
z 5 grudnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NUR1/443-347/2/06/AP
Data
2006.12.05
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Słowa kluczowe
monety
nieodpłatne przekazanie rzeczy
podstawa opodatkowania
Pytanie podatnika
Czy podstawą opodatkowania przekazywanych monet powinna być ich cena nabycia czy też cena ta powinna być powiększona o wartość kruszcu zakupionego przez Stronę?
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Strona jest emitentem znaków pieniężnych, w tym banknotów i monet kolekcjonerskich. Banknoty i monety kolekcjonerskie są sprzedawane i przekazywane nieodpłatnie na cele reprezentacyjne, wystawiennicze, badawcze , naukowe, promocyjne i edukacyjne. Oprócz sprzedaży są też wykorzystywane jako upominki wręczane przedstawicielom instytucji krajowych i zagranicznych podczas oficjalnych spotkań. W związku z tym, iż dostarczane do banku monety służą działalności opodatkowanej Stronie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem. Monety wykonywane są przez Mennicę Polską S.A. z powierzonego materiału, stanowiącego dla NBP odrębną dosatwę. Zdaniem Strony podstawą opodatkowania przekazywanych monet powinna być cena ich nabcia z Mennicy Polskiej S.A. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: 1. odpłatna dostawa towarów o odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju 2. eksport towarów 3. import towarów 4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju 5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Ponadto w myśl art. 7 ust. 2 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: 1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, 2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż nieodpłatne przekazanie monet przez Stronę stanowi dostawę towarów w myśl w/cyt. przepisu. Zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W myśl art. 29 ust. 10 w/w ustawy w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów. Jednakże ze stanu faktycznego wynika, iż przedmiotowe monety są wykonywane przez Mennicę z powierzonego przez Stronę kruszcu, zatem na koszt wytworzenia monet składa się cena ich nabycia oraz wartość kruszcu. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przedmiotowym stanie faktycznym Strona za podstawę opodatkowania winna przyjąć koszt wytworzenia jakim jest cena nabycia monet wraz z kosztem materiału, z którego monety zostały wykonane. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.