Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9012-4/06/TS
z 31 marca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9012-4/06/TS
Data
2006.03.31
Autor
Urząd Celny w Szczecinie
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Zwolnienie od akcyzy paliw silnikowych
Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
olej
olej smarowy
Pytanie podatnika
Podatnik zamierza dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, które wnioskodawca w następujący sposób klasyfikuje :1. oleje silnikowe, oleje do turbin, oleje do sprężarek i urządzeń ręcznych o napędzie pneumatycznym ( PKWiU 23.20.18-50.20, CN 2710 19 81 ),2. oleje hydrauliczne (PKWiU 23.20.18-50.30, CN 2710 19 83 ), 3. oleje przekładniowe, płyny do automatycznych skrzyń biegów, przemysłowe oleje przekładniowe ( PKWiU 23.20.18-50.50, CN 2710 19 87 ),4. oleje do obróbki metalu, oleje formierskie ( PKWiU 23.20.18-50.60, CN 2710 19 91),5. oleje transformatorowe ( PKWiU 23.20.18-50.70, CN 2710 19 93 ),6. smary morskie, smary do prowadnic i obrabiarek, smary stałe, oleje przetwórcze, oleje specjalne-czyszczące ( PKWiU 23.20.18-50.80, CN 2710 19 99 ),7. antyobladzacze i ochładzacze silników ( PKWiU 24.66.33-50.00, CN 3820 00 00 ), 8. płyn do sprzęgieł i hamulców ( PKWiU 24.66.33-30.00, CN 3819 00 00 ).Uważa, że nabyte w przyszłości wyroby nie będą podlegać podatkowi akcyzowemu na terytorium Polski ponieważ nie będą wykorzystywane jako paliwo napędowe lub do celów opałowych (art. 24 ustawy o podatku akcyzowym).
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216, 217 w związku z art. 14a, 14b §1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 24 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późniejszymi zmianami) w związku z wnioskiem złożonym w dniu 02.01.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stosownie do przepisów art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.) postanawia uznać przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy jako nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 02. 01. 2006 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie wpłynął wniosek Spółki xx z dnia 29.12.2005r. o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Spółki, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. We wniosku Strona przedstawiła następujący stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie.
Podatnik uważa, że nabyte w przyszłości wyroby nie będą podlegać podatkowi akcyzowemu na terytorium Polski ponieważ nie będą wykorzystywane jako paliwo napędowe lub do celów opałowych. (art. 24 ustawy o podatku akcyzowym) .
Odnosząc się do stanowiska przedstawionego przez wnioskodawcę, Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stwierdza: Zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U Nr 29, poz. 257 ze zm.) do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN ). W związku z powyższym klasyfikacji należało dokonać z zastosowaniem taryfy WE (TARIC) ustanowionej na podstawie rozporządzenia nr 1789/2003/WE z dnia 11 września 2003r. zmieniającego rozporządzenia nr 2658/87 EWG w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. U. WE l nr 256 z dnia 07.09. 1987r). Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej podlega pewnym warunkom, określającym zasady, na których jest oparta. Są to Ogólne Reguły Interpretacji Nomenklatury Scalonej zawarte w Taryfie Celnej Wspólnot Europejskich, które zapewniają jednolitą interpretacją zasad klasyfikacji towarów.
Uwzględniając uwagi i uwagi dodatkowe do działów 27 oraz 38 Taryfy Celnej oraz biorąc pod uwagę wyjaśnienia wnioskodawcy zawarte w pismie z dnia 31.03.2006r. dotyczące właściwości wyrobów będących przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego, przedmiotowe wyroby mogą zostać zataryfikowane do następujących kodów CN: W części dotyczącej zwolnienia wyrobów akcyzowych z akcyzy wyjaśniam co następuje: Zgodnie z treścią art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz.5 załącznika nr 1 do ustawy, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Minister Finansów zgodnie z delegacją zawartą w art. 24 ust. 2 powyższej ustawy wydał rozporządzenie z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 wraz z późniejszymi zmianami), w którym określił m.in. szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych oraz warunki i tryb ich stosowania.
W tym miejscu należy wyjaśnić, iż uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. § 13 ust. 2b w/w rozporządzenia jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który: Towar klasyfikowany do kodu CN 38190000 został określony pod poz. 16 załącznika nr 1 ( wykaz wyrobów akcyzowych ) do ustawy. W związku z powyższym przedmiotowy towar jest wyrobem akcyzowym niezharmonizowanym bowiem zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 3 do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych zaliczmy wyroby akcyzowe inne niż wyroby akcyzowe zharmonizowane. Stawka podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych została określona w art. 75 ust. 1 i wynosi 65% podstawy określonej w art.10, z wyjątkiem stawki na energię elektryczną. Jednakże zgodnie z delegacją zawartą w art. 75 ust. 3 ustawy Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87 z 2004 poz. 825 wraz z późniejszymi zmianami ), obniżył m.in. stawki akcyzy do wysokości określonej w załączniku nr 2 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych. W załączniku nr 2 do wyżej wymienionego rozporządzenia nie nie ustalono stawki podatku akcyzowego dla przedmiotowego towaru . W związku z powyższym zgodnie z poz. 24 załącznika nr 2 do rozporządzenia wyroby niewymienione w poz. 1-23 z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, dla których stosuje się stawkę akcyzy określoną w art. 65 ust. 1 ustawy posiadają "0" ( zerową ) stawkę podatku akcyzowego. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt. 2 rozporządzenia w Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, stawki akcyzy określone w ustawie obniża się do wysokości określonej w załączniku nr 2 do rozporządzenia. W załączniku nr 2 do w/w wymienionego rozporządzenia nie ustalono stawki podatku akcyzowego dla towaru objętego klasyfikacją CN 38200000, a pkt 24 wyżej wymienionego załącznika stwierdza, że wyroby nie wymienione w poz. 1-23 z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, dla których stosuje się stawkę akcyzy określoną w art. 65 ust. 1 ustawy podlegają akcyzie według stawki 0%. Tym samym nabycie wewnątrzwspólnotowe towaru objętego klasyfikacją CN 38200000 podlega podatkowi według stawki 0%. Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b§ 1i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5. P O U C Z E N I E Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia, w związku z art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.