Interpretacja Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Mazowieckim
U.S.I/3.415-36/2006
z 21 grudnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S.I/3.415-36/2006
Data
2006.12.21
Autor
Urząd Skarbowy w Tomaszowie Mazowieckim
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odszkodowania
Pytanie podatnika
Czy zwrot odszkodowania dokonany w dniu 10 stycznia 2006 r. można zaksięgować w kolumnie"8" podatkowej księgi przychodów ze znakiem minus oraz z jaką datą winno się zaewidencjonować w/w zdarzenie w podatkowej księdze przychodów i rozchodów ?
Z treści złożonego zapytania wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług pogrzebowych opodatkowaną podatkiem liniowym 19%. W prowadzonej działalności gospodarczej do dnia 26 listopada 2003 r. wykorzystywał Pan jako siedzibę, pawilon przy ulicy Jana Pawła II 35a, który był ujęty w ewidencji środków trwałych i stanowił środek trwały. W dniu 26 listopada 2003 r. pawilon wraz ze znajdującym się wewnątrz wyposażeniem i towarami handlowymi uległ całkowitemu zniszczeniu - spaleniu. Z tytułu ubezpieczenia budynku w dniu 13 stycznia 2004 r. na konto Pana firmy wpłynęło odszkodowanie. Kwota odszkodowania została zaewidencjonowana pod datą 13 stycznia 2004 r. w kolumnie 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów - pozostałe przychody. Na skutek toczącego się postępowania sądowego w wyroku z dnia 05 maja 2006 r. sąd uznał, że powyższe odszkodowanie zostało wyłudzone. Całkowitą kwotę odszkodowania zwrócił Pan w dniu 10 stycznia 2006 r. ubezpieczycielowi. Zdaniem Pana, zwrot odszkodowania powinien być zaewidencjonowany w kolumnie 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów ze znakiem minus w dacie jego dokonania, tj. 10 stycznia 2006 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Maz. po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, iż stosownie do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), za przychód z działalności gospodarczej uważa się otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c. Zasady i sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Kolumna 8 w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, zgodnie z wyżej wymienionym rozporządzeniem jest przeznaczona do wpisywania przychodów, np. przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika. Zapisy zmniejszające przychody lub koszty mogą być dokonywane ze znakiem minus (-) lub kolorem czerwonym. Zgodnie z § 12 ust. 3 pkt 1 i pkt 2 cytowanego rozporządzenia, podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są faktury VAT, faktury VAT RR, faktury KOMIS, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej "fakturami", odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach, lub inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem. Stosownie do § 13 pkt 5 cytowanego rozporządzenia, za dowody księgowe uważa się również inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat, oraz dokumenty zawierające dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2. Jak wynika z przytoczonych przepisów, w przypadku zaistnienia szkody w środku trwałym, otrzymane z tego tytułu odszkodowanie stanowi w dniu jego otrzymania przychód z działalności i podlega wpisaniu do księgi przychodów i rozchodów jako "pozostałe przychody". Wobec powyższego, zwrot otrzymanego odszkodowania należy również zaksięgować pod datą jego dokonania na podstawie dowodu opłaty. Należy zatem stwierdzić, iż przedstawione przez Pana stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe, w związku z czym postanowiono jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.