Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9102-15/06/TS
z 21 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9102-15/06/TS
Data
2006.06.21



Autor
Urząd Celny w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
olej napędowy
olej smarowy


Pytanie podatnika
Czy oleje smarowe klasyfikowane w poz. CN 27101971-99 oraz oleje klasyfikowane do kodu CN 271101945 lub 27101949 z przeznaczeniem jako oleje transformatorowe, procesowe lub technologiczne, dostarczane przez kontrahenta zagranicznego w ramach procedury zawieszenia akcyzy, z innego kraju UE do magazynu (będącego składem podatkowym) należącym do Podatnika, a następnie sprzedawane odbiorcom krajowym będą korzystać ze zwolnień na podstawie § 13 ust. 1 pkt. 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Sprzedaż dokonywana będzie przez kontrahenta zagranicznego, faktury natomiast wystawione przez XX na rzecz i w imieniu tego kontrahenta. Podczas składowania olejów w składzie podatkowym XX właścicielem towarów będzie kontrahent zagraniczny. W celu prowadzenia ww. działalności zostanie zawarta umowa składu kosygnacyjnego pomiędzy XX a kontrahentem zagranicznym, która łączy w sobie elementy np. umowy przechowywania z umową świadczenia usług, na mocy której XX będzie zobowiązany do przechowywania olejów, będących własnością kontrahenta zagranicznego.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, 217 w związku z art. 14a, 14b §1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 14 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29 poz. 257 ze zm.) oraz § 13 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 72, poz. 500 z 2006r.) po rozpatrzeniu wniosku XX z siedziba w Szczecinie z dnia 22.03.2006r. w sprawie udzielenia interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stosownie do przepisów art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 z 2005r., poz.60 ze zmianami) postanawia uznać, iż stanowisko przedstawione we wniosku podatnika jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 22.03.2006r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie został złożony wniosek przez XX z siedzibą w XX o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym .

Spółka XX prowadzi skład podatkowy zlokalizowany w Szczecinie przy XX na podstawie zezwolenia wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie decyzją nr 421000-PA-9106-7/04 z dnia 26 lipca 2004r. Do składu podatkowego wprowadzane są m.in. oleje smarowe klasyfikowane w poz. CN 27101971-99 oraz oleje klasyfikowane do kodu CN 271101945 lub 27101949 z przeznaczeniem jako oleje transformatorowe, procesowe lub technologiczne, które nabywane są przez podatnika w ramach transakcji nabycia wewnatrzwspólnotowego i transportowane z innych krajów Unii Europejskiej. Oleje na kolejnym etapie obrotu sprzedawane są odbiorcom krajowym wykorzystującym je do celów olejów elektroizolacyjnych (transformatorowych) albo olejów procesowych (technologicznych) i ze względu na takie przeznaczenie podlegają zwolnieniu od akcyzy na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 i 6 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. XX zamierza zmienić sposób swojego funkcjonowania w taki sposób, aby skład podatkowy działał na zasadzie "składu konsygnacyjnego". Analogicznie jak twierdzi wnioskodawca, działają spółki powołane przez firmę YY z siedzibą w YY w innych państwach UE .
Oleje, o których mowa wyżej będą dostarczane przez kontrahenta zagranicznego w ramach procedury zawieszenia akcyzy, z innego kraju UE do magazynu (będącego składem podatkowym) należącym do XX, a następnie sprzedawane odbiorcom krajowym. Sprzedaż dokonywana będzie przez kontrahenta zagranicznego, faktury natomiast wystawione przez XX na rzecz i w imieniu tego kontrahenta. Podczas składowania olejów w składzie podatkowym XX właścicielem towarów będzie kontrahent zagraniczny. W celu prowadzenia ww. działalności zostanie zawarta umowa składu kosygnacyjnego pomiędzy XX a kontrahentem zagranicznym, która łączy w sobie elementy np. umowy przechowywania z umową świadczenia usług, na mocy której XX będzie zobowiązany do przechowywania olejów, będących własnością kontrahenta zagranicznego.

Zdaniem podatnika zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt. 5 w związku z ust. 2a i 2b rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, przy zastosowaniu konstrukcji składu konsygnacyjnego będzie miało zastosowanie zwolnienie olejów smarowych dostarczanych przez kontrahenta zagranicznego do magazynu XX i następnie sprzedawanych odbiorcom krajowym. Aby zwolnienie miało zastosowanie, koniecznym będzie wg wnioskodawcy spełnienie następujących warunków:
-utrzymanie przez XX składu podatkowego pełniącego również funkcję składu konsygnacyjnego.
- zawarcie umowy składu konsygnacyjnego pomiędzy XX a kontrahentem zagranicznym z innego kraju UE
- wystawianie faktur przez XX uprawnionym odbiorcom krajowym na rzecz i w imieniu kontrahenta zagranicznego,
-złożenie przez odbiorców krajowych dla XX oświadczeń stwierdzających, ze wyroby zostaną zużyte do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.
Ponadto w ocenie wnioskodawcy kontrahent zagraniczny nie będzie podlegał obowiązkowi rejestracyjnemu dla podatku akcyzowego i nie będzie zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 14 ustawy o podatku akcyzowym.

Odnosząc się do stanowiska przedstawionego przez wnioskodawcę, wyjaśniam co następuje.

Na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym nie istnieje pojęcie składu konsygnacyjnego. Zgodnie z definicją zamieszczoną w słowniku języka polskiego - magazyn, skład konsygnacyjny to pomieszczenie służące do czasowego przechowywania towarów przeznaczonych do sprzedania. Konsygnacja natomiast to oddanie towaru w komis, do sprzedania na rachunek właściciela (słownik języka polskiego PWM tom1 Wydawnictwo Naukowe PWN sp. z o.o. W-wa 1995r pod redakcją prof. Jerzego Szymczaka).

Przepisy §13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz.U. Nr 35 poz. 312 ze zm.) określają warunki prowadzenia magazynowego składu podatkowego, w którym mogą być magazynowane wyroby akcyzowe zharmonizowane, wyprodukowane i przetworzone przez inny podmiot niż prowadzący skład podatkowy.

Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257) pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym.

Z powyższego wynika, że ustawodawca dopuszcza możliwość prowadzenia również przez podmiot, którego działalność nie polega na produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, składu podatkowego o charakterze magazynowym. Ponadto należy zauważyć, że przepisy ustawy nie rozstrzygają kwestii własności wyrobów akcyzowych w "magazynowym" składzie podatkowym. Nie wprowadzają warunku, iż podmiot prowadzący magazynowy skład podatkowy musi być właścicielem przechowywanych wyrobów. Tym samym należy przyjąć, iż podmiot prowadzący działalność polegającą na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nie jest zobligowany do ich nabycia, a więc jego działalność może polegać na przechowywaniu w składzie podatkowym cudzych wyrobów.

    Zgodnie z treścią § 24f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. Nr 89,poz. 849 ze zm.) zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku olejów smarowych, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt. 5 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego następuje:
  1. z chwilą wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego zwolnione te wyroby .
  2. w przypadku wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego do podmiotu dokonującego ich odsprzedaży, zgodnie z § 19 ww. rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia akcyzy i jej dokumentowania, tj. w momencie zwrotu administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów przez podmiot upoważniony do nabycia zwolnionych od akcyzy wyrobów.

Obowiązek podatkowy ciążący na prowadzącym magazynowy skład podatkowy wygaśnie po prawidłowym zamknięciu procedury zawieszenia poboru akcyzy i przejdzie na podmiot odbierający wyrób akcyzowy.

Stosownie do art. 43 ww. ustawy, prowadzący "magazynowy" skład podatkowy jest obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe.

W myśl § 13 ust. 1 pkt. 5 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników

Stosownie do treści §13 ust 2a rozporządzenia, zwolnienie wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt. 5, 6, ma zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów, dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju, uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2b pkt 2.
Uprawnionym nabywcą, zgodnie z ust. 2a, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który:
- zużywa wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt. 5 i 6, i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem;
- dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt. 1.
W opisanym przypadku przez Wnioskodawcę mamy do czynienia z podmiotem zużywającym wyroby akcyzowe. W związku z powyższym kupujący winien wystawić oświadczenie sprzedającemu. Oświadczenie powinno zawierać zgodnie z § 13 ust. 2e rozporządzenia co najmniej:
1) nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;
2) ilość zamawianych wyrobów, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 5 lub 6;
3) określenie celów, na które zostaną przeznaczone lub odsprzedane zakupione wyroby;
4) datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Z dokumentów będących w posiadaniu Urzędu Celnego w Szczecinie wynika, iż wszystkie wymogi dotyczące prowadzenia magazynowego składu podatkowego przez Wnioskodawcę zostały spełnione, co dało podstawę do udzielenia zezwolenia na prowadzenie magazynowego składu podatkowego decyzją nr 421000-PA-9106-7/04 z dnia 26.07.2004r.

W związku z magazynowaniem w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych nie będących własnością prowadzącego skład podatkowy wydaje się zasadnym posiadanie umowy o ich konsygnację, co umożliwi określenie statusu znajdujących się tam wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Ponadto trzeba nadmienić, iż w przypadku wprowadzania do składu podatkowego wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodów CN 27101945 lub 27101949 z przeznaczeniem jako oleje transformatorowe, procesowe lub technologiczne w momencie ich odsprzedaży może mieć zastosowanie przepis § 13 ust 1 pkt. 6 ww. wymienionego rozporządzenia.

W kwestii zapytania dotyczącego obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przez kontrahenta zagranicznego, który jest właścicielem wyrobów akcyzowych magazynowanych w polskim składzie podatkowym, wyjaśniam co następuje :

Zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego.
Podatnikiem podatku akcyzowego w opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji będzie skład podatkowy, w którym znajdować się będą "cudze" wyroby akcyzowe zharmonizowane.
Obowiązek podatkowy bowiem zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt. 2 ww. ustawy powstaje po stronie prowadzącego skład podatkowy z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego. Tak więc w takim przypadku kontrahent zagraniczny nie ma obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego wymaganego od podatników.

Odnosząc się do kwestii wystawienia faktur wyjaśniam, iż przepisy dotyczące podatku akcyzowego nie zawierają żadnych regulacji na ten temat. Zgodnie z treścią art. 2 pkt. 18 ustawy o podatku akcyzowym faktura jest to dokument w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług .
Zasady wystawiania faktur reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971) wydane na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535).
Naczelnik urzędu celnego nie jest organem uprawnionym do udzielenia interpretacji przepisów w tym zakresie.

Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5.

P O U C Z E N I E

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia, w związku z art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.

Zażalenie przeciw postanowieniu powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jednocześnie informuję, że zgodnie z art.1 ust. 1 pkt. 1 lit a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 86, poz. 960 z póź. zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5,00 zł od wniesionego zażalenia i 0,50zł od złożonego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj