Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9102-15/06/TS
z 21 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9102-15/06/TS
Data
2006.06.21
Autor
Urząd Celny w Szczecinie
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego
Słowa kluczowe
olej napędowy
olej smarowy
Pytanie podatnika
Czy oleje smarowe klasyfikowane w poz. CN 27101971-99 oraz oleje klasyfikowane do kodu CN 271101945 lub 27101949 z przeznaczeniem jako oleje transformatorowe, procesowe lub technologiczne, dostarczane przez kontrahenta zagranicznego w ramach procedury zawieszenia akcyzy, z innego kraju UE do magazynu (będącego składem podatkowym) należącym do Podatnika, a następnie sprzedawane odbiorcom krajowym będą korzystać ze zwolnień na podstawie § 13 ust. 1 pkt. 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Sprzedaż dokonywana będzie przez kontrahenta zagranicznego, faktury natomiast wystawione przez XX na rzecz i w imieniu tego kontrahenta. Podczas składowania olejów w składzie podatkowym XX właścicielem towarów będzie kontrahent zagraniczny. W celu prowadzenia ww. działalności zostanie zawarta umowa składu kosygnacyjnego pomiędzy XX a kontrahentem zagranicznym, która łączy w sobie elementy np. umowy przechowywania z umową świadczenia usług, na mocy której XX będzie zobowiązany do przechowywania olejów, będących własnością kontrahenta zagranicznego.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216, 217 w związku z art. 14a, 14b §1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 14 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29 poz. 257 ze zm.) oraz § 13 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 72, poz. 500 z 2006r.) po rozpatrzeniu wniosku XX z siedziba w Szczecinie z dnia 22.03.2006r. w sprawie udzielenia interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stosownie do przepisów art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 z 2005r., poz.60 ze zmianami) postanawia uznać, iż stanowisko przedstawione we wniosku podatnika jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 22.03.2006r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie został złożony wniosek przez XX z siedzibą w XX o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym . Spółka XX prowadzi skład podatkowy zlokalizowany w Szczecinie przy XX na podstawie zezwolenia wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie decyzją nr 421000-PA-9106-7/04 z dnia 26 lipca 2004r. Do składu podatkowego wprowadzane są m.in. oleje smarowe klasyfikowane w poz. CN 27101971-99 oraz oleje klasyfikowane do kodu CN 271101945 lub 27101949 z przeznaczeniem jako oleje transformatorowe, procesowe lub technologiczne, które nabywane są przez podatnika w ramach transakcji nabycia wewnatrzwspólnotowego i transportowane z innych krajów Unii Europejskiej. Oleje na kolejnym etapie obrotu sprzedawane są odbiorcom krajowym wykorzystującym je do celów olejów elektroizolacyjnych (transformatorowych) albo olejów procesowych (technologicznych) i ze względu na takie przeznaczenie podlegają zwolnieniu od akcyzy na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 i 6 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. XX zamierza zmienić sposób swojego funkcjonowania w taki sposób, aby skład podatkowy działał na zasadzie "składu konsygnacyjnego". Analogicznie jak twierdzi wnioskodawca, działają spółki powołane przez firmę YY z siedzibą w YY w innych państwach UE . Zdaniem podatnika zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt. 5 w związku z ust. 2a i 2b rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, przy zastosowaniu konstrukcji składu konsygnacyjnego będzie miało zastosowanie zwolnienie olejów smarowych dostarczanych przez kontrahenta zagranicznego do magazynu XX i następnie sprzedawanych odbiorcom krajowym. Aby zwolnienie miało zastosowanie, koniecznym będzie wg wnioskodawcy spełnienie następujących warunków: Odnosząc się do stanowiska przedstawionego przez wnioskodawcę, wyjaśniam co następuje. Na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym nie istnieje pojęcie składu konsygnacyjnego. Zgodnie z definicją zamieszczoną w słowniku języka polskiego - magazyn, skład konsygnacyjny to pomieszczenie służące do czasowego przechowywania towarów przeznaczonych do sprzedania. Konsygnacja natomiast to oddanie towaru w komis, do sprzedania na rachunek właściciela (słownik języka polskiego PWM tom1 Wydawnictwo Naukowe PWN sp. z o.o. W-wa 1995r pod redakcją prof. Jerzego Szymczaka). Przepisy §13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz.U. Nr 35 poz. 312 ze zm.) określają warunki prowadzenia magazynowego składu podatkowego, w którym mogą być magazynowane wyroby akcyzowe zharmonizowane, wyprodukowane i przetworzone przez inny podmiot niż prowadzący skład podatkowy. Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257) pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym. Z powyższego wynika, że ustawodawca dopuszcza możliwość prowadzenia również przez podmiot, którego działalność nie polega na produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, składu podatkowego o charakterze magazynowym. Ponadto należy zauważyć, że przepisy ustawy nie rozstrzygają kwestii własności wyrobów akcyzowych w "magazynowym" składzie podatkowym. Nie wprowadzają warunku, iż podmiot prowadzący magazynowy skład podatkowy musi być właścicielem przechowywanych wyrobów. Tym samym należy przyjąć, iż podmiot prowadzący działalność polegającą na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nie jest zobligowany do ich nabycia, a więc jego działalność może polegać na przechowywaniu w składzie podatkowym cudzych wyrobów.
Obowiązek podatkowy ciążący na prowadzącym magazynowy skład podatkowy wygaśnie po prawidłowym zamknięciu procedury zawieszenia poboru akcyzy i przejdzie na podmiot odbierający wyrób akcyzowy. Stosownie do art. 43 ww. ustawy, prowadzący "magazynowy" skład podatkowy jest obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe. W myśl § 13 ust. 1 pkt. 5 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników Stosownie do treści §13 ust 2a rozporządzenia, zwolnienie wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt. 5, 6, ma zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów, dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju, uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2b pkt 2. Z dokumentów będących w posiadaniu Urzędu Celnego w Szczecinie wynika, iż wszystkie wymogi dotyczące prowadzenia magazynowego składu podatkowego przez Wnioskodawcę zostały spełnione, co dało podstawę do udzielenia zezwolenia na prowadzenie magazynowego składu podatkowego decyzją nr 421000-PA-9106-7/04 z dnia 26.07.2004r. W związku z magazynowaniem w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych nie będących własnością prowadzącego skład podatkowy wydaje się zasadnym posiadanie umowy o ich konsygnację, co umożliwi określenie statusu znajdujących się tam wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Ponadto trzeba nadmienić, iż w przypadku wprowadzania do składu podatkowego wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodów CN 27101945 lub 27101949 z przeznaczeniem jako oleje transformatorowe, procesowe lub technologiczne w momencie ich odsprzedaży może mieć zastosowanie przepis § 13 ust 1 pkt. 6 ww. wymienionego rozporządzenia. W kwestii zapytania dotyczącego obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przez kontrahenta zagranicznego, który jest właścicielem wyrobów akcyzowych magazynowanych w polskim składzie podatkowym, wyjaśniam co następuje : Zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego. Odnosząc się do kwestii wystawienia faktur wyjaśniam, iż przepisy dotyczące podatku akcyzowego nie zawierają żadnych regulacji na ten temat. Zgodnie z treścią art. 2 pkt. 18 ustawy o podatku akcyzowym faktura jest to dokument w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług . Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5. P O U C Z E N I E Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia, w związku z art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie. Zażalenie przeciw postanowieniu powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art.1 ust. 1 pkt. 1 lit a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 86, poz. 960 z póź. zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5,00 zł od wniesionego zażalenia i 0,50zł od złożonego załącznika. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.