Interpretacja Urzędu Celnego w Zielonej Górze
411000-PA-910-541/06/07/BG
z 5 lutego 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
411000-PA-910-541/06/07/BG
Data
2007.02.05
Autor
Urząd Celny w Zielonej Górze
Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Postępowanie w przypadku importu wyrobów akcyzowych
Słowa kluczowe
akcyza
zawieszenie poboru akcyzy
zwolnienie z podatku akcyzowego
Pytanie podatnika
Firma XXX zamierza nabywać od przedsiębiorców Litewskich, Ukraińskich i Białoruskich mazut. Nabycie mazutu odbywać się ma na terytorium wymienionych Państw, następnie przewieziony do Polski zostanie odsprzedany przez XXX do polskich Elektrowni. Transport mazutu do Polski odbywać się będzie za pomocą kolei a następnie na terytorium Polski zostanie rozładowany do samochodów ciężarowych. Czy w powyższej sytuacji XXX może korzystać ze zwolnienia w podatku akcyzowym ?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 oraz w oparciu o art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po przeanalizowaniu wniosku (pismo nr L.dz. 5999/06 z dnia 02.11.2006 r.), złożonego przez firmę XXX z siedziba XXX w dniu 07.11.2006 r., uzupełnionego w dniu 21.11.2006 r., a następnie w dniu 05.12.2006 r. postanawiam uznać, że: stanowisko Strony w sprawie zwolnienia ciężkiego oleju opałowego - kod PKWiU 23.20.17 z akcyzy, jest niezgodne z obecnie obowiązującymi przepisami prawa z zakresu podatku akcyzowego. UZASADNIENIE W dniu 07.11.2006 r. do Urzędu Celnego w Zielonej Górze wpłynęło pismo nr L.dz.5999/06 z dnia 02.11.2006 r., w którym firma "XXX z siedzibą w XXX, zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Zielonej Górze z prośbą o "udzielenie informacji w trybie art.14a § 1 Ordynacji Podatkowej". W piśmie tym Strona opisując stan faktyczny podnoszonej sprawy wskazała, iż: W piśmie z dnia 02.11.2006 r. Wnioskodawca precyzuje, iż pod pojęciem "mazut" należy rozumieć "paliwo ciekłe, olej ciężki, olej opałowy - w definicji PKWIU: 23.20.17.". W dalszej części ww. wniosku Strona przedstawia istotne jej zdaniem dla przedmiotowej sprawy definicje i przepisy prawa podatkowego, wskazując, iż: W ww. piśmie z dnia 02.11.2006 r. Strona przedstawiła swoje stanowisko w niżej podany sposób: XXX z uwagi na fakt, że nabywa mazut celem jego odsprzedaży do polskich Elektrowni, zwolniona jest z zapłaty podatku akcyzowego." W dniu 21.11.2006 r. do Urzędu Celnego w Zielonej Górze wpłynęło pismo nr L.dz. 6284/06 z dnia 02.11.2006 r., w którym firma XXX rozszerzyła zakres zapytania o następujące kwestie: - sprzedaż mazutu do Elektrowni nastąpi zaraz na granicy Białorusko - Polskiej, W piśmie tym Wnioskodawca powtórzył swoje stanowisko w przedmiotowej sprawie, wskazując również, iż: W związku z powyższym, nie widzimy również potrzeby tworzenia składów podatkowych." W związku z koniecznością ustalenia czy w sprawie opisanej w piśmie nr L.dz. 5999/06 z dnia 02.11.2006 r., uzupełnionym w dniu 21.11.2006 r., spełnione zostały wymogi, o których mowa w art. 14 a § 1 z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) oraz w związku z tym, iż od ww. podania nie została złożona opłata skarbowa wymagana przepisami art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.), Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze pismem nr 411000-PA-910-541/06/BG z dnia 30.11.2006 r., wezwał firmę XXX z siedzibą XXX do złożenia na piśmie wyjaśnień czy w sprawie będącej przedmiotem ww. wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym oraz do wniesienia opłaty skarbowej. Pismem nr L.dz. 6651/2006 z dnia 04.12.2006 r. (wpływ do tutejszego Urzędu 05.12.2006 r.) Strona wywiązała się z ww. wezwania, usuwając braki formalne wniosku o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Po zapoznaniu się z treścią powołanych powyżej pism firmy XXX Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze zważył, co następuje: Podstawowym aktem prawnym regulującym kompleksowo funkcjonowanie podatku akcyzowego na terytorium kraju jest ustawa z dnia z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) Zgodnie z definicją umieszczoną w art. 2 pkt 1 ww. ustawy wyroby akcyzowe to "wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy". Przepis art. 2 pkt 2 ww. ustawy stanowi, iż wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. Definicja umieszczona w art. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym określa, iż: Natomiast zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 11 ww. ustawy W przepisach ww. artykułu zostało również wyjaśnione, iż pod pojęciem "terytorium państwa członkowskiego" należy rozumieć terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, które według prawa Wspólnoty jest traktowane jako terytorium tego państwa członkowskiego dla celów stosowania przepisów dotyczących wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, z wyłączeniem terytorium kraju (art. 2 pkt 5 ww. ustawy). W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają: Przepis art. 3 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym mówi, iż do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Produkty rafinacji ropy naftowej tj. objęte kodem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 23.20 i kodem Nomenklatury Scalonej 2710 oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe zostały ujęte w pozycji nr 4 załącznika nr 2 do ww. ustawy. Zgodnie z przepisem art. 62 ustawy o podatku akcyzowymust. 1. Do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się: Przepis art. 65 ustawy o podatku akcyzowym określa, iż stawka akcyzy wynosi "(...), na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu, (...)". Po analizie treści pism składanych przez Stronę w przedmiotowej sprawie, Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze przyjął, iż opisany przez Wnioskodawcę mazut jako "paliwo ciekłe, olej ciężki, olej opałowy - w definicji PKWIU: 23.20.17." to wyrób ujęty w pozycji nr 4 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, dla którego wysokość stawki podatku akcyzowego określona została w art. 65 tejże ustawy. W związku z powyższym, mając na uwadze zacytowane powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż w opisanym przez firmę XXX z siedzibą w XXX stanie faktycznym mamy do czynienia z dokonywaniem importu, nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz sprzedaży na terytorium kraju wyrobu akcyzowego zharmonizowanego. Dokonanie tych właśnie czynności pociąga za sobą powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. Podmiot dokonujący takich czynności staje się podatnikiem podatku akcyzowego w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, który mówi, iż podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu, zwane dalej "podatnikami". W rozdziale 6 działu I ustawy o podatku akcyzowym, zostały ujęte ogólne przepisy dotyczące możliwości zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego. Przepis art. 25 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wskazuje, iż zwolnienie od akcyzy stosowane mogą być między innymi gdy wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej. Na podstawie delegacji zawartej w art. 24 ust. 2 i art. 25 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym Minister Finansów w dniu 26 kwietnia 2004 r. wydał rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. z roku 2006, Nr 72, poz. 500 ze zm.). Zgodnie z przepisami § 1 ww. rozporządzenie określa: W rozdziale drugim ww. rozporządzenia zostały ujęte przypadki zwolnienia od akcyzy wynikające z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej Zgodnie z przepisami § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy paliwa silnikowe, oleje opałowe lub gaz w przypadku, gdy są zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej w elektrowniach. Warunki jakie muszą zostać spełnione aby korzystać z opisanego powyżej zwolnienia zostały określone w przepisach § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia, zgodnie z którymi: Zgodnie z przepisami § 3 ust. 5 ww. rozporządzenia oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, powinno zawierać co najmniej: Przed przystąpieniem do analizy wyżej przytoczonych przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. z roku 2006, Nr 72, poz. 500 ze zm.) Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze pragnie podkreślić, iż interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę w pismach nr L.dz. 5999/06 z dnia 02.11.2006 r. oraz z nr L.dz. 6284/06 z dnia 02.11.2006 r. Strona w ww. pismach jednoznacznie określa, iż firma XXX zamierza kupować mazut (olej opałowy ciężki) w celu dalszej jego odsprzedaży. Co prawda, Wnioskodawca będzie miał wiedzę co do przeznaczenia ww. wyrobu, jednak - co należy podkreślić - sam nie będzie wykorzystywał mazutu, będzie go tylko odsprzedawał. Firma XXX w takiej sytuacji pełni rolę pośrednika pomiędzy producentem czy też podmiotem dokonującym obrotu olejem opałowym ciężkim, który ma swoją siedzibę poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a elektrowniami zlokalizowanymi na terytorium kraju. Strona jednoznacznie wskazuje, iż w chwili obecnej nie posiada statusu składu podatkowego. Ustawodawca w przepisach § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia zawarł podstawę prawną dla stosowania zwolnienia od akcyzy oleju opałowego w przypadku, gdy jest on zużywany w procesie produkcji energii elektrycznej w elektrowniach. Dokonując interpretacji językowej przepisu § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia należy stwierdzić, iż zwolnienie to jest zwolnieniem przedmiotowy dotyczącym oleju opałowego wykorzystywanego w procesie produkcji energii elektrycznej w elektrowniach. Podkreślić należy, że ustawodawca nie określił zwolnienia dla wyrobów, które są przeznaczane na konkretny cel lecz wskazał na zwolnienie wyrobów wykorzystywanych w procesie produkcji. Zdaniem Naczelnika Urzędu Celnego w Zielonej Górze zwolnienie to jest bezpośrednio związane z wykorzystaniem wyrobu. Oznacza to, iż podmiot który kupuje olej opałowy ciężki z przeznaczeniem na wykorzystanie go w procesie produkcji energii elektrycznej, jednak fizycznie nie wykorzystuje go do takiej produkcji, nie ma prawa do zastosowania zwolnienia, o którym mowa § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia. W związku z powyższym tutejszy organ podatkowy był zobowiązany uznać, iż firma XXX z siedzibą w XXX, jako podmiot dokonujący odsprzedaży mazutu, a nie jako elektrownia wykorzystująca ten olej opałowy ciężki w procesie produkcji energii elektrycznej nie ma prawa korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w przepisie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. z roku 2006, Nr 72, poz. 500 ze zm.). Dodatkowym argumentem, przemawiającym wprost za tym, iż firma XXX z siedzibą w XXX, w opisanym przez siebie stanie faktycznym, nie może korzystać ze zwolnienia o którym mowa powyżej, jest fakt, iż Strona w chwili obecnej nie jest w stanie wywiązać się z obowiązków nałożonych przepisami § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia. Warunkiem niezbędnym do zastosowania ww. zwolnienia jest nabycie paliw silnikowych, olejów opałowych lub gazu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, który mówi, że pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu. Nie można jednak wyżej przytoczonych przepisów stosować w oderwaniu od innych bezpośrednio związanych z rozważanym zagadnieniem. W piśmie nr L.dz. 5999/06 z dnia 02.11.2006 r. firma XXX wskazała, iż "(...) zamierza nabyć od przedsiębiorców Litewskich, Ukraińskich i Białoruskich mazut. Nabycie mazutu odbywać się ma na terytorium wymienionych Państw, następnie przewieziony do Polski zostanie odsprzedany (...)" Do dnia dzisiejszego tylko jedno ze wskazanych przez Stronę w ww. pismach Państw - Litwa, jest Państwem Członkowskim w myśl Traktatu Ustanawiającego Unię Europejską (Dz. U. z 2004 r. Nr 90 poz. 864/2 ze zmianami) W związku z powyższym należy stwierdzić, iż zakup i przywóz z terytorium Ukrainy i Białorusi towarów na terytorium kraju jest importem w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym. W przypadku importu wyrobów akcyzowych procedura zawieszenia poboru akcyzy może być stosowana w ściśle określonych sytuacjach na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, który stanowi, iż pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych: Na podstawie delegacji zawartej między innymi w art. 26 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym Minister Finansów w dniu 23 kwietnia 2004 r. wydał rozporządzenie w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zm.). Zgodnie z przepisami § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia do importowanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, które mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, należą: Mając na uwadze treść powołanego powyżej art. 26 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym oraz przepisów rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania, Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze stwierdza, iż firma XXX nie ma podstaw prawnych do dokonania importu przedmiotowego w sprawie mazutu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. W związku z powyższym w obecnym stanie prawnym Strona nie ma możliwości wywiązać się z warunku, o którym mowa w § 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, tj. nabycia paliw silnikowych, olejów opałowych lub gazu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy. W przedmiotowej sprawie nie jest możliwe zastosowanie zwolnienia od akcyzy wynikającego z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego W przypadku dokonywania zakupu i przywozu wyrobów akcyzowych z terytorium Litwy mamy do czynienia z nabyciem wewnątrzwspólnotowym w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z § 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania, w przypadku przemieszczania między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej, zwanymi dalej "państwami członkowskimi", wyrobów akcyzowych zharmonizowanych stosuje się odpowiednio przepisy § 3 ust. 1 i § 5-11. W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, o którym mowa w przepisach dotyczących dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Przepisy § 2b ust. 1 ww. rozporządzenia określają, iż w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których w państwie nabycia nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy i do których stosuje się na terytorium kraju stawkę podatku akcyzowego inną niż stawka 0, ich przemieszczenie na terytorium kraju i wprowadzenie do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z zastosowaniem dokumentów handlowych. Należy jednak zauważyć, iż przypadek ten dotyczy sytuacji przemieszczania na terytorium kraju i wprowadzenia do składu podatkowego wyrobów akcyzowych, a jak już wskazano powyżej firma XXX nie posiada pozwolenia właściwego organu podatkowego na prowadzenie składu podatkowego. Fakt, iż Strona nie posiada statusu składu podatkowego ma istotne znaczenie w odniesieniu do prawa korzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy nie tylko przy zakupie wyrobu akcyzowego zharmonizowanego, ale również przy jego sprzedaży. Przepisy ustawy o podatku akcyzowym przewidują możliwość nabywania wewnątrzwspólnotowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy przez 3 rodzaje podmiotów: Podkreślić należy, iż tylko podmiot posiadający zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego ma prawo stosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wysyłanych przez siebie - sprzedawanych wyrobów akcyzowych. Firma XXX, nie ma podstaw prawnych do dokonywania sprzedaży przedmiotowego mazutu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Oznacza to, iż elektrownia, która kupowałaby taki mazut od firmy XXX również nie mogłaby wypełnić warunku o którym mowa w przepisie § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze postanowił jak w sentencji. POUCZENIE Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego zaistniałego w dacie zdarzenia. Na postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Zielonej Górze w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt. 1 Ordynacji podatkowej). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.