Interpretacja Lubelskiego Urzędu Skarbowego
PD.423-72/06
z 22 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-72/06
Data
2007.01.22



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odpisy
wynagrodzenia
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych


Pytanie podatnika
Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych zwiększony do wysokości 75 % przeciętnego wynagrodzenia?


P O S T A N O W I E NI E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 21.11.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 23.11.2006r.) spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego art. 16 ust 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zwiększonego odpisu podstawowego na zakładowy fundusz socjalny.

Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz.335 ze zm.) Spółka tworzy coroczny odpis podstawowy na zakładowy Fundusz świadczeń socjalnych, naliczony w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych. Wysokość odpisu na jednego zatrudnionego stanowi 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej. Spółka zwiększa odpis o 6,25% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej z tytułu sprawowanej opieki socjalnej nad emerytami. Zakładowe Organizacje Związkowe proponują Zarządowi Spółki wprowadzenie do Układu Zbiorowego Pracy zwiększenia odpisu do wysokości 75% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na zatrudnionego pracownika.

Zdaniem Spółki: stosownie do postanowień art. 16 ust 1 pkt 9 cyt. ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uważa się za koszt uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak :
b) odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek funduszu.

Zdaniem podatnika odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych zalicza się do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy, jeśli stanowi koszt jego działalności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz.335 ze zm.). Odpis uznaje się za koszt, o którym wyżej mowa, jeżeli został ustalony zgodnie z przepisami art.3-5 w/w ustawy. Dotychczas Spółka ustalała odpis na fundusz zgodnie z art. 5 cyt. ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Tak ustalona wysokość odpisu stanowiła koszt działalności i tym samym koszt uzyskania przychodów Spółki. Obecnie Spółka rozważa możliwość zwiększenia odpisu w sposób nie wynikający z powołanego art. 5 ustawy. Na wniosek zakładowej organizacji związkowej odpis miałby stanowić 75% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej i będzie zapisany w zbiorowym układzie pracy obowiązującym w Spółce.
Zdaniem Spółki określenie w Zbiorowym Układzie Pracy odpisu podstawowego w wysokości 75% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej, który Spółka przekaże na rachunek bankowy Funduszu, stanowi koszt uzyskania przychodu.Cytowana ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych zapewnia w art. 4 ust 1 pracodawcom posiadających zbiorowe układy pracy dowolne kształtowanie wysokości odpisu.
Zgodnie z art. 6 ustawy odpisy i zwiększenia, o których mowa w art. 4 ustawy- także obciążają koszty działalności pracodawcy. Spółka, korzystając zatem z możliwości wynikających z art. 4 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, posiada, bowiem zbiorowy układ pracy może dowolnie kształtować wysokość odpisu na Fundusz, nawet w wysokości wyższej od określonej w art. 5 ustawy, zaliczając dokonany odpis do kosztów działalności, a tym samym do kosztów uzyskania przychodów

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika, kosztem uzyskania przychodów są jednak:
a) podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy,
b) odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

Z powołanego powyżej przepisu wynika, że kosztem uzyskania przychodu są odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 04.03.1994r o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996r. Nr 70 poz. 335 ze zm.) obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zamierza zwiększyć odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Zwiększenie to ma nastąpić w ten sposób, że Zarząd Spółki wprowadzi do Układu Zbiorowego Pracy zapis, że odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych będzie wynosić 75% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na zatrudnionego pracownika.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 04.03.1994r o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 Nr 70 poz. 335 ze zm.) fundusz tworzą pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.

Z art. 4 ust. 1 w/w ustawy u pracodawców, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, układ zbiorowy pracy może dowolnie kształtować wysokość odpisu na fundusz, może również postanawiać, że fundusz nie będzie tworzony.

Z analizy powołanych powyżej przepisów wynika, że jeżeli układ zbiorowy pracy zawiera postanowienia, że odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych będzie dokonywany w wysokości 75 % przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej i spółka przekaże równowartość środków pieniężnych w wysokości tego odpisu na rachunek bankowy funduszu to będzie on stanowił koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy– do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj