Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9012-4/06/TS
z 31 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9012-4/06/TS
Data
2006.03.31



Autor
Urząd Celny w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Zwolnienie od akcyzy paliw silnikowych


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
olej
olej smarowy


Pytanie podatnika
Podatnik zamierza dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, które wnioskodawca w następujący sposób klasyfikuje :1. oleje silnikowe, oleje do turbin, oleje do sprężarek i urządzeń ręcznych o napędzie pneumatycznym ( PKWiU 23.20.18-50.20, CN 2710 19 81 ),2. oleje hydrauliczne (PKWiU 23.20.18-50.30, CN 2710 19 83 ), 3. oleje przekładniowe, płyny do automatycznych skrzyń biegów, przemysłowe oleje przekładniowe ( PKWiU 23.20.18-50.50, CN 2710 19 87 ),4. oleje do obróbki metalu, oleje formierskie ( PKWiU 23.20.18-50.60, CN 2710 19 91),5. oleje transformatorowe ( PKWiU 23.20.18-50.70, CN 2710 19 93 ),6. smary morskie, smary do prowadnic i obrabiarek, smary stałe, oleje przetwórcze, oleje specjalne-czyszczące ( PKWiU 23.20.18-50.80, CN 2710 19 99 ),7. antyobladzacze i ochładzacze silników ( PKWiU 24.66.33-50.00, CN 3820 00 00 ), 8. płyn do sprzęgieł i hamulców ( PKWiU 24.66.33-30.00, CN 3819 00 00 ).Uważa, że nabyte w przyszłości wyroby nie będą podlegać podatkowi akcyzowemu na terytorium Polski ponieważ nie będą wykorzystywane jako paliwo napędowe lub do celów opałowych (art. 24 ustawy o podatku akcyzowym).


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, 217 w związku z art. 14a, 14b §1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 24 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późniejszymi zmianami) w związku z wnioskiem złożonym w dniu 02.01.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stosownie do przepisów art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.) postanawia uznać przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy jako nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 02. 01. 2006 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie wpłynął wniosek Spółki xx z dnia 29.12.2005r. o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Spółki, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

We wniosku Strona przedstawiła następujący stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie.
Firma xx Sp. z o.o. z siedzibą w xx, która zajmuje się obrotem wyrobami chemicznymi planuje dokonać zakupu od firmy holenderskiej partii towarów z zamiarem ich odsprzedaży w Polsce.

    Spółka dokona nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe, które wnioskodawca w następujący sposób klasyfikuje :
  1. oleje silnikowe, oleje do turbin, oleje do sprężarek i urządzeń ręcznych o napędzie pneumatycznym ( PKWiU 23.20.18-50.20, CN 2710 19 81 ),
  2. oleje hydrauliczne (PKWiU 23.20.18-50.30, CN 2710 19 83 ),
  3. oleje przekładniowe, płyny do automatycznych skrzyń biegów, przemysłowe oleje przekładniowe ( PKWiU 23.20.18-50.50, CN 2710 19 87 ),
  4. oleje do obróbki metalu, oleje formierskie ( PKWiU 23.20.18-50.60, CN 2710 19 91),
  5. oleje transformatorowe ( PKWiU 23.20.18-50.70, CN 2710 19 93 ),
  6. smary morskie, smary do prowadnic i obrabiarek, smary stałe, oleje przetwórcze, oleje specjalne-czyszczące ( PKWiU 23.20.18-50.80, CN 2710 19 99 ),
  7. antyobladzacze i ochładzacze silników ( PKWiU 24.66.33-50.00, CN 3820 00 00 ),
  8. płyn do sprzęgieł i hamulców ( PKWiU 24.66.33-30.00, CN 3819 00 00 ).

Podatnik uważa, że nabyte w przyszłości wyroby nie będą podlegać podatkowi akcyzowemu na terytorium Polski ponieważ nie będą wykorzystywane jako paliwo napędowe lub do celów opałowych. (art. 24 ustawy o podatku akcyzowym) .

    Ponadto w piśmie z dnia 31.03.2005r. Spółka wyjaśnia, iż wyroby o kodzie CN 2710 stanowią produkty zawierające nie mniej niż 70% masy olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych których te oleje stanowią składniki zasadnicze produktów.
  1. Z produktów tych mniej niż 85% objętościowo (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 350#186;C. Jednocześnie produkty te nie spełniają warunków umożliwiających ich klasyfikację jako oleje opałowe (zgodnie z Nomenklaturą Scaloną, dział 27, uwagi dodatkowe do pkt. 1f )
  2. Antyobladzacze i ochładzacze silników zaklasyfikowane do kodu CN 38200000 stanowią produkty nie zawierające lub zawierające mniej niż 70% masy olejów otrzymywanych z ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych.

Odnosząc się do stanowiska przedstawionego przez wnioskodawcę, Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stwierdza:

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U Nr 29, poz. 257 ze zm.) do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN ).

W związku z powyższym klasyfikacji należało dokonać z zastosowaniem taryfy WE (TARIC) ustanowionej na podstawie rozporządzenia nr 1789/2003/WE z dnia 11 września 2003r. zmieniającego rozporządzenia nr 2658/87 EWG w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. U. WE l nr 256 z dnia 07.09. 1987r).
Błędem więc byłoby posługiwanie się klasyfikacją PKWiU przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej podlega pewnym warunkom, określającym zasady, na których jest oparta. Są to Ogólne Reguły Interpretacji Nomenklatury Scalonej zawarte w Taryfie Celnej Wspólnot Europejskich, które zapewniają jednolitą interpretacją zasad klasyfikacji towarów.

    Reguła 1 Ogólnych Reguł Interpretacji Nomenklatury Scalonej stanowi, że klasyfikację ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i wszelkich uwag do sekcji i działów oraz zgodnie z kolejnymi Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury Scalonej o ile nie są one sprzeczne z treścią powyższych pozycji lub uwag. Oznacza to, ze brzmienie pozycji i wszelkich uwag do sekcji i działów z nimi związanych jest najważniejsze , tj. ma znaczenie podstawowe przy ustalaniu klasyfikacji wyrobów.
    Uwzględniając uwagi i uwagi dodatkowe do działów 27 oraz 38 Taryfy Celnej oraz biorąc pod uwagę wyjaśnienia wnioskodawcy zawarte w pismie z dnia 31.03.2006r. dotyczące właściwości wyrobów będących przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego, przedmiotowe wyroby mogą zostać zataryfikowane do następujących kodów CN:
  1. oleje silnikowe, oleje do turbin, oleje do sprężarek i urządzeń ręcznych o napędzie pneumatycznym ( CN 2710 19 81 ),
  2. oleje hydrauliczne ( CN 2710 19 83 ),
  3. oleje przekładniowe, płyny do automatycznych skrzyń biegów, przemysłowe oleje przekładniowe ( CN 2710 19 91 ),
  4. oleje do obróbki metalu, oleje formierskie ( CN 2710 19 91),
  5. oleje transformatorowe ( CN 2710 19 93 ),
  6. smary morskie, smary do prowadnic i obrabiarek, smary stałe, oleje przetwórcze, oleje specjalne-czyszczące ( CN 2710 19 99 ),
  7. antyobladzacze i ochładzacze silników ( CN 3820 00 00 ),
  8. płyn do sprzęgieł i hamulców ( CN 3819 00 00 ).

W części dotyczącej zwolnienia wyrobów akcyzowych z akcyzy wyjaśniam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz.5 załącznika nr 1 do ustawy, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Minister Finansów zgodnie z delegacją zawartą w art. 24 ust. 2 powyższej ustawy wydał rozporządzenie z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 wraz z późniejszymi zmianami), w którym określił m.in. szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych oraz warunki i tryb ich stosowania.

    Zgodnie z treścią § 13 ust. 2d w/w rozporządzenia zwalnia się od akcyzy nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów oznaczonych kodem CN 27101983 - 27101993, dokonywane przez uprawnionego nabywcę, o którym mowa w § 13 ust. 2b powyższego rozporządzenia. Jednakże zwolnienie, o którym mowa powyżej ma zastosowanie pod warunkiem, że:
  1. uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży oświadczenie naczelnikowi urzędu celnego, że nabyte wyroby zostaną zużyte lub odsprzedane do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5;
  2. uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;
  3. uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b pkt 1, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży zabezpieczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;
  4. uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b pkt 2, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży zabezpieczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy, które będzie zwolnione w momencie zużycia wyrobów przez uprawnionego nabywcę, o którym mowa w ust. 2b pkt 1, do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5.;unkiem, że:

W tym miejscu należy wyjaśnić, iż uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. § 13 ust. 2b w/w rozporządzenia jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który:
1). zużywa wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem;
2 ). dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1.

Towar klasyfikowany do kodu CN 38190000 został określony pod poz. 16 załącznika nr 1 ( wykaz wyrobów akcyzowych ) do ustawy. W związku z powyższym przedmiotowy towar jest wyrobem akcyzowym niezharmonizowanym bowiem zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 3 do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych zaliczmy wyroby akcyzowe inne niż wyroby akcyzowe zharmonizowane. Stawka podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych została określona w art. 75 ust. 1 i wynosi 65% podstawy określonej w art.10, z wyjątkiem stawki na energię elektryczną. Jednakże zgodnie z delegacją zawartą w art. 75 ust. 3 ustawy Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87 z 2004 poz. 825 wraz z późniejszymi zmianami ), obniżył m.in. stawki akcyzy do wysokości określonej w załączniku nr 2 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych. W załączniku nr 2 do wyżej wymienionego rozporządzenia nie nie ustalono stawki podatku akcyzowego dla przedmiotowego towaru . W związku z powyższym zgodnie z poz. 24 załącznika nr 2 do rozporządzenia wyroby niewymienione w poz. 1-23 z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, dla których stosuje się stawkę akcyzy określoną w art. 65 ust. 1 ustawy posiadają "0" ( zerową ) stawkę podatku akcyzowego.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt. 2 rozporządzenia w Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, stawki akcyzy określone w ustawie obniża się do wysokości określonej w załączniku nr 2 do rozporządzenia. W załączniku nr 2 do w/w wymienionego rozporządzenia nie ustalono stawki podatku akcyzowego dla towaru objętego klasyfikacją CN 38200000, a pkt 24 wyżej wymienionego załącznika stwierdza, że wyroby nie wymienione w poz. 1-23 z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, dla których stosuje się stawkę akcyzy określoną w art. 65 ust. 1 ustawy podlegają akcyzie według stawki 0%. Tym samym nabycie wewnątrzwspólnotowe towaru objętego klasyfikacją CN 38200000 podlega podatkowi według stawki 0%.

Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b§ 1i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.
Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5.

P O U C Z E N I E

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia, w związku z art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.
Zażalenie przeciw postanowieniu powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt1 lit a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej ( Dz. U Nr 86, poz. 960 z późn. zm ) zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5, 00zł od wniesionego zażalenia i 0,50zł od złożonego załącznika .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj