Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nysie
PP/443-49/06/HM
z 20 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-49/06/HM
Data
2007.02.20



Autor
Urząd Skarbowy w Nysie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
obrót
podatek od towarów i usług
podstawa opodatkowania
pomoc finansowa
rolnicy


Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymana pomoc finansowa na wspieranie grup producentów rolnych?


P O S T A N O W I E N I E
Działając na podstawie art. 14a §1 i §4 oraz art.216 §1 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. nr 8 poz. 60 z 2005r ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 4 grudnia 2006 r. /wpływ 11 grudnia 2006 r./ o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych

Uznaje stanowisko Jednostki za prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U Z A S A D N I E N I E
Na podstawie art.14a § 1 cytowanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia1997r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach , w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej – następuje w drodze postanowienia , na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku
W związku z wątpliwościami co do ujęcia do podstawy opodatkowania otrzymanej pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych spółka zwraca się z zapytaniem czy kwota otrzymanej pomocy nie jest obrotem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług .

Dyrektor xxxxxxx Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa decyzją Nr .../06 z dnia .....2006 r. przyznał Spółce pomoc finansową na wspieranie grup producentów rolnych . Spółka nie znalazła uzasadnienia , aby otrzymaną pomoc ująć w podstawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług .

Stanowisko Strony.
Spółka uważa, iż przedmiotowa pomoc nie ma charakteru dotacji, subwencji ani innej dopłaty mającej wpływ na cenę towarów więc nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług .

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyjaśnia co następuje:
Zgodnie z art. 29 ust. 1 podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 . Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę /kwotę należną / towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze , które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną /cenę / z tytułu dostawy lub świadczenia usługi . Podstawą zatem oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji , subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi . Tym samym otrzymana dotacja , subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze niemająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi , nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług .

Z powyższego przepisu wynika , iż w przypadku gdy w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług podatnik otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi to tego rodzaju dotacja /subwencja lub inna opłata o podobnym charakterze/ stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy lub świadczenia usługi . Aby jednak dofinansowanie tego rodzaju podlegało opodatkowaniu musi być ono bezpośrednio związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług /dotacja przedmiotowa /. Jeżeli taki związek nie występuje to dotacja, subwencja i inna opłata o podobnym charakterze – nie podlega opodatkowaniu.

Aby jednak otrzymaną pomoc opodatkować podatkiem od towarów i usług , konieczne jest stwierdzenie , że finansowanie to ma bezpośredni związek z ceną konkretnych dostaw lub świadczeń . Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje , to otrzymana pomoc finansowa na wspieranie grup producentów rolnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług .

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.

Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.

Stosownie do treści art.14b §1 Ordynacji podatkowej interpretacja o której mowa w art.14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa , niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku przez podatnika .

Zgodnie z art.14b §2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5.

Na niniejsze postanowienie w trybie art.14a §4 i art.236 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem Naczelnika Tutejszego Urzędu wniesione w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia – art.236 §2 pkt.1 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu , określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj