Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB XVI/415/47/06
z 13 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB XVI/415/47/06
Data
2006.10.13



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
biegły
czynności zlecone
faktura VAT
koszty opinii biegłego
koszty uzyskania przychodów
obowiązek płatnika
przychód


Pytanie podatnika
Dotyczy sposobu ustalania kosztów uzyskania przychodów przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy, w sytuacji gdy biegły sądowy ujmuje na wystwionej fakturze poniesione koszty wydania opinii (koszty zużytych materiałów oraz inne wydatki niezbędne do wydania opinii).


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)
  • art. 22 ust. 9 pkt 4 w związku z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)

uznaje za prawidłowe stanowisko wyrażone we wniosku z dnia 20.07.2006 r. w sprawie zasad ustalania kosztów uzyskania przychodów przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat biegłym sądowym.

W dniu 26.07.2006 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek (uzupełniony w dniu 24.08.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż biegły sądowy wystawia rachunek, w którym wykazuje należność za wydanie opinii w ogólnej kwocie. Kwota ta obejmuje wynagrodzenie za wykonaną pracę oraz koszty faktycznie poniesione przez biegłego np. koszt zużytych materiałów, koszt korzystania z sali sekcyjnej. Koszty te biegły potwierdza załączoną do rachunku fakturą VAT.

Komenda prezentuje pogląd, iż zaliczkę na podatek dochodowy należy pobrać od całej kwoty wynikającej z rachunku, w tym również od poniesionych przez biegłego w/w kosztów w wysokości 19% należności pomniejszonej o 20% koszty uzyskania przychodów.

Stosownie do art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9. Przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1). Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 i 1 a w/w ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b). Zaliczkę obliczoną w powyższy sposób zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. W myśl art. 22 ust. 9 pkt 4 w/w ustawy, koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Na mocy powołanych przepisów Komenda - jako płatnik - od dokonywanych biegłym sądowym wypłat obowiązana jest do naliczenia i poboru zaliczek na podatek dochodowy. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż biegły sądowy wystawia rachunek, w którym wykazuje należność za wydanie opinii w ogólnej kwocie. Kwota ta obejmuje wynagrodzenie za wykonaną pracę oraz koszty faktycznie poniesione przez biegłego np. koszt zużytych materiałów, koszt korzystania z sali sekcyjnej. W świetle powyższego, należność biegłego - obejmująca wynagrodzenie za wykonaną pracę oraz w/w koszty - pomniejszona o podatek VAT stanowi jego przychód, o którym mowa w art. 13 pkt 6 w/w ustawy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zaliczka na podatek dochodowy wynosi 19% należności (przychodu netto) pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów i potrącone przez płatnika składki na ubezpieczenia społeczne. Komenda - jako płatnik - obliczając zaliczkę na podatek dochodowy ustala zryczałtowane koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% przychodu netto, pomniejszonego o potrącone przez płatnika składki na ubezpieczenie społeczne. A zatem, stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe. Natomiast gdy biegły posiada dowody, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej, w rocznym zeznaniu podatkowym może uwzględnić koszty faktycznie poniesione, w myśl art. 22 ust. 10 w/w ustawy.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Komendę Wojewódzką Policji w Łodzi jako płatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.

Pouczenie: Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawców. Jeśli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj